Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Internet: flytta Ethernet till Lokalt nätverk


Gru
 Share

Go to solution Solved by Gru,

Rekommendera Poster

Jag har anslutit en Laptop till mitt lokala nätverk (innehållande router, stationär PC, NAS, skrivare etc) men denna visar inte andra enheter än routern i nätet beroende på att Network: Private och Internet: Ethernet (stationär PC: Offentligt nätverk respektive Lokalt nätverk). Jag lyckades i Norton Security koppla om från Private till Offentligt och dessutom pekade jag ut mina enheter som pålitliga i Norton MEN jag finner inte hur jag ska göra för att ändra  Eheternet till Lokalt Nätverk i min HP-Laptop. Tacksam för lösningen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett snabbt svar, men jag måste fortsätta med mitt trådbaserade LAN (ej trådlöst).

Mvh Gru

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vet inte om jag hängde med i alla benämningar men är det inte en ändring från offentligt- till privat nätverk som önskas?

'Ethernet' är ju mer en beskrivning av det fysiska gränssnittet.

 

Så här skriver Marie SWE på det svenska mintforumet:

Citat

Klicka på start och inställningar. Klicka sedan på "Nätverk och internet"
Du får då upp en ruta med Status för nätverk. Klicka på "Ändra anslutningsegenskaper" som står med blå text under. En ny ruta öppnas och det står Nätverk och Nätverksprofil. Se till att den står på Privat, om Offentligt är markerat så klicka i "Privat"

 

Redigerad av Mikael63
gäller Windows 10
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga:

Så här ser det ut i min min nya PC Internet: "Ethernet". I den stationära: Internet "Ansluten till lokalt nätverk". Jag antog att om jag kan ändra Ethernet till lokalt nätverk så löses mitt problem.

 

Network.thumb.png.d11fe99fe24b4d20a034c9658028650e.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ citat-texten i Mikael63´s inlägg  så borde du få igång det.

 

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Så här skriver Marie SWE på det svenska mintforumet:

Citat

Klicka på start och inställningar. Klicka sedan på "Nätverk och internet"
Du får då upp en ruta med Status för nätverk. Klicka på "Ändra anslutningsegenskaper" som står med blå text under. En ny ruta öppnas och det står Nätverk och Nätverksprofil. Se till att den står på Privat, om Offentligt är markerat så klicka i "Privat"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gru:

Jag antog att om jag kan ändra Ethernet

Ethernet betyder (här) att du ansluter med en kabel.

 

2 timmar sedan, skrev Gru:

jag måste fortsätta med mitt trådbaserade LAN (ej trådlöst)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Hej igen,

Jag lyckades fixa problemet i NAS-enhetens (Buffalo L210) SMB-protokoll! Jag ändrade detta från SMB1 till SMB2. Då kan jag nå NASen från båda datorerna!

Tack för insatsen.

//Gru

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...