Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Handlat Logitech för sista gången


Mikael63
 Share

Rekommendera Poster

Tidigare har jag "ondgjort" mig över Logitechs fjärrkontroller/bristande support.

https://eforum.idg.se/topic/362694-logitech-ej-längre-bra-support/

 

Denna gång gäller det deras möss.

Jag har sedan en tid en G602 och det tog ganska lång tid innan jag insåg att jag kunde nyttja dess makroknappar till lite mer än vad jag använt dem till tidigare. Tänkte nu att jag skulle skaffa en till likadan att ha på kontoret/hos kund. Hittade ingen G602 varför det blev en G604.

Problemet som uppstår är att mjukvaran för G602 (Logitech Gaming Software) inte hittar G604. Man ska då installera något som heter G Hub.

När man har gjort det dödas kommunikationen till G602, mjukvaran, den för G602, hittar ingen hårdvara. Det kanske inte skulle spela någon roll om G Hub skulle kunna hantera även G602. Dock vill inte denna G Hub starta. Den stannar på "splash screen" i en evig loop. Om man söker på nätet hittar man massor som har exakt samma problem och några lösningar. Dock ingen av dessa lösningar som fungerar hos mig. Problemet har funnits i flera år tydligen.

I morgon åker jag och byter denna Logitech till något annat fabrikat.

 

Uselt Logitech...

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-05 22:55, skrev Mikael63:

I morgon åker jag och byter denna Logitech till något annat fabrikat.

Ja, så blev det. Hade handlat hos Elgiganten. När jag förklarade problemet - "Inga problem, vill du lämna tillbaks den?"

Jag förklarade att jag ville testa någon annan och förklarade vad jag använder den till. (CAD, 8h om dagen, 5 dagar/v.)

"Ja då blir det nog en Razer" och jag fick testa en sådan (de hade ingen framme). Kändes inte helt 100% men jag var på ett sådant humör att jag tänkte ta den ändå. Säljaren gick en sväng medan jag torrkörde, kom sedan tillbaks med en Corsair. Den kändes avsevärt bättre vilken säljaren kunde se, beroende på hur jag höll handen. Det blev då en Corsair Scmitar RGB Elite. Lite väl mycket flash/game kanske. (Det är ju en spelmus) Den var en tia dyrare men det bjöd säljaren på. Inga problem att byta, säljaren kollade inte ens att allt fanns med i förpackningen på den jag returnerade. (Fast allt var ju med)

Corsairs mjukvara heter iCUE och det var inga problem att installera den och sedan starta upp.

Nu är det ett mer angenämt bekymmer som kvarstår. Denna mus har 12 programmerbara knappar mot min tidigare som "bara" har sex programmerbara knappar. Nu kommer jag att göra mig beroende av alla dessa, antar jag...

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma använder jag en Razer naga trinity, som har möjlighet att välja hur många knappar man vill ha genom löstagbara paneler. Just nu använder jag två extra knappar, men har paneler med sex och nio knappar. Flexibilitet ftw antar jag. Överlag gillar jag razer, förutom att mjukvaran är typisk "gamer design", dvs ser ut som någon en 14 åring med adhd har designat.

 

Men jag har en stor låda med logitech joysticks, ratt, pedal och annat för spel. Och dom är jättetoppen. Men en del av den mjukvaran brukar också lämna lite att önska.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en sån Naga trinity jag testade fast utan de löstagbara panelerna. Eller rättare utan de två andra panelerna, med bara den med många knappar. Den kändes lite "för lätt", lite plastigare, än Corsair som har en mer gummiliknande yta och ett skönt gummigrepp för  ring-/lillfinger.

Det är förbannat synd att inte Logitech kan satsa mer på mjukvaran då deras hårdvara i allmänhet är bra.

 

Att jag nu har 12 knappar på datormusen gör att jag kan käfta emot lite mer när frugan trackar mig för att jag inte har en Moonlander...

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-06 16:48, skrev Mikael63:

Corsairs mjukvara heter iCUE

I Windowsmiljö alltså.

 

I Linuxmiljö heter den ckb-next 🤓

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-11-06 16:48, skrev Mikael63:

Det blev då en Corsair Scmitar RGB Elite

Om någon hittar hit och likt mig är för slö för att sätta sig in i hur saker fungerar:

 

Knapparna upptill fungerar INTE som på alla andra möss jag har/har haft, att man ändrar hastighet/DPI genom att öka på ena knappen och minska på andra knappen.

Här verkar *) det vara en knapp, den bakre, som man stegar runt för att ändra hastighet medan den främre byter profiler.

 

 

 

*) jag är fortfarande slö ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...