Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela ut nätverket över Internet


Joakim Andersson

Rekommendera Poster

Joakim Andersson

Jag sitter med i en styrelse och vi söker bättre sätt att arbeta med våra dokument. Tanken är att vi ska kunna jobba med samma dokument mot en server eftersom de flesta av oss sitter på någon form av bredband.

 

Jag har en linuxserver stående och den har jag tänkt att vi ska använda. Jag har Samba installerat på den och kör det själv för att komma åt dokumenten.

 

Nu är frågan hur man kan göra för att de andra också ska få tillgång till dokumenten på ett smidigt sätt. De har rätt lite datakunskap så att hålla på att ftp:a dokument fram och tillbaka känns rätt korkat. Skulle man kunna köra VPN eller någonting liknande och hur skulle det i sådana fall kunna fungera.

 

Klient maskinerna i fråga är Win98, Win2000 och WinXP maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En lösning kan ju va att köra CVS på linuxmaskinen (skippa Samba) o ge dina windows-lirare wincvs.

Så får ni revisionshantering på köpet.

 

Fast CVS har ju en liten inlärningströskel. Men det lönar sig. :)

 

Att dela SMB-shares över internet är väl ingen höjdare iaf... om det ens går...

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

Nej, Samba har jag nog avvisat också om jag hade haft kunnigare personer i styrelsen så skulle jag jättegärna köra cvs. Jag använder det redan men tyvärr är det på tok för komplicerat för vissa av de andra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man inte kunna använda ftp?

Det finns ju smidiga ftp-klienter som mappar upp en ftp-site till en enhet, typ G:.

Så slipper man alla inloggningar och fil-överföringar.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att arbeta i projekt där det skulle arbetas mot samma dokument, men utan revisionshantering...och tro mig...det gick inte bra! Oberoende hur du löser själva utdelningen av filer, så rekommenderar jag starkt att ni använder någon typ av revisionshantering, annars blir det lätt en väldig soppa.

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Andersson

FTP var det första förslaget som jag hade men jag hade hoppats att det skulle finnas någon snyggare lösning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...