Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan XP lösa partitionsproblem?


JohnLöv

Rekommendera Poster

Har

 

c: (ca 35 GB)

d: (ca 2 GB)

 

På d: finns 2 GB till som jag inte kommer åt. Jag gjorde denna inställning i fdisk. Nu kan jag inte starta fdisk (får meddelandet fel på hårddisk), och inte heller Partition Magic. Hur kan jag lösa detta? Går det med Windows XP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina öron låter det som ett moderkort/bios-problem. Diskar i denna storleken är ofta ata-100, klarar ditt moderkort/bios det?

 

Testa att från DOS-läge (inte commandoprompt i windows) köra fdisk /mbr.

 

Självfallet ska du först köra scandisk (eller något annat liknande program) för att vara mer säker på att filsystemet är intakt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har ju funkat förut. Körde scan disk, inga fel påträffades. fdisk/mbr funkade inte ute i dos, det kom bara en ny rad.

 

Det jag gjorde när jag klantade till det var först en utökad dospartition i fdisk, sen gjorde jag något med denna också. Förut kunde man inte hitta c: i dos.

 

Mer förslag på vad jag kan göra??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte din HD pinfull eller om du har möjlighet att spara undan det viktigaste! Ta ner delpart från ms, ta bort allt, och börja om.....för det jag tror är att du har fått till det lite med utökade och logiska enheter med ev NTFS/Fat? det är kul isf...

 

Om du försökte köra Fdisk från dos[XP], så finns den inte...men du kanske bootade upp från en diskett, vad vet jag...

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...