Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktlös psu?


.M
 Share

Rekommendera Poster

Jag har påbörjat ett litet projekt att uppgradera min dator. Och funderar på att ersätta befintligt psu med ny. Och sneglar lite åt en utan fläkt, då jag vill att datorn ska bli lite tystare nu än innan.

 

Någon som har erfarenhet av fläktlösa psu:er? Uppenbar fördel är väl att den inte låter något. Men vilka är nackdelarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Storleken. Med fläktar kan kylare göra mindre.

Och så måste det vara lätt för luft att komma in i PSUn

Det finns ju ingen fläkt som kan dra in luft genom kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att de blir varma? (Het)

Jag har fläktlösa PSU till mina bärbara datorer och till min MintBox Mini. ;)

Varför inte investera i en helt fläktlös dator? Fast det kanske medför att du behöver revidera budgeten i projektet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt fläktlös dator brukar använda specialchassi så chassi agerar värmetransportör för extra kylningseffekt. Men då jag har en av världens ballaste chassi redan så tänker jag inte byta bort det.

 

Prio ett är att kunna återanvända det chassi jag har. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske OT men jag har funderat på detta tidigare, varför man inte låter PSU till en stationär dator ligga utanför den?

En stor klump på golvet där ingen ser den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det har nog  att göra med den klassiska designen av en datorlåda, de olika spänningarna som ska levereras (+/- 12, 5, 3,3 V), den stora effekt det handlar om (500 W eller mer inte ovanligt) men kanske framförallt att PSU med fläkt i chassit hjälper till att dra runt luften i lådan.

 

Modernare design. bärbara datorer eller Intels NUC-typ, har strömadaptern utanför.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...