Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Både CAPS OFF + Textblock för Logitech G602?


Mikael63
 Share

Go to solution Solved by .M,

Rekommendera Poster

Har mus enl. trådtitel.

Använder Logitech Gaming Software för att konfigurera knapparna.

För en av knapparna har jag lagt in det som kallas Textblock. Där har jag ett kommando som, när jag har rätt fönster i fokus, gör det som förväntas.

I kommandot förekommer text med versaler. Om jag har Caps ON kommer den texten att skrivas med gemener och det gillas inte av den applikation jag använder detta i. Jag skulle därför behöva sätta caps till off innan jag kör detta och helst då också ändra till ON efteråt.

Hur fixar man det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jag satt precis och testade det innan jag käkade lite.

Jag använder Autohotkey frekvent till annat men har inte riktigt lärt mig trigger annat än tangentbordskombinationer.

Jag skulle kunna använda Autohotkey i stället för knappen på musen men då måste jag hitta en ledig & lämplig kombination. Behöver lära mig hur man triggar på musknapp, eller om det går att trigga på en textsträng som ex. klistras in. (Skulle även behöva få till att trigga på när fönster öppnas/hamnar i fokus).

Jag har även AutoMate att ta till men försöker klara "enklare uppgifter med Autohotkey.

Det hade varit "kul" om man kunde fixa detta direkt i Logitechs mjukvara.

Måste jobba undan lite så att jag kan klura på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows stödjer F1-F24, så om du kan infoga en tangenttryckning före ditt textblock så kan du binda autohotkey till F13 eller högre. För inget program använder de tangenterna som standard. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mjukvaran för musen kan jag, såvitt jag förstå, bara spela in fysiska knapptryckningar.

 

Ctrl+Alt+1 används inte i applikationen (kanske inte någon annanstans heller) varför jag spelade in den kombinationen för musknappen.

image.png.0790f37a17fdde479e19e61e7ef91ebc.png

 

 

I Autohotkey-skriptet (det som ändå alltid körs) har jag då lagt till denna rad:

^!1::Send, (if (elpr_copyss (ssget "I")) (elpr_snddb (ssget "P") "BLK_COPY")){ENTER}

Autohotkey skriver detta oavsett status på Caps.

 

Tack för input!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev Mikael63:

I mjukvaran för musen kan jag, såvitt jag förstå, bara spela in fysiska knapptryckningar.

 

Hade inte frun ett Moonlander keyboard? Då skulle du kunna låna det, skapa en F24 tangent, trycka den och så är den inspelad i programvaran :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

låna det

Du är rolig du...

Ett sådant lån skulle bli lika dyrköpt som att köpa ett eget...

Hon är helt såld på det nu, kan knappt skriva på ett vanligt längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-02 13:07, skrev Mikael63:

(Skulle även behöva få till att trigga på när fönster öppnas/hamnar i fokus).

I min jakt på detta har jag kunnat justera skriptet så att kommandot bara körs i den applikation där det är någon vits med det:

#IfWinActive ahk_class BricscadMainWindow
^!1::Send, (if (elpr_copyss (ssget "I")) (elpr_snddb (ssget "P") "BLK_COPY")){ENTER}

 

Jakten på att få ex. en text att skrivas så fort ett fönster blir aktivt kvarstår...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...