Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktströmbrytare eftersökes


Anders Wahlund
 Share

Rekommendera Poster

Anders Wahlund

Till min gamla takfläkt (ca 20 år) har min kedjeströmbrytare som styr hastigheten gått sönder (både fästet och att kedjan lossnat inne i brytaren) .

Jag söker efter en ny brytare men har hittills gott bet.  

Tillverkaren har slutat att tillverka fläktar och har inga reservdelar kvar.

Jag hittar ingen försäljning på nätet mera än i USA som skulle kosta ca 800kr med frakt.

Jag har funnit att Clasohlson slutade saluföra kedjeströmbrytare för ca 2 år sedan och har inga kvar.

 

Är det någon som vet var jag kan få tag på en kedjeströmbrytare till min takfläkt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har exakt samma problem. Du råkar inte ha denna klassiker som jag har? Den är också minst 20år (och fungerade perfekt fortfarande) Grejen är att jag vet inte vad modellen heter så jag vet inte vad jag ska söka..

IMG_0236.jpg

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
40 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Tackar. Den ser nu inte ut som den brytare som finns i min, men det skulle nog kunna fungera. Även om man i kommentarerna ser att den inte är en trestegsbrytare.. Men bättre än ingenting. Priset är ju mer än rimligt, hoppas bara den inte reflekterar kvalitén. Ska nog köpa på mig några för säkerhets skull :)

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev Hakinger:

vet inte vad modellen heter

Cottex?

 

  

3 timmar sedan, skrev Anders Wahlund:

Clasohlson

Ja, som denna?

  https://www.clasohlson.com/se/Fläktbrytare-Cottex-3-Vägs/p/50-3804

 

 

Trestegsbrytare

https://www.supplyhog.com/c/electrical/ceiling-fans-accessories/ceiling-fan-parts/p/ceiling-fan-light-switch

Redigerad av Mikael63
trestegsbrytare
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wahlund
3 timmar sedan, skrev Hakinger:

Jag har exakt samma problem. Du råkar inte ha denna klassiker som jag har? Den är också minst 20år (och fungerade perfekt fortfarande) Grejen är att jag vet inte vad modellen heter så jag vet inte vad jag ska söka..

IMG_0236.jpg

Japp den fläkten är det, enligt skylten på min är det en Cottex TYP:808

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Wahlund
3 timmar sedan, skrev Hakinger:

Tackar. Den ser nu inte ut som den brytare som finns i min, men det skulle nog kunna fungera. Även om man i kommentarerna ser att den inte är en trestegsbrytare.. Men bättre än ingenting. Priset är ju mer än rimligt, hoppas bara den inte reflekterar kvalitén. Ska nog köpa på mig några för säkerhets skull :)

Det var en bättre websida mot vad jag hittat.

men jag tror att https://www.banggood.com/sv/Zing-Ear-ZE-268S6-ZE-208S6-Pull-Chain-Switch-Light-Switch-p-1302750.html?rmmds=detail-left-hotproducts__1&cur_warehouse=CN

passar bättre som är en 3 vägs brytare

 

Tack så mycket

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Vi är visst några stycken med samma fläkt och samma problem. Funkade det bra med era strömbrytare?
Jag har två identiska fläktar, men det sitter inte samma brytare i dem?!
Den ena fläkten köpte jag som reservdelsfläkt på en loppis. Men det satt inte en likadan brytare i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...