Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

färg på datorn o på papper..


puckot

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar lite om det här med webbfärger och hur man ser dem i tex Photoshop. Hur kommer de se ut på papper egentligen?

Och hur ser "europatryckskalan" ut..? Är det samma som tex #00693F..? Eller hur skriver man?

Vill verkligen vara säker på att just den färg jag ser på datorn (har bra dator) är den nyans som kommer bli på pappret.

 

En sak till: hur stort är eg ett a4, exakt..?

 

Tacksam för svar! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte svara så bra på färgfrågan. Däremot kan jag säga ett det är ett smått h-vete att hitta rätt färger att jämka med i pantoneskalan som i webbfärger. Pantone har förvisso en programvara så att de hittar liknande matchande färger, men det kostar som sagt var pengar.

 

När du säger bra dator, vad menar du då? Det är till och med svårt för proffsen att matcha skärm med tryck. De använder dyra skärmkalibreringsverktyg. Det är inte det lättaste heller. Är det ett sånt verktyg du har när du säger att du har en bra dator?

 

Storlekar på våra vanligaste pappersstorlekar är:

 

A3 = 297x420

A4 = 210x297

A5 = 148x210

A6 = 105x148

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Tack för svaret!! :D

 

Men hur gör man då? Jag vill göra en affisch, måste jag då prova mig fram till vilka färger som ser bra ut i tryck? Verkar rätt löjligt.

Eller kan man gå till ett tryckeri o kolla hur en viss färg kommer se ut på ett visst typ av papper..?

 

Med bra dator menar jag inte en kass sak från -94. :) ..har med andra ord inga dyra skärmkalibreringsverktyg. Vet knappt vad sådana är. ;)

 

Ehm.. Hur ser pantoneskalan ut..?¿

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarade dig på webForum ;)

 

Korta svaret är: gå till ett tryckeri och låna deras "solfjädrar" med Pantone eller Europaskala för att se hur färgerna blir på matt eller bestruket papper. Eller köp egna från Pantone (finns på www.matton.se)

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...