Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bytt operatör, sämre internet.


Villaforever
 Share

Rekommendera Poster

Villaforever

Vi har bytt från en mindre lokal bredbandsföretag med fiber till Telia. Löftet från Telia var att vi skulle få snabbare nät och billigare. Klart man går med på det 😃

 

efter bytet så hackar FaceTime när man är på det trådlösa nätverket och att streama resulterar ibland oskarp bild och bild fastnar så att man får gå tillbaka till meny och fortsätta igen. 
 

vad kan detta bero på? Vi har samma router som innan när allt funkade klockrent. Så det borde väl inte vara felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spånar bara:

Samma router eller en likadan?

Det finns väl diverse inställningar i routern, som Default gateway och DNS-server, som är anpassade för en viss leverantör.

Kollat på detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever
25 minuter sedan, skrev Mikael63:

Spånar bara:

Samma router eller en likadan?

Det finns väl diverse inställningar i routern, som Default gateway och DNS-server, som är anpassade för en viss leverantör.

Kollat på detta?

 

Nej. Har noll kunskap om detta. Jag köpte en router när vi fick bredbandet och det funkade utan några förinställningar. 
 

Kan routern vi fick av Telia vara mer anpassat på något sätt till Telias fiber. Borde ju va samma kan man ju tycka som amatör 😅

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Telia-router, eller Gateway som de benämner den, har dessa inställningar:

 

image.png.a120cbf3d576c4d2c4ccbd948d1cb67b.png

 

Dessa IP-adresser är knutna till Telia.

Hur ser motsvarande ut i din router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jag kör själv på Telias router sedan en tid och det var ingen skillnad från den Nighthawk som jag hade tidigare. Möjligen är det ni istället mera stabil hastighet, men jag bytte ju också leverantör samtidigt så det  går ju inte att jämföra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Villaforever:

Nej. Har noll kunskap om detta. Jag köpte en router när vi fick bredbandet och det funkade utan några förinställningar. 
 

Kan routern vi fick av Telia vara mer anpassat på något sätt till Telias fiber. Borde ju va samma kan man ju tycka som amatör 😅

Enligt Telia själv, så ska det gå att använda "egen router", det största skillnaden verkar vara att det finns ingen support om man använder egen router. Historiskt "kunde man inte" använda egen router, då det var skillnad på mjukvaran, idag verkar det inte vara en sådan skillnad!?

Sedan om man bara kan ansluta sin egen, eller om det krävs någon omkonfiguration, vet jag inte.

Har du testat att bara ansluta din gamla och se vad som händer?

 

sshot-251.png.83f4fb5f0abb917122e0601ba2cfc4f4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Min Telia-router, eller Gateway som de benämner den, har dessa inställningar:

 

image.png.a120cbf3d576c4d2c4ccbd948d1cb67b.png

 

Dessa IP-adresser är knutna till Telia.

Jag har samma DNS servrar som du Mikael, men default gateway är annorlunda. Första 2 siffrorna är samma (81), men sen skiljer det sig åt.

 

En fundering över default gateway. Vad är det, och när och hur används det?

Normalt går väl datatrafiken över TCP/IP protokollet till externa ip-adresser, och då är väl inte default gateway inblandat?

 

Har varje router en unik default gateway adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev bengt 429:

En fundering över default gateway. Vad är det, och när och hur används det?

Det är den närmsta utrustningen med egen IP-adress för routern. Det är den som routern kommunicerar med. Man kan jämföra den med rollen som din egen router har för dina anslutna enheter.

 

Om du skriver "ipconfig /all" i Kommantolken i din egen dator så kan du se att där finns en rad som heter "Default gateway" (eller motsv på svenska) i resultatet och det är IP-adressen för din router.

 

8 minuter sedan, skrev bengt 429:

Har varje router en unik default gateway adress?

Nej, det är många hem anslutna till samma Telia-gateway.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, skrev Cecilia:

som heter "Default gateway" (eller motsv på svenska) i resultatet och det är IP-adressen för din router.

Länge sen jag kollade ipconfigen, men jag har för mig att min externa ip-adress har funnits där.

Kan inte se den nu.

Borde den inte finnas vid default gateway?

 

1066967521_Skrmbild2022-03-26133408.png.31ac70052522b460d85e304d1b276d68.png

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser helt normalt ut.

Din dators default-gateway, dvs. routern, har adressen 192.168.1.1 i det lokala nätverket.

Routern har i sin tur en default gateway i det "yttre" nätverket.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev Laso:

Har du testat att bara ansluta din gamla och se vad som händer?

Det är väl så Ts kör nu?

 

Jag skulle ha testat att byta hårdvara bara för att se om det påverkar eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev bengt 429:

Länge sen jag kollade ipconfigen, men jag har för mig att min externa ip-adress har funnits där.

Kan inte se den nu.

Borde den inte finnas vid default gateway?

Nej, den känner din dator inte till utan du får kolla i routerns statussidor för att se den.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nej, den känner din dator inte till utan du får kolla i routerns statussidor för att se den.

Ok, så var det nog. Mitt minne är bra men kort.

Nu ska jag inte störa den här tråden med några fler ovidkommande inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man bör göra är att koppla in Telias router för att få koll på funktionen. Det kanske löser ditt problem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever
22 timmar sedan, skrev Kjoan:

Det första man bör göra är att koppla in Telias router för att få koll på funktionen. Det kanske löser ditt problem.

Jag får testa detta 👍

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...