Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Svart-vitt bild... illa... :)


SoapFlanders

Rekommendera Poster

SoapFlanders

Hej,

 

Jag har nyligen inhandlat ett GeForce 3-kort och tänkte koppla de till min TV. Köpte en S-Video slad idag som jag via en scartadapter kopplar till TVn. MEN! Allt funkar, förutom att bilden blir svart-vitt? varför? skit skumt ju!... Jag kör WindowsXP.

 

Nån som vet? Tacksam för all hjälp!...

HÄlsningar Anders...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ställa in TV-apparatens AV-kanal på S-VHS. Vanligtvis är den inställd på standard PAL-VHS, därav den svartvita bilden.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SoapFlanders

 

 

 

Så om jag bara har en AV-kanal på tvn..så går det alltså inte att få färg. En ny TV då.. antar att de är vad som krävs!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det kan även vara så att du måste justera color carrier signalen, vilket fördelaktigt görs med programmet TVtool, för att få färgbild. Det problemet hade jag och det tog ett bra tag innan jag kom på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Du behöver nog inte köpa en ny TV. Om Tv:n din inte klarar av svhs så kan du antagligen på ditt grafikkort ställa om signalen till komposit, och ta in signalen i TV:n antingen via video ingången på scart adaptern eller om du har en video ingång på TV:n (kolla framsidan) En svhs --> komposit dongel kan du köpa från skribofont för 29 kr. Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SoapFlanders

 

 

 

Tack GomerPyle!

 

Vilken klippa! Nu har jag färg.. ahhh. nu blir de film.. jag gjorde som du sa och stälde om signalen till komposit och kopplade den via videon. Funkar kanon.

 

En sak till bara.. Jag kör ju WinXP Home Edition och lyckas inte installera flera bildskärmar. Hur gör jag då för att kunna se datorskärmen samtidigt som TVn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ta en titt på programmet TVtool. Det har en funktion som heter dual-view vilken gör att du kan köra båda "skärmarna" samtidigt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...