Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Autogiro o peningtvättskontroll


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Jag tänkte byta försäkringsbolag till ett nytt mer eller mindre automatiserad sådan: Hedvig då de var hälften så dyra mot min gamla.
Så jag gick igenom proceduren. Men när jag skulle ange vilket konto som skulle vara autogiro så fick jag detta meddelande:

"Vi har identifierat dig, eller en anhörig till dig, som en politiskt exponerad person (PEP). För att fullborda din registrering för digitalt autogiro, vänligen kontakta Trustlys användarsupport och ange det tiosiffriga orderid:t nedan. Formuläret hittar du här:"

Det visar sig handla om att staten tvingar försäkringsbolaget att anlita en tredje part för att göra sk "penningstvättkontroll" när man gör en "digital autogiro" Vilket låter lite lustigt då jag ju identifierar mig med ett bankid hos en bank som redan gjort denna kontroll, och gör typ en gång om året vad jag förstår. Digitalt som bara attan liksom.
Staten tror alltså att jag ska penningtvätta 119kr i månaden verkar det som. Förstår de inte att mina miljarder på droghandel, pedofili och terrorism tvättar jag hos Swebank och inte i min nuvarande bank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har väl lyckats med någon knasig cirkulär komplexitet. Då man skrivit en lag som säger att man ska göra kontroller mot penningtvätt och liknande och man har skrivit integritetslagar ala GDPR.

 

Det gör att man kan samla in informationen du angivit, pep, arbetsgivare, inkomst osv etc. Men man får inte dela med sig av den till annan part.

 

Det är nog den enkla förklaringen till att du måste göra om din kontroll för olika företag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Pentti H:

tvättar jag hos Swebank

Ja, man bör anlita proffs i sådana lägen. ;)

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har smått paranoid allergi mot stater som anser att jag är skyldig tills jag bevisat motsatsen. Och man kan ju tycka att försäkringsbolaget ifråga kunde informera om den tvingande kontrollen långt innan man måste  ge dem känsliga uppgifter som varje internettjyv har våta drömmar om, och därtill gett dem tillgång till ens bankkonto. Då jag aldrig varit med om något liknande så tömde jag kontot illa kvickt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäkringsbolag och parkeringsbolag  följer samma linje och de godtar aldrig dina bevis på att du är oskyldig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
6 timmar sedan, skrev Mikael63:

Tidigare trådar i samma ämne

 

 

 

Riktigt sjukt. Jag ifrågasatte detta larviga beteende hos min bank, Skandiabanken, när de började med tramset. Fick som svar att staten kräver sk "kundkännedom" Frågorna de ställde var helt meningslösa då man kan ljuga hejvilt och de inte har möjlighet att kontrollera det. Vilket buset lär göra naturligtvis.

Vad som är skrämmande är att om man har sparat ihop pengar nån annanstans (aktier hos Avanza t.ex.) för att betala av bostadslånet så har banken rätt att vägra lösa lånet om man inte i detalj förklarar varifrån pengarna kommer. Således måste man fortsätta betala ränta till dem tills lånet är betalt om man inte gör det. Man måste alltså bevisa sin oskuld som hederlig kund.

Har dock ännu inte blivit trakasserad av kreditkortsföretag. Men det är väl bara en tidsfråga.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Mikael63:

Ja, man bör anlita proffs i sådana lägen. ;)

Jag tvättar mitt i föreningens tvättstuga, det ingår i avgiften och ekologiskt är det också...?

Mera seriöst: 

Både finansiella företag och vissa icke-finansiella verksamhetsutövare omfattas av lagen om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism.
Som ni vet är det Finansinspektionen som ansvarar för tillsynen.
På deras hemsida finns en förteckning över sådana företag, banker, livförsäkringsinstitutioner mfl.  Det skulle vara intressant att se hur FI:s instruktioner till sådana företag är utformade, jag antar att det är FI som bestämmer vilka frågor som ska ställas. Kanske går det att hitta på hemsidan om man letar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...