Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Inget ljud på TV


pefra
 Share

Rekommendera Poster

Har lagt ett hundratal privata videofilmer (MP4) både på USB sticka och en extern hårdisk med USB anslutning och kopplar till TV,
men hur jag än gör så får jag bara bild och inget ljud.
Har tittat på adapter USB till HDMI men hittar bara med USB C till HDMI och den vanliga är väl USB A.
Någon kunnig som har lösning på problemet.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din TV klarar förmodligen inte att avkoda ljudformatet i videofilerna. Om du vet vilket format det är på ljudet så kan du nog googla på tv-modellen.
Här kan du ladda upp en av filerna så ser du vilket format ljudet har:

https://www.aconvert.com/analyze.html

Det finns enkla program som kodar om ljudet i videofilen till ett format som tv:n klarar om du skulle behöva göra det.

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt en MP4 fil med samma ljud på en DVD skiva och då får jag ljud på TV:n,
avkodas ljudet på skivan borde det väl avkodas på USB och extern HD också.
(Inkoppling sker via ett LG hemmabiosystem)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Spelar du upp en DVD är det DVD-spelaren som avkodar ljudet. Kopplar du in ett USB i TV:n är det TV:n som avkodar ljudet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

All inkoppling på hemmabiosystemet ja.
Finns det adaptrar USB A till HDMI någonstans eller finns de bara i USB C ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis kan inte din hemmabio avkoda ljudfilen, pga att den saknar nödvändig codec för avkodningen.

Om din TV har USB ingångar, har du testat dem, och köra ljudet från TV till hemmabiosystemet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev pefra:

Finns det adaptrar USB A till HDMI någonstans eller finns de bara i USB C ?

Finns det sådana adaptrar tror jag det ändå inte är en lösning för det här problemet. Hårddisken innehåller data som behöver avkodas, och klarar inte hemmabion det så blir det ju ingen skillnad med anslutning via HDMI.


Så är väl HDMI avsett för en färdig bild- och ljudström. Via en usb-anslutning hämtas data från t ex en hårddisk, för avkodning i någon enhet. Tror inte data från en hårddisk kan hämtas via HDMI, men kan ju ha fel, däremot kan t ex bildskärmar matas via usb.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma videofilm avkodas via hemmabiosystemet när den finns på DVD skiva (fungerar)
Är det inte samma avkodare som kodar av videofilmen när jag startar videon från hårddisken via biosystemet då, ???
Videofilmen MP4 : Klassas inte den som en färdig bild och ljudström ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev pefra:

Samma videofilm avkodas via hemmabiosystemet när den finns på DVD skiva (fungerar)
Är det inte samma avkodare som kodar av videofilmen när jag startar videon från hårddisken via biosystemet då, ???
Videofilmen MP4 : Klassas inte den som en färdig bild och ljudström ??

Det är som @smeghead skrev tidigare i tråden "Spelar du upp en DVD är det DVD-spelaren som avkodar ljudet." Innehållet i MP4-filen är data som behöver avkodas och sen "strömmas".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta ljud har jag på videofilerna.

AC3 standing for Audio Coding 3, is a file extension for surround sound audio files. It is created by Dolby Laboratories in 1987 for use on DVDs, Blu-ray players, HDTV programming and home entertainment systems. AC3 format contains up to 6 discrete sound channels. The most frequently used 5 channels are dedicated for normal-range speakers (20 to 20,000Hz) and 1 cha

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev pefra:

Så då är det bara att koda om filerna som någon skrev här ovanför.

Några bra program för detta ?

Avidemux är enkelt och bra. Det använder jag själv en hel del. Men kolla upp vad din tv (eller hemmabion om du kör genom den) klarar för ljudformat först och så omkodar du till det.

Redigerad av smeghead
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag skippar HD och ställer en bärbar dator med filmerna vid tv;n och kopplar hdmi mellan dator och hemmabiosystem, skulle det fungera ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad du menar med "skippar HD" men om du kan spela upp filmerna med både bild och ljud på datorn så ska det funka bra med en hdmi-kabel mellan dator och tv (eller hemmabio).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev pefra:

Videofilmen MP4 : Klassas inte den som en färdig bild och ljudström ??

"problemet" med videofiler är att både videoströmmen och audioströmmen kan vara i många olika format. Även fast två videofiler har ändelsen .mp4 är det inte säkert att varken videoströmmen eller audioströmmen är kodade på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tänkt en extern hd kopplad till biosystemet  men det fungerar inte som tänkt  jag struntar alltså att använda extern hd (skippar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla annars gärna på Avidemux. Riktigt bra program som dessutom är gratis både för linux och windows. Det bör inte ta mer än runt en minut per videofil att koda om enbart audioströmmen om videon är runt en timme lång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är bara vad man skall koda om den till  eftersom ljudformatet jag har nu verkar vara standard för dvd  blueray och hemmasystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MP4 är ett containerformat, alltså en form av förpackning kring filer i andra format. Det gäller alltså att det är sådana format på filerna inuti MP4-filen som teven eller hemmabiosystemet klarar av.

 

Den här sidan är visserligen rätt gammal men den tar upp fem program som kan användas för att ta reda på vad det är för format (codec): https://www.raymond.cc/blog/determine-audio-video-codec-required-to-play-downloaded-movies/

 

Sen får du kolla upp i tevens och hemmabions manualer eller tillverkarnas information om dem på deras webbplatser vad de enheterna kan hantera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...