Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail Så blev jag tonåring igen


mbgtmari
 Share

Rekommendera Poster

Idag när jag öppnade brevlådan i Mozilla Thunderbird såg jag att jag hade fått ett meddelande från servern, dvs Gmail, mitt Googlekonto: Ämne: Google ändrade några av dina inställningar  « Google har ändrat några av dina inställningar så att de är lämpligare för åldersgruppen, eftersom du inte har bekräftat att du är över 18. Om du är 18 år eller äldre kan kan du verifiera din ålder när du kontrollerar inställningarna. » Och under det fanns knappen/länken Kontrollera inställningarna.

1472436479_Gmailsep2021Bekrftaattdurver18r.thumb.png.915f576631af023991551ecf34d06900.png

Jag klickade på länken men kunde inte se att några inställningar var ändrade. SafeSearch var På och Personliga annonspreferenser och Platshistorik var "inte tillgängliga". Webb- och appaktivitet samt YouTube-historik var Pausade. Under frågan Är du över 18? fanns knappen Verifiera din ålder att trycka på. Där fick jag jag veta att det fanns två verifieringssätt: att identifiera direkt med ett kreditkort eller att skicka en bild på sin legitimation, t ex pass eller körkort. Inget av detta hade jag den minsta lust att göra. Tycker det räcker med att jag ärligt fyllde i min födelsedag (dag, månad, år) när jag skaffade Gmailkontot. Nu kan jag iaf läsa om vad som gäller för mitt tonårskonto https://www.google.com/policies/privacy/teens/

 

Det skulle emellertid vara intressant att få veta om någon annan eforummedlem har skickat in en bild av sitt leg eller sitt körkort till Google. (Det är ju möjligt att det behövs för att kunna utnyttja vissa tjänster.)


Detta ämne borde kanske ha postats i kategorin Webbläsare men jag valde i alla fall Epostprogram. Jag har inget problem som behöver lösas utan tycker bara det är intressant att få veta om andra fått samma meddelande som jag fått från Google. 

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Detta ämne borde kanske ha postats i kategorin Webbläsare men jag valde i alla fall Epostprogram.

Jag flyttade till Internet - övrigt, t ex webbplatser eftersom det mest handlar om Google och google-konton, och inte något visst program.

 

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Jag har inget problem som behöver lösas utan tycker bara det är intressant att få veta om andra fått samma meddelande som jag fått från Google. 

Nej, det har jag inte fått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att ni båda, Cecilia och MH_, inte har fått meddelandet eftersom ni har Gmail med tvåstegsverifiering. För att kunna tvåstegsverifiera måste man dock ha en mobiltelefon, vilket jag inte har. Trots att jag redan verifierat mitt Yahookonto med alla mina e-postadresser - de är inte så många - kommer det ibland vid inloggningen upp en begäran om att jag också ska lämna mitt telefonnummer. Numret till min fasta telefon duger inte utan det måste vara ett mobilnummer.

 

Det är nog så att man nuförtiden måste ha en mobil, vare sig man vill eller inte, för det krävs i allt fler sammanhang. Fast telefon och betalning med kontanter är numera helt ute. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google stödjer Microsoft Authenticator och om denna länk stämmer så finns det till Windows 10,så du måste inte ha mobil för 2FA om du inte vill. 

 

https://www.microsoft.com/sv-se/p/microsoft-authenticator/9nblgggzmcj6?activetab=pivot:overviewtab

 

Jag använder Microsoft Authenticator, men på android så jag kan inte lova att det fungerar identiskt. 

 

Fast nu när jag läser igenom tråden utan att samtidigt försöka fokusera på Youtube, så... Glöm allt det är ju kontoverifiering och inte autentisering det handlar om. Glöm allt. 

Redigerad av .M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

52 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag antar att ni båda, Cecilia och MH_, inte har fått meddelandet eftersom ni har Gmail med tvåstegsverifiering. För att kunna tvåstegsverifiera måste man dock ha en mobiltelefon, vilket jag inte har. Trots att jag redan verifierat mitt Yahookonto med alla mina e-postadresser - de är inte så många - kommer det ibland vid inloggningen upp en begäran om att jag också ska lämna mitt telefonnummer. Numret till min fasta telefon duger inte utan det måste vara ett mobilnummer.

 

Det är nog så att man nuförtiden måste ha en mobil, vare sig man vill eller inte, för det krävs i allt fler sammanhang. Fast telefon och betalning med kontanter är numera helt ute. :(

Alldeles riktigt att jag har tvåstegsverifiering via mobil sen mycket länge (nästan sen det kom) men enligt https://www.google.com/intl/sv/landing/2step/features.html finns det andra sätt än att använda mobiltelefon som vanlig telefon och reservkoder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del tror jag att Google har med hjälp av AI räknat ut att om jag var skrivkunnig vid omkring sex års ålder och därmed kunde skapa ett eget konto år 2004 så är jag inte längre tonåring. :rolleyes:

 

(Inte ens mina barn är tonåringar längre)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått ett mail från en avsändare som påstår sig vara Google. Och ville jag skulle bekräfta diverse.

Jag har inte svarat av två skäl:

1) På jobbet fick jag ett mail från företaget där de bad mig logga in och bekräfta några saker.

Jag gjorde detta och fick i nästa ögonblick veta från IT-avdelningen att nu hade jag gått på en vanlig fälla med uppgift att lura av mig mina inloggningar. Det sved.

2) Läste en artikel om att de vanligaste avsändarna till bedrägerimail var stora företag

typ Paypal, Microsoft, Google för det är så lönsamt /effektivt.

Det är en stor chans att en mottagare av ett mail från något av dessa (eller andra storföretag) är kund och glatt lämnar ut sina uppgifter.

Jag har själv fått mail från Paypal(?) där de bad mig uppdatera. Jag gjorde det inte för jag avskyr Paypal.

(Ska man läsa igenom Paypals användarvillkor innan man godkänner dom så går det fortare att beställa varan från  någon annan leverantör.)

Och det var kanske tur.

Ingen möjlighet för mig avgöra vem som var avsändaren till "Paypalmailet."

 

Vad det gäller lämna ut telefonnummer för att använda vid inloggning så är jag inte intresserad.

Det räcker med annonserna till datorn.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev jannejanne:

Vad det gäller lämna ut telefonnummer för att använda vid inloggning så är jag inte intresserad.

Det räcker med annonserna till datorn.

Google, Microsoft och andra företag där jag har tvåfaktorsautentisering med telefonnummer har aldrig använt det till något annat än att skicka SMS med verifieringskoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telefonnumret är Googles sista kanal att nå dig på om du har glömt lösenordet och behöver återställa det. Om du klarat en enkel validering på deras webbplats skickas en kod som SMS till dig som du kan använda för att återställa kontot.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Monshi:

Telefonnumret är Googles sista kanal att nå dig på om du har glömt lösenordet och behöver återställa det. Om du klarat en enkel validering på deras webbplats skickas en kod som SMS till dig som du kan använda för att återställa kontot.

 

Därför

1) har jag alla lösenord uppskrivna i en bok

2) har inga lösenord sparade i webbläsaren, måste logga in varje gång. Ett sätt fräscha upp minnet varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...