Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klimatförändringarna


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Det råder ingen tvekan om att klimatet har förändrats till det sämre, med mer översvämningar och torka som följd.

 

Nu kan man se sitt koldioxidavtryck t ex i Klarnas app i samband med att man ska betala en vara, och få dåligt samvete. Jag måste tillägga att jag vill värna om miljön. Men om man inte kan få tag i varor på orten där man bor så måste man ju beställa dem.

 

Jag har gjort en beställning via en svensk hemsida som i sin tur har importerat paketet till Sverige. Enligt appen har jag lämnat ett avtryck på 215 kg koldioxid. Om jag istället hade kunnat köpa varan i den lokala butiken hade jag alltså inte lämnat något avtryck, eller vad? Butiken måste ju beställa hem varan från - utgår jag ifrån - utlandet, kanske samma ställe t o m, för att överhuvudtaget ha den i butiken. Så blir det egentligen nån skillnad? Eller får butiker i Sverige sina varor levererade via järnväg? De får i och för sig oftast större leveranser. I så fall blir det ett mindre avtryck inom Sverige, men för att få varan till Sverige kan jag inte se annat än att avtrycket blir detsamma. Det gick ju dessutom en märklig omväg från Storbritannien via Holland och sen till Sverige.

 

Nån som har bättre koll än jag på detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte får jag något dåligt samvete om jag får sådan info.

Och visst måste vi acceptera att många varor kommer långt från Sverige, många ggr från Asien, då blir transportvägen via båtar upp via suez, medelhavet och via någon större hamn i Nederländerna eller Tyskland, och sedan troligen via långtradare eller flyg in i Sverige. Ibland blir det nog via järnväg också, men hur ofta, vet inte. Vi vill ju gärna ha vårt pkt så fort som möjligt, då blir det, det snabbaste sättet att transportera.

Köper man via t.ex USA, så går det via båt från Asien, sedan i USA via tradare och/eller flyg, det är ju långa avstånd där borta.

 

Och hur mäter man koldioxidavtryck i en app för en lång transport från Asien till Europa, och hur vet man att det stämmer/är sant, och vad är då ett sådant avtryck, hur definerar man det?

 

 

 

Vi har ju oftast inget val, ska vi ha våra varor, så är det som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Klarna beräknar detta?

Ett paket från Kina gav 3 kg, en vara från Jula, 21 km bort, gav 970 kg.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och oavsett hur/var du beställer har troligen varan producerats i Asien. Även om du köper den, vad du ser, från ett lager i Sverige finns en transport dit som troligen är svår att beräkna.

 

Det man kan tro är att vid köp av en återförsäljare i närområdet, direkt i butik eller via nätet, så har de i sin tur, när de beställt, beställt en större mängd och därmed haft en högre packningsgrad/effektivare leverans än om du/alla beställer från Asien direkt.

 

Om detta är en sanning, det får någon leta reda på en rapport som stöder eller stjälper mitt argument.

 

Bästa för miljön är givetvis att inte beställa nytt alls.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Beräkningen av koldioxidavtrycket görs av Doconomy, med hjälp av Åland Index. Åland Index beräknar konsumtionens klimatpåverkan mätt i koldioxid och utgår från det genomsnittliga koldioxidavtrycket i den bransch där köpet gjordes. Vi lär oss hela tiden, och beräkningarna kommer att bli mer precisa med tiden. För tillfället kan vi se om du har besökt blomsteraffären eller tandläkaren, men inte om du köpte rosor eller tulpaner. Det innebär att värdet inte visar det exakta avtrycket från din konsumtion men ger dig en allmän uppfattning om hur dina inköp med Klarna påverkar ditt koldioxidavtryck.

https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-koldioxidberakningen-som-visas-i-appen-och-hur-raknas-den-ut/

Verkar alltså inte bara handla om själva transporten från butiken till en själv utan om vad för varor man köper i den affären och vad deras produktion orsakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ett paket från Kina gav 3 kg, en vara från Jula, 21 km bort, gav 970 kg.

Ja det var mycket märkligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

https://www.klarna.com/se/kundservice/vad-ar-koldioxidberakningen-som-visas-i-appen-och-hur-raknas-den-ut/

Verkar alltså inte bara handla om själva transporten från butiken till en själv utan om vad för varor man köper i den affären och vad deras produktion orsakar.

Verkar även vara tämligen osäkra beräkningar. Man får ta det med en nypa salt tills vidare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Verkar alltså inte bara handla om själva transporten från butiken till en själv utan om vad för varor man köper i den affären och vad deras produktion orsakar.

Fast det måste ändå innehålla en mycket stor osäkerhet i dessa beräkningar. Om jag beställer en vara från Kina, hur kan de beräkna att just den beställningen lämnat X antal kilo i klimatavtryck. Gissningsvis transporteras en mängd varor tillsammans vid en frakt eftersom det troligen finns ett intresse av att maximera det som går att rymma på t.ex. ett containerfartyg. Fraktfartyget i sig genererar ett utsläpp som säkert varierar beroende på storlek, ålder, typ av bränsle etc. Ju fler varor som transporteras vid den aktuella frakten, desto lägre klimatavtryck på respektive vara.

 

Om jag istället köper varan lokalt kanske mitt samvete säger att jag gjort en god gärning för miljön, men varan har inte kommit till butiken av sig själv utan är transporterad dit med följd att den gett ett klimatavtryck.

 

13 timmar sedan, skrev Tomas E:

Nu kan man se sitt koldioxidavtryck t ex i Klarnas app i samband med att man ska betala en vara, och få dåligt samvete.

Jag ger inte mycket för dessa s.k. klimatavtryck av den anledningen att det är för många faktorer inblandade för att kunna ge en sådan exakt siffra över hur stort klimatavtryck ett enskild beställning orsakat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt detta med koldioxidavtryck låter kanske bra, men vad säger detta egentligen? Inte så mycket ändå.

 

Som det skrivs i inläggen ovan, ganska svårt att få grepp om ändå, lite som Monshi är inne på, det bästa är då att sluta och konsumera, men det går ju inte heller, vad vi än behöver, är transporten troligen för lång, och det då ger för stort "avtryck" för miljön, det blir bara en "moment 22" rörelse. Denna loop går inte att ta sig ur.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanken med att deklarera klimatavtryck är nog bra tänkt. Men när det finns olika sätt att räkna och den eventuella standarden, om sån finns, för uträknandet inte deklareras så blir det svårt för konsumenten.

Att man idag deklarera klimatavtryck är minst lika mycket marknadsföring. Man vill profilera sig som miljömedveten då konsumenten efterfrågar just det miljömedvetna.

Det är dock inte omöjligt att det ökade intresset och granskningen av varor och tjänster leder till att klimatavtrycket faktiskt i viss mån minskar, och då är det gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Automan:

Fast det måste ändå innehålla en mycket stor osäkerhet i dessa beräkningar.

Ja, det skriver ju Klarna själva. Men transporter är bara en del av det hela och de tar hänsyn till vad för varor det är. Köper man en dator bör det bli ett större koldioxidavtryck än om man bara beställer ett RAM-minne även om båda kommer från Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev MH_:

Hmm, fartyg och flyg står för 3.5% av Eu's utsläpp (om dom nu räknar på ett vettigt sätt)

Fokuserar vi verkligen på rätt saker när vi tjatar så mycket om transporter?

Hur lätt är det att påverka de andra 96,5 %?

Men det är klart att man ska tänka på andra saker också, sånt som vad för mat man äter, välja bra uppvärmningssystem för sitt hus osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Köper man en dator bör det bli ett större koldioxidavtryck än om man bara beställer ett RAM-minne även om båda kommer från Kina.

Jo för då kan de sätta fast RAM-minnet på ett pappersflygplan och kasta iväg det bara. :D 

 

Kunde bara inte låta bli. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Laso:

Allt detta med koldioxidavtryck låter kanske bra, men vad säger detta egentligen? Inte så mycket ändå.

 

Som det skrivs i inläggen ovan, ganska svårt att få grepp om ändå, lite som Monshi är inne på, det bästa är då att sluta och konsumera, men det går ju inte heller, vad vi än behöver, är transporten troligen för lång, och det då ger för stort "avtryck" för miljön, det blir bara en "moment 22" rörelse. Denna loop går inte att ta sig ur.

 

Jag håller med. Vi har målat in oss i ett hörn liksom. Men på nåt sätt måste det ju lösas om planeten ska räddas (från människan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MH_:

Hmm, fartyg och flyg står för 3.5% av Eu's utsläpp (om dom nu räknar på ett vettigt sätt)

Fokuserar vi verkligen på rätt saker när vi tjatar så mycket om transporter?

Om det mesta skulle fraktas med flyg istället skulle det nog bli en avsevärd ökning, om man betänker hur stora volymer det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Thirteen:

Här kommer fotogenet!

Båtarna större miljöbov än flygen: ”Dubbelt så höga bränsleförbrukningar”

https://www.nyteknik.se/miljo/batarna-storre-miljobov-an-flygen-dubbelt-sa-hoga-bransleforbrukningar-6957500

Fast det där är ju uppgifter för totala utsläpp men det man skulle behöva veta är väl snarast utsläpp per ton last eller något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Fast det där är ju uppgifter för totala utsläpp men det man skulle behöva veta är väl snarast utsläpp per ton last eller något liknande.

Om inte annat visar det här på den vansklighet som finns, och vilka uppgifter som används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...