Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till bokmärkeshantering i webläsaren - Tips


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag tröttnade för många år sedan på den vanliga bokmärkeshanteringen i webläsaren, det krävde för mycket arbete :P och till slut blev de så många att jag hade svårt att hitta länkar jag sällan använde men behövde just då.
Men så upptäckte jag tjänster med bokmärken online så att säga. Man har alla länkar på nätet istället och så kan man använda den sidan som startsida så man har alla länkar synliga och klickbara på en gång som öppnas i en ny flik. Jag fann det mer bekvämt och effektivt än det som erbjuds i webläsaren. I många år använde jag symbaloo.com och Raindrop.io men upptäckte för ett par månader sedan start.me som ger en klarare överblick och snabbare åtkomst.

Man kan skapa grupper på den första sidan och styla dem så att man ser ikonerna som man kan ha i ett par olika storlekar (jag har medium och stor i skärmdumpen), eller om man vill att det ska ta mindre utrymme ha det i en radvy. Man kan också skapa flikar uppe i övre kanten av sidan för att få fram en ny sida om första sidan blivit full av länkar. Man kan t.ex. ha en flik för olika intresseområden som man kanske inte besöker så ofta. Sen finns det en massa färdiga flikar med bokmärken för olika områden, men de är mest för jänkarnas intressen så de är inget för mig.


Man kan enkelt ändra utseendet så att det blir behagligt för en själv, finns även mörkt läge för de som är lagda åt det hållet. Att lägga till sajter är inte svårare än att man lägger in länken med "plus" markeringen på den grupp där man vill att länken ska hamna.
I majoriteten av fallen så hämtas ikonen från sajten som man länkar till så man bara på den ser vilken sajt det är. Annars finns ett ikonarkiv eller så kan man skapa sin egen ikon för sajten. Det finns även ett webläsartillägg så man slipper klippa och klistra adressen när man gör nya länkar, om man föredrar det.

Gratisvarianten räcker gott och väl för en annan. Man får skapa ett konto med email, men där kan man använda nåt skräpkonto, eller varför inte om du har Firefox och dess mailadressgenerator-tillägg som kan skapa tillfälliga mailadresser som man kan slänga efter att de fullgjort sitt syfte för registeringen?  (även om jag nu inte upptäckt några irriterande mail från dem) Finns även som app till mobilen så att man synka länkarna där. Jag själv använder inte mobilen för annat än enklare surfning så jag har inget behov eller erfarenhet av den.

Men nackdelen med webbaserad bokmärkeshantering är förstås att om sajten har problem så kommer man inte åt länkarna, eller om man slutar erbjuda den så försvinner alla länkar. Jag kan inte hitta någon backupfunktion. Men start.me har funnits i sex år så det känns lite seriöst i alla fall. Om man är orolig för det så är nog inte webbaserad bokmärkeshantering för dig. Jag har som sagt använt ett par andra liknande tjänster i många år och det har några enstaka gånger hakat upp sig, men inte många minuter. Någon gång på nätterna har det hänt att de haft någon uppdatering (symbaloo som är baserat i nederländerna) som tagit nån timma eller så. Men de tillfällena har kunnat räknas på ena handens fingrar om två är amputerade :)
DeepinScreenshot_select-area_20201022172352.thumb.png.3eec6b47460d694bc83b351b936925d2.png

Redigerad av Hakinger
Kunde plötsligt inte skilja på "dem" och "de" :(
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bra-att-ha-länkar använder jag superstart.se

 

Övriga länkar i webbläsaren går att "återställa" genom att googla..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...