Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Addera siffror från celler innehållande text?


Christofersax
 Share

Rekommendera Poster

Christofersax

Hej, jag undrar om någon kan hjälpa mig med en uppgift i Excel? Jag jobbar med att utforma ett tjänsteplaneirngsverktyg, och har i en flik i mitt dokument en lista med ett tjugotal celler. Cellerna innehåller text som beskriver olika aktiviteter, och det jag vill göra är att ange hur många timmar varje aktivitet är värd. Tanken är sen att värdena (timmarna) i varje cell skall gå att addera, trots att det finns text i dem. Går det att göra? Jag hittar inga begripliga instruktioner på nätet.

Eller måste jag för varje alternativ ovan ha två celler där en innehåller text, och den andra en siffra, men att cellerna horisontellt hänger ihop på ngt sätt så att de är kopplade? Anledningen till att jag vill ha värden kopplade till cellerna med text i är att jag sen, i huvudfliken, vill skapa en nedrullningsbar lista där användaren lätt kan välja aktivitet, och där värdet för aktiviteten följer med automatiskt.

 

Tacksam om någon kan ge mig råd,

/Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Christofersax:

Cellerna innehåller text som beskriver olika aktiviteter, och det jag vill göra är att ange hur många timmar varje aktivitet är värd. Tanken är sen att värdena (timmarna) i varje cell skall gå att addera, trots att det finns text i dem. Går det att göra?

Det borde gå att göra förutsatt att texten och timmarna följer ett regelverk

 

Kolumn A

Diska 2

Städa 4

Sova 3

Aktivitet 7

 

 

I detta exempel är det alltid ett mellanslag mellan aktivitetsnamn och antalet timmar.

 

Kolumn B

=RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))

 

Har engelsk version av Excel, men ovanstående formel hämtar ut timmarna från kolumn A förutsatt att cellen i kolumn A endast har 1 mellanslag

 

Timmarna hamnar i kolumn B i mitt exempel och det blir i kolumn B som summeringen sker. Om du ska ha en summering direkt i kolumn A, vet jag inte om det är möjligt. Kan inte tillräckligt om Excel för detta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christofersax
34 minuter sedan, skrev Automan:

=RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))

Tack Automan för din hjälp! Jag har också den engelska Excelvarianten, men är lite osäker på hur jag ska tolka den formel som du anger. Är det korrekt med alla dessa parenteser (eller bara ett exempel som jag borde redigera själv)? Och det där mellanrummet du nämner, var i formeln kommer det in, är det mellan citationstecknen, eller är det i cellen med text i?

 

Om jag har texten i cell A1 och vill ge den värdet 4 timmar, hur gör jag då? Jag har testat att i cell B1 (där jag vill få numren som skall summeras) testat att skriva =RIGHT(A1) i hopp om att Excel skall läsa värdet i cell A1. I cell A1 har jag först angivit texten, följt av mellanslag (rätt?), och sen siffran 4 (antal timmar), såhär; Old lecture (45 min) 4

 

Tyvärr funkar det inte, så jag misstänker att jag skriver formeln fel.

 

Tacksam för fortsatt lotsning.

 

  4
   

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Christofersax:

Om jag har texten i cell A1 och vill ge den värdet 4 timmar, hur gör jag då?

Se skärmdump

 

image.png.e0a27a2044dea8deec662c4584e7bce0.png

 

I kolumn A har jag angett aktivitet följt av ett mellanslag, sedan en siffra över antalet timmar

Har 4 rader med samma upplägg, en text följt av mellanslag och en siffra för antalet timmar

 

Cell B1 har en formel som kollar i vilken position i strängen i cell A1 som har mellanslag. Därefter hämtar den data från höger i cell A1 och fram till mellanslag vilket ger siffran. Är namnet på aktiviteten längre eller kortare hamnar mellanslaget på annan plats, men den kommer fortfarande att hämta ut siffran efter mellanslaget

 

I cell B1 ska du ha följande formel (Du kan kopiera nedanstående om du inte vill skriva in allt för hand)

=RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))

Vill du ha värdet 4 timmar i cell A1, skriv t.ex. Diska 4 och då kommer 4 att hämtas från A1 och läggas upp i B1

 

Testa och se om du får det att fungera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christofersax
16 minuter sedan, skrev Automan:

Se skärmdump

 

image.png.e0a27a2044dea8deec662c4584e7bce0.png

 

I kolumn A har jag angett aktivitet följt av ett mellanslag, sedan en siffra över antalet timmar

Har 4 rader med samma upplägg, en text följt av mellanslag och en siffra för antalet timmar

 

Cell B1 har en formel som kollar i vilken position i strängen i cell A1 som har mellanslag. Därefter hämtar den data från höger i cell A1 och fram till mellanslag vilket ger siffran. Är namnet på aktiviteten längre eller kortare hamnar mellanslaget på annan plats, men den kommer fortfarande att hämta ut siffran efter mellanslaget

 

I cell B1 ska du ha följande formel (Du kan kopiera nedanstående om du inte vill skriva in allt för hand)


=RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))

Vill du ha värdet 4 timmar i cell A1, skriv t.ex. Diska 4 och då kommer 4 att hämtas från A1 och läggas upp i B1

 

Testa och se om du får det att fungera

Tack för din utförliga hjälp, nu går det bättre, och jag får B-kolumnen att "läsa" siffrorna i A-kolumnen. Det som tyvärr inte verkar fungera är dock att summera/addera siffrorna som står i B-kolumnen. Finns det ngt sätt att få Excel att klara detta tro?

 

 

Undrar Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formeln =RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1)))) du fick av Automan tar fram siffrorna i textformat.

För att kunna addera dessa måste testformatet omvandlas till numeriska värden.

Ändra formeln till =VALUE(RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))) så funkar det.

På svenska =TEXTNUM(HÖGER(A1;(LÄNGD(A1)-SÖK(" ";A1;1))))

 

Lars G

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christofersax
21 timmar sedan, skrev Lars G:

Formeln =RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1)))) du fick av Automan tar fram siffrorna i textformat.

För att kunna addera dessa måste testformatet omvandlas till numeriska värden.

Ändra formeln till =VALUE(RIGHT(A1;(LEN(A1)-(SEARCH(" ";A1;1))))) så funkar det.

På svenska =TEXTNUM(HÖGER(A1;(LÄNGD(A1)-SÖK(" ";A1;1))))

 

Lars G

Fantastiskt, tack Lars G! Nu funkar summeringen av siffrorna finfint! Nu ska jag mixtra med designen, nedrullningsbara gardiner, länkar etc. STORT TACK så långt!

 

Hälsningar,

 

Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christofersax
2021-02-25 12:48, skrev Christofersax:

Fantastiskt, tack Lars G! Nu funkar summeringen av siffrorna finfint! Nu ska jag mixtra med designen, nedrullningsbara gardiner, länkar etc. STORT TACK så långt!

 

Hälsningar,

 

Christofer

Hej igen, vill bara understryka att jag är mycket tacksam för er hjälp alla tre, Automan, MH_ & Lars G! Det blev ett bra dokument som kommer vara till god hjälp i planeringsarbetet på min arbetsplats. Tack!

 

Vänligen,

Christofer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...