Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Muspekaren försvinner i spelet AoE


dosman
 Share

Go to solution Solved by dosman,

Rekommendera Poster

Jag övar mig på Windows 10. När jag ska spela 'Age Of Empires' 1 eller 2 så försvinner muspekaren, vilket naturligtvis gör spelet obrukbart! (I både Windows XP och 7 fungerar muspekaren i spelen.) Tilläggas kan att när jag startade 1:an så tillfrågades om jag ville installera 'Direkt Play' vilket jag godtog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning men du skulle kunna pröva:

Kontrollpanelen - Mus

På fliken Pekaralternativ ta bort bocken framför Dölj muspekaren ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

DirectPlay är ett äldre API som tidigare var en del av Microsoft's DirectX API, men som numera är avaktiverat i Windows 10 som standard, men har du fått frågan att installera detta så kan det nu vara aktiverat igen.

Annars kan du själv aktivera DirectPlay

 

Start > Inställningar (lila kugghjulet) > Appar >  uppe till höger klicka ´Program och funktioner´> nytt fönster öppnas och till vänster klicka  ´Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner´ > skrolla ned i listan till ´Äldre komponenter´ => bocka i DirectPlay

 

En annan väg: Kontrollpanelen > Program> Program och funktioner > nytt fönster öppnas och till vänster klicka  ´Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner´ > skrolla ned i listan till ´Äldre komponenter´ => bocka i DirectPlay

bild.png.476fc6b57628228e9ec912fba0969464.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia, @Laso: Ingen förbättring. @Flyfisherman: Tack för tipsen. Återkommer vid framgång. Innan vi stänger butiken vill jag redovisa en mera närgången granskning av händelseförloppet beträffande den försvinnande muspekaren.

 

De flesta datorspelen använder sig av muspekare anpassade efter spelets miljö, som är en pilspets i Age of Empires (AoE). AoE tar över kommandot över muspekarutseende först när själva spelplanen initierats. Under de 5 första sekunderna visas faktiskt muspekaren i spelet, dock nervöst fladdrande för att därefter försvinna i tomma intet! Det går dock att markera och beordra dock i blindo!

 

Bifogar bild från AoE-II samt uppdateringshistorik för Windows 10 Home. Kan färskare uppdateringar åtgärda musproblemet (eller kanske en nedgradering till Windows7...)?

 

AoE-II.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Sökte på Google om musproblemet och hittade lösningen hos

https://forum.parallels.com/threads/invisible-mouse-pointer-in-old-windows-game.103599/

"I'm running Age of Empires 2 gold edition and just recently got my mouse to appear. I noticed that the typing cursor would show, but not the stylized age of empires one. So, the stylized one is the problem!"

 

Bifogar bild på lösning. Ett simpelt tillägg normalmouse i genvägen!

AoE-normalmouse.png

Redigerad av dosman
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...