Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mera överklockning..


Mic

Rekommendera Poster

Jag har en Celeron 433 överklockad till 488 MHz för tillfället (6,5 * 75 MHz) på ett Abit BE6.

 

Då jag kör bussen i 75 MHz är ju frekvenserna för PCI/AGP 37,5/75 MHz vilket ju är ok.

Men om jag vill öka processorhastigheten till 540 MHz, dvs 6,5 * 83 MHz så har jag hört att man får justera multipliern för AGP till 2/3 vilket innebär att den går i 55 MHz, vilket ju är en nedklockning.

 

Mina frågor är då:

Är det lönande rent prestandamässigt att göra denna överklockning?

 

Klarar min dator av att köra PCI-bussen i 41,5 MHz och AGP i 83 MHz, vilket faktiskt är +26 %?

 

Klarar processorn av att man kör bussen i 100 MHz och därmed får rätt PCI/AGP-frekvenser?

 

MVH Micael

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som kan svara bäst på frågan är bara du själv! :)

 

1. Kolla om ditt moderkort har något stöd för att resetta biosen ifall datorn skulle inte gå igång med dom nya inställningarna. Vissa moderkort har funktionen "felsäkert läge". Om datorn inte startade normalt sist, så ställer sig den i minimum läge och tillåter att man går in och ändrar tillbaka biosinställningarna.

 

2. Kommer ditt grafikkort gå sönder om du kör i 83MHz AGP-buss? Knappast troligt, iallafall sålänge su kör med ett "normalt" grafikkort. T.ex. ATI's kort, Voodoo3 eller TNT, TNT2.. Dessa går iallafall inte sönder vid för hög busshastighet.

 

3. Hårddisken KAN ställa till problem när bussen körs på för hög frekens.. Den går iof inte sönder, men i värsta fall kan du råka ut för att den registrerar bad sectors. Deetta är inte hårdvarumäsigt, utan registreras efter som du får läsfel m.m. så den tror att det är fel på hårddisken. Kanske funkar bättre om man INTE kör i UDMA läge osv..

 

4. Testa. Om den inte startar, så är det något fel, men knappast något som har gått sönder. Om det funkar, ta det lungt och testa systemet för att se om allt verkar fungera normalt. Om det gör det, grattis, du har en snabbare dator. :)

 

Om grafikkortet börjar flimmra och annat skoj, eller får bad sectors, läsfel osv.. så kan du testa att ställa ner busshastigheten igen, för att slipap dessa störningar.

 

Om du provar att köra busshastigheten i 100Mhz, så gäller oftast itne samma regler, utan där är det bara "Funkar det så funkar det". Om datorn bottar igång, så kör vidare.. Det enda som kommer hända om det inte funkar, är att datorn inte startar, utan skärmen bara är svart. Då är det på sin plats att resetta Bios, eller om moderkortet har något annat sätt. Vissa har t.ex. en knappkombination på tangentbordet du kan hålla in för att återta default-inställningarna.

 

Om du kör på 100Mhz, så är det bara minnet och processorn som kommer kunna krångla. Minnerna har du kanske redan 100MHz minnen, efter som "sämmre" minnen är svåra att få tag i, efter som PC-försäljarna har för länge sedan försökt göra sig av med dom med stor chans.

 

Så då återstår det bara processorn. Det är ganska svårt att lyckas bränna en processor, för att inte säga omöjligt, såvida du inte leker med voltinställningarna. Iallafall inte om du sitter framför tangentbordet och ser burken i action. Bränner en processor gör du bara med aldeles för hög volt, eller om du tvingar processorn att bli för varm, Men innan nån skada hinner ske så kommer processorn hänga sig, och du kommer uppleva så pass mycke störningar så du kommer troligen återställa busshastigheten till det du körde innan.

 

Hoppas det var till lite hjälp..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...