Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om när xp är inlagt


petter

Rekommendera Poster

Häromdagen läste jag ett inlägg om att man kan instalera XP rent. Men det stämmer inte. Om du väljer nyinstallation så ligger det massa gamla filer kvar. Hur gör jag för att formatera om C:, där XP ligger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för samma sak. Hade WIN2000 och valde nyinstallation. Trodde då att jag bara skulle ha XP. Men 2000 fanns kvar.

Då körde jag med en startdiskett som har tillägget HD-kill (hard drive kill) som tar bort partitionering och formatering.

Sedan var det bara att boota från XP-skivan (efter att ha ställt in i BIOS att boota från CD-rom) och då får man valet att partitionera och formatera FAT32 eller NTFS.

 

Maxi

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao, Hmm, man lär sig nya uttryck, hd-kill, nja har alldrig sett en diskett med det, men det kanske finns...Men det som är enklare är att boota från XP skivan och formatera och/eller deleta alla partioner, renare än så kan man inte få en HD. Ok ,Ajax kanske? :o)

 

 

massa gamla filer kvar. Hur gör jag för att formatera om C:

 

Ja, om du har FAT så kan du använda 98 start diskett.

Du kan boota från din XP skiva..

Du kan ladda ner start disketter från Microsoft till XP.

Du kan använda Linux motsvarighet till fdisk.

Du kan använda NT´s delpart. Och säkert någe mer, men summan av detta är att du får en "ren" hd och kan göra en nyinstallation av XP...

 

 

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du (Keffo) säget det, menar du då att det finns en motsvarighet till win2k´s Makeboot då? Lr bara "plocka" i hop en själv?...

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill nog hävda att jag aldrig fick valmöjligheten att deleta/formatera från XP-skivan. Valet jag hade var nyinstallation, eftersom det operativsystem w2k jag hade var på ett

annat språk. Följden blev att jag fick båda operativsystemen.

Jag fann då inget annat val än att plocka fram HD-kill, som deletade allt på hårddisken.

Vad beträffar HD-kill, så är det en 98 start diskett med tillägg HD-kill. Jag fick den av en kurslärare. Har inte tittat hur raden HD-kill är skriven.

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag står fortfarende för valet att man får välja om man vill fomatera, och även skapa/deleta partioner...

 

När du bootar upp från din cd, så kommer valet var du vill installera, men det är lite lustigt, för om man inte ser upp, så lägger XP sig där den tycker passa (även samma för Win2k), du får möjligheten att lägga dit och ta bort partioner. Valet kommer när du ser din partionsinformation, men nu kommer jag inte ihåg exakt, men har för mig att valen var (som sakt kommer jag inte riktigt ihåg)har för mig att det var "Esc" för att backa ut ur valet som installations progget väljer, och sen kan det ha varit "L" för att deleta partion och "någon_annan_tangent_" för att skapa.....

 

Om du sen uppgraderar (använder winnt32.exe) så har man åxå samma val..

 

 

Men det kan ju finnas andra senarion om/hur en installation beter sig. Men för de jag har råkat ut för har jag alltid havft valet var jag vill placera XP/Win2k....

 

Beträffande HD-kill för att ta bort Win2k, av vad jag kan fatta att det gör, så fungerar det bara att boota upp XP editera Boot.ini och sen bara deleta \winnt\ mappen..

 

 

//Depto

_____________________________________________

Alla klagar över sitt dåliga minne, men ingen över sitt dåliga förstånd. .

La Rochefoucauld

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får ge mig tills vidare...

 

Nästa vecka ska jag installera XP på nytt. Och noga observera valmöjligheten av formatering/partitionering. Det är just detta jag vill, med att installera på nytt.

 

Maxi

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat att boota med xp. Då fick jag andra val än när jag gjorde en "nyinstallation" från windows. När jag bootade med cd-skivan så fick jag valet att formatera och göra om filsystemen. Efter installationen så var C: ren (förutom xp), vilket den inte var när jag "nyinstallerade" från windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...