Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behörigheten till mina bilder försvann


C Torstenson
 Share

Rekommendera Poster

C Torstenson

Hej,  Jag har inte längre behörighet till mina bilder, på min windows 10 ,de har blivit låsta,  helt obegripligt.

 

Vad har hänt och hur åtgärdar jag det?  jag har bara ett konto och jag måste ha full access till alla bilder, alltid.

Det är som att datorn bara bestämmer om och döper om utan att jag bett om det.

Jag vill att alla mina bilder återfår sin tidigare funktion. ca 20.000 st.      ca 230 Gb

Kan någon ge mig ett enkelt råd för att i ett handgrepp låsa upp alltsammans.

 

Som tur är har jag de flesta kvar även på lösa hårdiskar och på den tidigare datorn.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Kan du starta utforskaren. Klicka på VISA och bocka i FILNAMNSTILLÄGG och se vad det står för ändelse på bilder/katalogen, om det nu går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C Torstenson

Hej,  Det står:

" Det gick inte att spara som .....  därför att filen är låst,"

eller    " går inte att flytta"  av samma orsak.

 

Det är alla möjliga bildfiler Jpg, TIFF eller you name it,

bilder med angiven färgprofil eller utan ,

Bilder från 1997 och till 2021.

De flesta bilderna finns i gamla datorn och på externa hårdiskar

men har blivit låsta  i nya datorn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det gäller alltså en annan dator än den där filerna skapades och då behöver du antagligen sätta ditt nya konto som ägare till mapparna och filerna.

 

Om engelska går bra så finns det beskrivningar på hur man gör på dessa sidor:

https://www.tenforums.com/tutorials/3587-change-owner-file-folder-drive-registry-key-windows-10-a.html#option4

https://www.windowscentral.com/how-take-ownership-files-and-folders-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

C Torstenson

Det gäller både och, jag har använt den nya datorn sen i november och det har funkat till nyligen.

Räcker det inte att datorns namn ( mitt namn)står som behörig till allt ,

Det är tre olika rader för behörighet på datorn , mitt namn, System och datorns ursprungliga namn tror jag det är.

 

Jag kan ju inte behöva ändra på varje fil eller mapp ? det skulle ta resten av mitt liv att göra.

Windows 10 är ju kånglig på alla möjliga sätt ändå, råddig och massor med onödigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, skrev C Torstenson:

Jag kan ju inte behöva ändra på varje fil eller mapp ? det skulle ta resten av mitt liv att göra.

Man ändrar på översta mappen och sen väljer man någonstans i instruktionen att ändringen ska gälla alla filer i mappen och alla undermappar med deras filer/mappar.

 

47 minuter sedan, skrev C Torstenson:

Windows 10 är ju kånglig på alla möjliga sätt ändå, råddig och massor med onödigheter.

Det här tipset har jag och andra gett sen åtminstone Windows XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...