Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

personalbehov beroende på antal kunder


hr123
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
Jag tänkte igen kolla om någon har någon tanke om detta,

 

Jag ska beräkna hur många i personalen som behöver vara på plats en viss tid beroende på hur många kunder det är.  Det jag har givet är x kunder ett visst klockslag säg A1: 9:00-9:30 B1: 250. Så 250 kunder mellan 9:00 och 9:30. 

 

Jag har även hur många i personalstyrkan som är på plats denna tid, säg 20 stycken. Dock så är det ju så att personalen är ju inte alltid 100% tillgängliga för att ta emot kunder, så säg att på en halvtimme så kanske de faktiskt är aktiva och kan ta emot kunder i en kvart. 

 

Frågan är om jag på något sätt med denna data kan beräkna hur många personer det behövs beroende på hur många kunder det är? Eller behöver jag något mer? Och i sånna fall vad, och har någon av er någon tanke på vilken formel som då kan vara användbar i detta?

 

Tack i förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Påminner lite om lagerplanering och de beställningspunkter man behöver räkna ut där. Lite beroende på vad det är för bransch så bör man vara medveten om att det behövs marginaler om det ingår kommunikation med kunden, och hur lång den får vara. Du kommer kanske inte kunna använda samma kalkyl vid exempelvis en närliggande lönehelg. Men som du skriver, har en fast efterfrågan, 250 kunder, så påminner kalkylen om lagerplanering.

 

(Beställningspunkt = Förbrukning under ledtiden + Säkerhetslager)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...