Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Godkännande av Cookies mm.


rolle1
 Share

Rekommendera Poster

Det håller på att spåra ur helt och hållet med att man skall 'Godkänna Allt' för att komma in på olika webbplatser. Vem vet hur mycket man 'godkänner' för varje godkännande man ger, detta måste få ett slut eller åtminstone en enkel förklaring på vad man godkänner.
Vissa webbplatser kommer man inte in på utan att man måste skapa ett konto vilket resulterar i en flod av skräppost som man inte har begärt att få. Har det här beteendet att göra med GDPR så måste väl den förordningen eller lagen ändras så att man på ett enkelt sätt ser vad man utsätter sig för.
 När man går in på sidor som förklarar vad man skall godkänna så finns det ibland knappar man kan aktivera eller avaktivera men när man skall spara inställningarna så står det 'Godkänn allt'. Vad är det då man godkänner? Det borde väl stå Godkänn gjorda inställningar så man är klar över vad som godkänns. Dessutom borde det skapas en loggfil i den dator som man vill forska i så att man kan kontrollera vad webbplatsen som begär godkännandet har för sig eftersom de som kräver rätten att registrera användarnas förehavanden. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att jag är inkompetent så får du gärna tycka det, jag kommer inte att kalla någon jag inte känner noggrannare för det.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev rolle1:

 När man går in på sidor som förklarar vad man skall godkänna så finns det ibland knappar man kan aktivera eller avaktivera men när man skall spara inställningarna så står det 'Godkänn allt'. Vad är det då man godkänner?

Jag tolkar det nog så att man redan genom att avaktivera så har man gjort sina val och det brukar då finnas en möjlighet att backa tillbaka.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med de , relativt, nya reglerna om cookies är det, som antyds är, ett himla klickande första gången en sida besöks.

Oftast två val att göra

1: Tillåt allt

2: Tillåt endast nödvändiga kakor/anpassade regler.

 

Där 2 oftast innebär kakor som krävs för att hålla data om sessionen på sidan, data om val du göra, tillfälliga kakor osv. Som krävs för att du ska kunna logga in exempelvis.

Där 1 innebär kakor som google analytics eller liknande även tillåts.

 

Med detta sagt. Två aspekter på detta är att webbläsare i sig i större utsträckning blockerar kakor än tidigare och att utvecklare då letar andra sätt upp att spåra aktiviteten på sidorna. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia och Monshi för tydliga och bra svar. Nu förstår jag bättre hur man skall hantera saken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...