Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förminskar PowerPoint bilder?


IT-hjälpen
 Share

Rekommendera Poster

Jag har en besökare som scannar dokument och bilder till jpeg.

Jpegfilerna blir skarpa.

 

Men vid import till Powerpoint försämras kvalitén och bokstäver på bilderna blir suddiga.

Vid export till pdf försämras bildkvalitén ytterligare.

 

Detta har fungerat bättre tidigare och vi undrar om Powerpoint blivit sämre i version 2016

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om inskanningen är gjord i ett för litet format eller att jpg komprimeringen är för stor eller både och. Det är väl så att hen skannar inifrån ett bildprogram och där väljer att spara som .jpg.  Om ja, så har du troligen svaret. Någon förändring i PP som skulle skapa problemet har jag inte noterat. Kör i och för sig 2019 varianten.

Redigerad av Kjoan
Mer info.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-09 15:18, skrev Kjoan:

Det verkar som om inskanningen är gjord i ett för litet format eller att jpg komprimeringen är för stor eller både och. Det är väl så att hen skannar inifrån ett bildprogram och där väljer att spara som .jpg.  Om ja, så har du troligen svaret. Någon förändring i PP som skulle skapa problemet har jag inte noterat. Kör i och för sig 2019 varianten.

Vi drog upp de inscannade jpeg-filerna i jätteformat utanför PP och de var knivskarpa. Så att det skulle va för litet format eller för hög jpeg-komprimering låter märkligt tycker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-09 15:56, skrev MH_:

Alternativ koll.

Med ett dokument öppet:

Arkiv->alternativ->avancerat->bildstorlek och bildkvalitet

kolla att "hög kvalitet" är inställt som standard.

Men jag tror faktiskt att äldre PP hade 96 som standard så det borde inte vara problemet

Obs att  det här är dokumentspecifika inställningar, men om det står "standard" så borde det väl gälla alla presentationer?

Vi får kolla det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-12-09 15:56, skrev MH_:

Alternativ koll.

Med ett dokument öppet:

Arkiv->alternativ->avancerat->bildstorlek och bildkvalitet

kolla att "hög kvalitet" är inställt som standard.

Men jag tror faktiskt att äldre PP hade 96 som standard så det borde inte vara problemet

Obs att  det här är dokumentspecifika inställningar, men om det står "standard" så borde det väl gälla alla presentationer?

Min besökare meddelar att det blev något bättre

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...