Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

bättre wifi - ny router?


Marianne_u
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Först måste jag erkänner att jag har inte bra koll på tekniken, så svara gärna i enkelt språk?

Vi har problem att wifin täcker hela huset. Huset har tre våningar och är relativt stort. just nu har vi 2 router på en våning, men även då kan det strular till. jag misstänker att routern kanske är för gamla. Vi har ingen fiber ankoppling och använder därför mobil bredband med sim kort.

 

Jag tänkte att bästa lösningen kanske är att har 3 simkort och köper nya starkare router som vi sedan har en på varje våning. 

Vad tror ni? finns det bättre lösningar?

Vilka router skulle ni i så fall rekommendera? 

 

Tack så jätte mycket för hjälp!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen  efurum 

Bredband och Wifi,  är tema som kommer går 

 

Jag ställa första frågan 

Ett stabilt nätvärk kan bygga, vad är rätt prylar. .

Ett gemensamt är ni vill tillgång Internet på alla våningar 

Det går att fixa med hjälp rätt produkt 

Först måsta plasera nätvärk så täcker upp  myck uta bara går 

Sen handlar om vilka sort produkter använda 

Att hitta rätt ställ att ställa produktet 

Finns app hitta. 

Sen gäller rätt singnal styrka och kanal 

Få dess prudukter prata med varandra 

Att använda flera olika raouter med sim kort . Visst kan använda denna metod 

Det ställer krav på kunska få desss prat varandra 

Troligen ju samma operatör till samtliga  stim kort

 

Nog bör man fundra om kan använda Mach liknande system 

* ( dra några fasta nätverkkablar i hus)

# Använda elsystem  ( plug in dosa i väg utaget ) 

 

Det första göra , det är fundera dra in fast kabel till hus, kosnad i längden lön sig på sikt .

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Stafstaf:

Välkommen  efurum 

Bredband och Wifi,  är tema som kommer går 

 

Jag ställa första frågan 

Ett stabilt nätvärk kan bygga, vad är rätt prylar. .

Ett gemensamt är ni vill tillgång Internet på alla våningar 

Det går att fixa med hjälp rätt produkt 

Först måsta plasera nätvärk så täcker upp  myck uta bara går 

Sen handlar om vilka sort produkter använda 

Att hitta rätt ställ att ställa produktet 

Finns app hitta. 

Sen gäller rätt singnal styrka och kanal 

Få dess prudukter prata med varandra 

Att använda flera olika raouter med sim kort . Visst kan använda denna metod 

Det ställer krav på kunska få desss prat varandra 

Troligen ju samma operatör till samtliga  stim kort

 

Nog bör man fundra om kan använda Mach liknande system 

* ( dra några fasta nätverkkablar i hus)

# Använda elsystem  ( plug in dosa i väg utaget ) 

 

Det första göra , det är fundera dra in fast kabel till hus, kosnad i längden lön sig på sikt .

 

 

 

 

 

 

 

 

Tack för svaret! Men det låter så komplicerad! Kabel till huset har vi kollat upp och det är extremt dyr då vi bar vid mycket berg. Så det är tyvärr ingen option.

att hittar en app som visar bästa stället låter ju klokt! Men vad letar jag efter? Har du en app som du kan rekommendera?

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Nog bör man fundra om kan använda Mach liknande system 

Mesh-system?

 

Mesh är ofta en bra metod att få till ett trådlöst nätverk som täcker ett stort hus. Det är ett system där flera mindre enheter (router, accesspunkter) samverkar och skickar signalen vidare mellan sig.

 

Kjell har bra info om Mesh-system:

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/battre-tradlos-tackning och följande kapitel i vänsterkolumnen

https://www.kjell.com/se/kunskap/kjell-tv/kjell-tv---hur-funkar-mesh-hur-funkar-det

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Mesh-system?

 

Mesh är ofta en bra metod att få till ett trådlöst nätverk som täcker ett stort hus. Det är ett system där flera mindre enheter (router, accesspunkter) samverkar och skickar signalen vidare mellan sig.

 

Kjell har bra info om Mesh-system:

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/battre-tradlos-tackning och följande kapitel i vänsterkolumnen

https://www.kjell.com/se/kunskap/kjell-tv/kjell-tv---hur-funkar-mesh-hur-funkar-det

tack! Ska kollar upp det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1852106529_Screenshot_20210203-172948_OneUIHome.thumb.jpg.750892c6a68226857b260a935815425d.jpg

Här ser du ett förslag på app .. ger lite funger visning hur ställer in Wifi,  för att ut bäst, 

Jag använder den flera gånger. 

Eftersom jag bor i hyrshus . Då behöver jag se vilka nätvärk som finns i mitt närområdet . 

För att få  ut det  bästa från raouten

 

Jag er  ett gott råd ,  Kjell och Company  kunskap bok..  

Den der väldigt bra grundkunskaper. 

Eftersom ni använda något annat sätt att en fast bredband.  

 

Extra Aten på bostaden, som blir kopplad  till raouten, 

Så mottagningen blir bästa.

 Annat sätt Flytta runt raoten , kolla signal , där hitta bästa mottagningen

 

I ert fall kan behövas flera  accesspunkter  än tre.. 

Då få kolla upp villka gå att lägga till.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Marianne_u:

...just nu har vi 2 router ... Vi har ingen fiber ankoppling och använder därför mobil bredband med sim kort.

 

Jag tänkte att bästa lösningen kanske är att har 3 simkort och köper nya starkare router som vi sedan har en på varje våning. 

Antar att det är en felskrivning, att du menar 1 router (med WiFi). Med flera mobila bredband (de 3 simkorten) blir det också flera lokala nätverk (se kommentarer nedan) och kostnader för flera abonnemang.
 

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Mesh är ofta en bra metod att få till ett trådlöst nätverk som täcker ett stort hus. Det är ett system där flera mindre enheter (router, accesspunkter) samverkar och skickar signalen vidare mellan sig.

Ett mesh-system kan vara en bra lösning. Fungerar bättre än traditionella repeatrar som varit alternativet innan mesh blev vanligt, om man vill slippa dra kabel till ett antal separata accesspunkter.


I paket med ett antal mesh-noder kan alla enheter vara förberedda för att kunna fungera som router. I så fall konfigurerar man så att endast en av dem blir det. Har man redan en router som man vill fortsätta att använda så ser man till att ingen av mesh-noderna används som router. Och gärna att man också stänger av WiFi i den routern, för att slippa få flera trådlösa nätverk.


Vet inte om det finns mesh-system där någon enhet innehåller modem för mobilt bredband. Om inte så behöver ert modem, @Marianne_u, för mobilt bredband ha en LAN-port för anslutning till en av mesh-noderna. Har den inte det så kan också ett nytt modem behöva skaffas (för det mobila bredbandet).


Om flera mobila bredband (flera simkort) används så blir det också flera lokala nätverk och problem med skrivare (om inte också flera sådanda skaffas). Med ett gemensamt lokalt nätverk blir det heller inga problem med andra funktioner inom det egna nätverket, lagring på en central NAS och mediaservrar, m m.

 

Här en till länk till information från Kjell:
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/mesh-system-ger-wifi-tackning-overallt


Följande artikel beskriver inte mesh, men kanske tillför något angående routrar och accesspunkter, m m. Begreppet router används ofta när man pratar om WiFi, men router har inget med WiFi att göra utom att de vanligtvis har en accesspunkt inbyggd (trådlös router).
http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mesh i all ära men kabelanslutna accesspunkter är bättre. Kabel är alltid bättre och det är värt att dra kabel från routern till varje våning och ha kabelanslutena accesspunkter på varje plan.

 

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/battre-tackning-med-accesspunkter#Accesspunkter

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev NoWin:

Mesh i all ära men kabelanslutna accesspunkter är bättre. Kabel är alltid bättre och det är värt att dra kabel från routern till varje våning och ha kabelanslutena accesspunkter på varje plan.

Det är bra med tips, så det får ett "Gilla". Kabelanslutna accesspunkter är bättre än mesh, och traditionella repeatrar, i alla fall i teknisk bemärkelse. Kan apparater anslutas helt utan trådlöst nätverk är det ännu bättre (men det går ju inte alltid). Men fler aspekter bör ju vägas in, besvär med kabeldragning och hastigheten mot internet - mobilt bredband i stället för fiber (som Marianne skrev om) och kostnaden för fiber, m m. Fast en snabb överföring kan förstås vara intressant inom det lokala nätverket, oavsett internetuppkopplingen.


Det frågas lite nu och då om vad som är "bäst", och ofta ställs då en motfråga för att kunna ge tips om "bäst under rådande situationer". Det är inte alltid bäst med "hög/högsta kvalitet" eller "bäst kvalitet", frågan är vad som är "rätt kvalitet". 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bor i hus med två plan kan det vara skönt att slippa borra och dra kablar kors och tvärs. Jag kör mesh-system trådlöst med tre asus-routrar och tycker det funkar bra. Jag har två stationära datorer på övervåningen och alla mesh-routrarna utspridda på nedervåningen. Inget ethernet-backhaul. Jag har internet med 100 mbps upp och 10mbps ner och får bra testvärden. Tillräckligt för att slippa dra kabel. Kanske skulle det märkas större skillnad om jag hade högre hastigheter på abonnemanget.

 

 

Speedtest.jpg

Redigerad av Turbopump.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg att skriva här och berätta hur det går :thumbsup:

för det kan ju vara till nytta för någon annan som har samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kom ihåg att skriva här och berätta hur det går :thumbsup:

för det kan ju vara till nytta för någon annan som har samma problem.

det kommer jag göra:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...