Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har jag köpt för dator?


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Köpte nyligen en begagnad dator för 500 kr på loppis. Vilket märke? Spire® står det på luckan till DVD-spelaren men det kan ju likaväl vara den som heter så! På en handskriven påtejpad papperslapp stod att läsa: "CPU Pentium dual core E5500 2,8 MHz RAM 4 GB Win 10 Home". I Utforskaren kan dessutom konstateras: 64-bitars Windows. På baksidan av datorn finns att läsa: "Made in China".

 

Har ännu ej öppnat datorn. I min förra stationära dator, också en tower modell, hittade jag en keps inknölad farligt nära processorfläkten! Ja, en huvudbonad alltså! En sådan som golfspelare brukar ha att skyla flinten med. Kanske kilar en mus fram den här gången, vid öppnandet.

 

Det märkliga är att Windows-exemplaret INTE är aktiverat! Datorn verkar vidare vara fabriksåterställd men ett enda program finns installerad: Molntjänsten 'OneDrive'.

 

Vem fasiken skänker för övrigt bort en sådan kvalitativ dator till loppis? Mina huvudfrågor: Är datorn anonym? En 'No name'-dator? Och vilket år kan den vara tillverkad? Vad säger ni i församlingen? Tilläggas kan att datorn startar upp snabbt och friktionsfritt direkt till Skrivbordet - utan angivelse av lösenord. Puh...

BegDator.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, det verkar som om Spire pysslar med datorlådor, fläktar och liknande.  Så det kan ju vara ett hemmabygge. Skulle tro att någon tröttnat på den stora maskinen och köpt en laptop eller liknande istället. Och så vida det inte det är en extrem speldator så är inte stationära datorer värda så mycket har jag märkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev dosman:

"CPU Pentium dual core E5500

Den processorn tillverkades mellan 2010 och 2012.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för återkopplingen, ni som svarat.

 

@DePhaz: Tror ej givaren köpte en laptop, för på baksidan av datorn gapar ett tomt avlångt hål där ett TV-kort? eller liknande suttit! Se bild.

 

@polken: Jag har ju inte öppnat datorn än! Ska kolla småningom.

 

@Cecilia's: "Den processorn tillverkades mellan 2010 och 2012." Jaså, inte nyare... Windows-10 kom ju långt senare. Men det spelar ingen roll. Denna dator blir den förnämligaste jag haft! Men hade också en förhoppning om att någon på eforum skulle gratulera mig till ett fantastiskt lyckat köp...

 

@Annaa1 som skrev: "Hej mina nakenbilder är här..." Jaså, det var en överraskning!

Urtaget-Kort.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...