Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nvidias grafikdrivrutin när man installerar Linux Mint?


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Som en del av er kanske kommer ihåg så är jag helt inkörd på MX-linux som jag kört i ett par år nu. Nu har de kommit ut med en ny version. Men tyvärr kan jag inte använda den eftersom jag har ganska nytt grafikkort (om ett 1 år gammalt kort kan anses som ny ;) ) och Noveau-drivrutinen som används som standard vid installationer ännu inte är uppdaterad, och det lär dröja nåt år till innan den stöder Geforce 30xx -serien. Man kan förvisso installera senaste MX, men vid uppstarten efter installationen blir det problem, det blir bara ett blinkande streck i vänstra hörnet och inget mer händer. Man kan komma vidare om man tryder "e" vid grub så man kan ändra kernelparameter till "nomodeset" då kommer man vidare till skrivbordet i väldigt låg upplösning (använder nåt som kallas "vesa" tydiligen. Men varje försök att installera Nvidias drivrutin misslyckas.

Så, nu börjar distrohoppingtarmen så smått röra på sig igen och man kollar om gräset är grönare på andra sidan. Naturligtvis är min första tanke att gå tillbaka till Mint som också är stabil som attan. Det var nu länge sen jag körde Linux mint så jag kommer inte ihåg ifall man erbjuds installera Nvidias drivrutiner redan vid installationen?

Frågar för att jag installerade Kubuntu på en annan hårddisk igår och det gick utmärkt att installera eftersom den av någon anledning fattar att man har ett Nvidia grafikkort och laddar ner dess drivrutiner redan vid installationen. Men stötte genast på problem med Kubuntu efter själva installationen: Megasync, som jag använder mycket mellan mina enheter, vägrar starta efter installation. Och såna onödiga och larviga problem är jag för gammal för :)Och sen har vi det urgamla kubuntu-problemet att efter att datorn vaknar från "sleep" så kraschar "kwin" och en del program som är igång

(anledningen till att jag kan använda mitt nya grafikkort i min nuvarande MX-installation är att jag installerade Nvidias drivrutin med mitt gamla Nvidia-kort som stöddes av Noveau innan jag stoppade in det nya grafikkortet, men den har jag inte kvar)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

If your graphics card is from NVIDIA, once in Linux Mint, perform the following steps to install the NVIDIA drivers:

  • Run the Driver Manager
  • Choose the NVIDIA drivers and wait for them to be installed
  • Reboot the computer

With these drivers the system should now be stable and you no longer need to use "nomodeset".

För Mint alltså men det finns kanske liknande val i MX?

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.
Detta går att göra i MX också, alltså installera operativsystemet, komma till skrivbordet och därifrån starta installationen av Nvidia drivrutin. MX har en egen drivrutinsinstallerare (egentligen bara ett script som jag förstår) men det kvittar om man använder den eller installerar via synaptics eller kommandotolken. Problemet är att när man sen startar om så startar den inte med Nvidias drivrutin, uppstarten stannar mitt i även om jag i parametrarna anger xorg=nvidia (vilket fungerar i min nuvarande installation, men som sagt så är drivrutinen installerad när jag hade mitt äldre Nvidiakort)
När jag låter skärmen visa exakt vad som händer i uppstarten så stannar den vid denna rad och sen händer ingenting på den halvtimma som jag en gång låtit den stå och harva:

Citat

16.1849371 IPv6: ADDRCOMF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready

Nvidias drivrutinsinstallation skriver om kernel som jag förstår det när jag ser vad som loggas vid installationen. Och denna gången antar jag att den omskrivningen av kerneln gör så att det blir nån konflikt med nätverksdrivrutinen? Jag kan köra en "startx" från kommandotolken och då komma till skrivbordet, men det är då med vesa-drivrutinen och låg upplösning. Avinstallerar jag nvidiadrivrutinen så funkar uppstarten igen, men då som sagt med vesa-drivrutinen som bara ger grundläggande grafik på 1024x768. Har hållt på och laborerat hela helgen och kommer inte längre :/ Har postat på deras forum för ett par dagar sen, men inte fått nåt svar, än i alla fall.
Men jag får testa och se om det går bättre i Mint sen..

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev Mikael63:

Hm. skulle det hjälpa om IPv6 "disablas" så att du bara använder IPv4?

Nej, jag är övertygad om att det inte fungerar, för det vore ju en för enkel lösning, så jag tänker inte ens prova det! :D
Skämtåsido, tack för tipset! Jag ska definitivt testa det nästa gång, efter att ha arbetat upp motivationen att ge mig på det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid närmare eftertanke så torde det vara steget efter " IPv6: ADDRCOMF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready" som det tar stopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det har du rätt i, men jag vet inte vad det är som kommer efter det eftersom loggen stannar där :/ men jag ska testa ändå och se vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar upp i det läge det fungerar fast med sämre grafik och kollar loggen?

Hos mig ser det ut så här:

image.png.f8861d677f298804e9297f4bc45fa14b.png

Efter IPv69: Addr... kommer wlp1s0: .. (man kollar nerifrån och upp) och det tycks också ha med nätverket att göra...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Jag lyckades få nya MX installerad efter många om och men...:pfasmiley:

I MX-Linux liveskiva när man startar den kan man välja en parameter så att iso-filen på USBn blir skrivbar så att man kan göra ändringar och spara det i Liveskivan. Sen kan man börja installationen till hårddisken och välja att de ändringar man gjort i liveskivan ska följa med till hårddisken.

Så jag valde detta och installerade Nvidias drivrutin i liveskivan, konfigruerade plasman som jag vill ha den och startade om datorn - och då fungerade nvidias drivrutin! Inga problem med IPV6 eller någonting. Var dock tvungen att skriva xorg=nvidia som kernelparameter för tydligen förstår den inte det själv utan vill starta vesa-drivrutinen (eftersom noveaus drivrutin inte stöder nyare grafikkort)

Sen gjorde jag en sedvanlig installation till hårddisken och valde under installationens gång att den skulle ta med alla förändringar till hårddisken.
Lite tradigt att man ska behöva gå en omväg där man chansar heljvillt, men oj vilken lycka när det fungerar :D

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...