Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

en sedelärande historia om cotosen.com, en klassisk kinesisk bluffsajt


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag läser en onlinetidning som heter Moscow Times. Jag tycker den är välbalanserad som vågar skriva det rysslands propagandaorgan som RT och Sputnik inte gör. Så jag tänkte jag skulle stödja sajten lite genom att avaktivera reklamblockeraren och beställa något. Såg cotosen.com som sålde kläder. Min välvilja kopplade bort alla sorter av sunt förnuft. T.ex. det mest uppenbara, särskilt när man handlar från utländska sajter - kontrollera företaget vilket land det befinner sig i och på t.ex. Trustpilot.com. Så jag beställde en tröja och ett par byxor som såg coola ut.

Fick snabbt bekräftelsemail på att ordern var gjord och fick ett spårningsnummer: LV492800805CN (inte ens nu 5 dagar efteråt hittas något med spårningsnumret)
När jag såg CN på slutet slog mina "fördomar" till. Jag beställer av tidigare erfarenhet aldrig något från Kina längre. . (därför undviker jag svenska Amazon numera t.ex. eftersom typ allt som jag funderar på att beställa skeppas från kinesiska företag) Fanns ingenting på deras sida som antydde om att det var en kinesisk sajt. Inte ens priset var typiskt kinesiskt. Dvs. onormalt billigt. Kanske var det en bidragande orsak till valet att inte konsultera sunda förnuftet?

Kontrollerade spårningen och länken de angav till spårningssajten kunde naturligtvis inte hitta något. Dagen efter beställningen fick jag ett mail från cotosen som sa att mitt paket anlänt till "your country" (från Kina, märk väl :D ) men någon oförutsedd händelse gjorde att "den sista milen av leveransen" var försenad. Men de arbetar hårt på att fixa det. Några timmar efter det mailet fick jag mailet jag skulle fått först, den om att mitt paket hade skickats.
Först då vaknade jag upp ur min dumhet och kollade på Trustpilot. Och mycket riktigt hade den kinesiska sajten bara fått lägsta betyg (förutom från de sedvanliga översvallande och korta bluff-kommentarerna, förmodligen från anställda eller bottar) Inte nog med att många inte ens fått sina paket så har många inte fått det de beställt.
Jag förväntar mig att inte få några kläder. Jag har mailat dem och frågat var leveransen är. Jag förväntar mig inget svar. Jag kommer nu att vänta till några dagar innan Klarnas utgångsdatum på räkningsbetalningen infaller. Sen tänker jag meddela Klarna om att jag inte vill betala eftersom jag inte fått varorna, alternativt om det inte är vad jag beställt. Klarna kommer att kräva in mail som jag skickat till företaget om förseningen och svaret de givit. Men eftersom jag är övertygad om att jag inte kommer att få något svar så blir det bara mitt mail. Och då får vi se vad Klarnas återbetalningsgaranti är värd. Jag kan ju tycka att det inte borde vara något problem. kineserna lär knappast processa mot Klarna om de drar tillbaka betalningen. De tjänar nog tillräckligt på alla andra som är lika dumma som jag :D

Det är intressant lektion för mig hur jag, som är fullt beväpnad med "fördomar" om handel på nätet lyckades kringå alla mina försvarsmekanismer...

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

22 minuter sedan, skrev Hakinger:

(därför undviker jag svenska Amazon numera t.ex. eftersom typ allt som jag funderar på att beställa skeppas från kinesiska företag)

Det är ju oerhört många produkter som tillverkas i Kina. Min amerikanska HP-dator, min amerikanska datormus från 3M, mitt tangentbord från Logitech, bara för att ta några exempel från min omedelbara närhet, är ju tillverkade i Kina. Således är de skeppade från Kina.

Men jag förstår vad du menar angående just Amazon. Jag brukar filtrera så att det är Amazon som är säljare. Eller något företag inom EU.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ah... man kan alltså filtrera på amazon? Den funktionen måste jag leta fram!

Jag har väl inget emot kinesiska produkter i sig, så länge de är certifierade och kvalitetssäkrade i EU åtminstone och att man har en seriös säljare som faktiskt tar ansvar.

Men erfarenheten att beställa direkt från kinesiska företag är något jag vill undvika till varje pris. Jag har beställt gopro-prylar, förvisso medveten om att de var piratgrejer och därför 70% billigare som de var då, men trodde i min naivitet att de inte skulle vara så urusla. Samma sak med ett par powerbanks. (läxa lärd: man får faktiskt det man betalar för) Och sen en gång beställde jag kamerastativ som jag aldrig ens fick levererat. Och klaga hjälpte naturligtvis inte. De skiter i en när pengarna väl är betalda och bygger sin affärsidé på att inga rättsvårdande myndigheter här kommer att  [kunna] göra något i Kina om de mot förmodan ens skulle engagera sig i så låga summor.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Hakinger:

Fick snabbt bekräftelsemail på att ordern var gjord och fick ett spårningsnummer: LV492800805CN (inte ens nu 5 dagar efteråt hittas något med spårningsnumret)

Nåja, visst går det att göra en sökning som hittar något. Men inte det du vill ha.

 

sshot-253.png.be21b45addf085150a55449285452f2c.png

 

 

8 timmar sedan, skrev Hakinger:

Jag kommer nu att vänta till några dagar innan Klarnas utgångsdatum på räkningsbetalningen infaller. Sen tänker jag meddela Klarna om att jag inte vill betala eftersom jag inte fått varorna, alternativt om det inte är vad jag beställt. Klarna kommer att kräva in mail som jag skickat till företaget om förseningen och svaret de givit. Men eftersom jag är övertygad om att jag inte kommer att få något svar så blir det bara mitt mail. Och då får vi se vad Klarnas återbetalningsgaranti är värd. Jag kan ju tycka att det inte borde vara något problem. kineserna lär knappast processa mot Klarna om de drar tillbaka betalningen.

Så du kunde ange Klarna som betalningsmottagare, bra, då har du möjlighet att få din faktura krediterad om Klarna inte heller kan få tag på företaget som som du försökt handla från.

Men det kan också dröja upp till flera veckor innan något kommer från Kina, det har ju alltför många förstått.

 

Du kan ju när du vill gå in på Klarna och välja att stoppa din betalning och meddela klarna om ditt problem, om du har vänta för länge enligt dig på att dina varor inte har kommit.

 

Sen följer normalt en process så att Klarna kan få in all info dom vill ha, för att i slutändan du ska få din faktura avskriven.

 

Men visst fungerar allt också som det ska när man beställer från Kina, har beställt flera gånger från Kina, utan några problem, tagit några dagar extra, paket kan fastna i tull och sådant, men kommit har det gjort, och helt har det varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Liten update.

Jag fick faktiskt paketet med kläderna jag beställde idag. Efter en knapp månad så kom paketet till Sverige, men hamnade i klorna på Posten. Deras app registrerade att den kommit till Sverige. I appen stod det sen "förtullas". Jag väntade i ett par veckor på att den skulle göra det. Visade sig att jag tydligen ska kontakta Posten för att få veta att jag ska betala en extra avgift (för paket från kina) 107kr för det här paketet. När det väl var gjort så dröjde det bara knappa veckan innan jag fick paketet.

Jag hade beställt en tröja som på bilden såg "vintage" ut. Lite sliten och med grovt tyg såg den ut att vara. Och ett par cargo-pants som också på bilden såg lite "vintage" och funktionell med extra fickor.
Tröjan var förvisso rätt modell men hade inget alls med ord som "sliten" och "grovt tyg" att göra. Det jag fick var en guldskimrande silkesaktig mjuk sak. Byxornas extrafickor var bara flärpar med nitar på för syns skull.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...