Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp mig att välja!!


Ricce

Rekommendera Poster

Idag finns det en hel uppsjö med olika virus program. Det jag skulle behöva är en hjälp på vägen, en rekomendation om vilket skydd som är bättre eller varför inte bäst!!

 

Tack på förhand //Ricce

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker du skall undvika följande antivirusprogram:

Symantec, McAfee, Panda, AVX, Sophpos

 

Följande anser jag är bra antivirusprogram:

Kaspersky Anti-Virus, NOD32, F-Secure, F-Prot

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Richard Tapper

Av vilken anledning ska man undvika resp. välja de Antivirusprogom som du nämner?

 

 

M.v.h

Richard

 

.................................................

[GUBBE] Nothing changes, everything is new

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

 

Varför ska man inte välja symantecs program suger dom mycket minne eller varför jag har det och jag tycker att det fungerar bra!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De två avdelningarna jag delat in antivirusprogrammen i, är främst de jag anser är "dåliga på att hitta virus" och "bra på att hitta virus". Visst har alla program sina för- och nackdelar, men förmågan att hitta gamla/nya/förändrade virus är ändå viktigast.

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus Alsér

Det finns väl ingen anledning att undvika Norton? Jag har då aldrig haft problem med det. Utveckla dig!!

 

 

---

Bra omdöme får man av erfarenhet - och erfarenhet får man av dåligt omdöme.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är främst att de inte hittar så många virus! Förstås.. ;)

 

Kaspersky's AVP föreslår jag iaf...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med antal hittade virus är inte hela historien, anser jag. Alla vet att tusentals av de virus som finns med i signaturlistorna i praktiken är döda: De sprids t.ex via disketter(!) och eller är skrivna för DOS/Win3.11. De är historia, kort sagt.

 

Viktigare för valet av antivirusprogram är andra faktorer:

 

Användaren. En orutinerad eller mindre kunnig användare behöver ett program som uppdaterar sig enkelt och smärtfritt. Det bästa programmet som finns hjälper inte om man inte är uppdaterad.

 

Leverantören. Hur lång är reaktionstiden på nya hot? Hur snabbt får de ut en uppdatering?

 

Gränssnittet. Det får på inga villkor få användaren att känna sig okunnig och underlägsen. Det måste vara lätt, begripligt och mycket pedagogiskt för att folk ska kunna ta till sig det hela.

 

Jag anser alltså att olika användare behöver olika antivirusmjukvaror, beroende på fallenhet och intresse för det hela.

 

Själv stannade jag för ett år eller två sedan för Nortons svit, av det enkla skälet att jag kunde känna mig någorlunda trygg på att de av mina användare som hade denna ombord fick sina uppdateringar och att de begrep vad som skedde.

 

Det finns säkert andra program med samma egenskaper, men jag vet att just Nortons snygga integritet med Windowsmiljön betyder mycket för ovana användare. Det ger trygghet.

 

Vana användare rynkar säkert på näsan åt detta, men vem kan begära av folk som i princip har sin maskin till anteckningsblock och digital brevlåda att de ska kasta sig över främmande gränssnitt och ikoner med kryptiska ledtexter?

 

Inte jag iaf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...