Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa en mp4 fil från en ISO-fil


Pelle Penna
 Share

Go to solution Solved by Pelle Penna,

Rekommendera Poster

Pelle Penna

Hej

Det var länge sedan som jag jobbade med iso-filer och brände skivor osv. Nu har jag en film på mitt barnbarn som är gjord som en iso-kopia från en dvd. Vilka program kan öppna för att extrahera och skapa en film i mp4 format.

Glad fortsättning på påsken till er alla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Det var länge sedan som jag jobbade med iso-filer och brände skivor osv. Nu har jag en film på mitt barnbarn som är gjord som en iso-kopia från en dvd. Vilka program kan öppna för att extrahera och skapa en film i mp4 format.

ISO-filen monterar du direkt i Windows, så ser du den sen som en istoppad DVD.
Filmen ser du i t ex i Utforskaren, och du kan kopiera den till hårddisken om du vill.
Kanske är den redan i MP4-format, om inte får du konvertera den.

 

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.727272/iso-filer-windows


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... Om du har en modern version av Windows så tror jag du kan skapa en virtuell dvd genom att högerklicka på iso-filen.

https://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/mount-an-iso-image-in-windows-vista/

 

Sen när du har den på plats så bör du kunna "rippa" den med Handbrake då en egengjord dvd antagligen inte är kopieringsskyddad.

https://handbrake.fr/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Pelle Penna:

Nu har jag en film på mitt barnbarn som är gjord som en iso-kopia från en dvd. Vilka program kan öppna för att extrahera och skapa en film i mp4 format.

Det beror på om DVD:n är en DVD-Video eller en Data DVD. Du lär se detta då du monterat din iso i Windows. Är det en data DVD borde videofilerna kunna kopieras rakt av, i annat fall får du rippa den enligt .M förslag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Pelle Penna:

Hej

Det var länge sedan som jag jobbade med iso-filer och brände skivor osv. Nu har jag en film på mitt barnbarn som är gjord som en iso-kopia från en dvd. Vilka program kan öppna för att extrahera och skapa en film i mp4 format.

Glad fortsättning på påsken till er alla

Du behöver inget program för att packa upp den eller montera den i Windows. Du spelar helt enkelt upp ISO-filen med det ypperliga och kostnadsfria programmet VLC Mediaplayer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Jodå. Så långt kom jag. Filmen är gjord i Video TS osv men idag är ju alla filmer mp4. Har försökt med VLC. Uppspelningen är utan anmärkning men när jag försöker konvertera så lyckas jag inte. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Pelle Penna:

Jodå. Så långt kom jag. Filmen är gjord i Video TS osv men idag är ju alla filmer mp4. Har försökt med VLC. Uppspelningen är utan anmärkning men när jag försöker konvertera så lyckas jag inte. 

Kan du förklara varför du vill konvertera filen till mp4?
Jag förstår inte varför eftersom din ISO-fil går att spela upp utan att varken packas upp eller konverteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
7 minuter sedan, skrev X-Men:

Kan du förklara varför du vill konvertera filen till mp4?
Jag förstår inte varför eftersom din ISO-fil går att spela upp utan att varken packas upp eller konverteras.

Jag vill spara ned på ett usb minne i mp4 format. Då det blir lättare för mottagaren att hantera detta. 

Har testat med Handbrake, men det hanterar inte dessa filer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Pelle Penna
Postad (redigerade)

Tack

Jag ska testa så får vi se.

Har kommit en bit med VLC och 720 bitars upplösning men proportionerna blir fel på filmen. Håller på att testa lite olika upplösningar.

Testade även med den högre upplösningen som finns i VLC, men den filmen kunde datorn inte öppna. Endera saknas någon codec eller något annat fel.

Har dock lyckats få acceptabelt resultat med VLC så jag är nöjd. 

Redigerad av Pelle Penna
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du verkar ha löst detta nu, men för den som är intresserad finns det en mängd olika program för att konvertera från DVD till MP4. En del är freeware andra kostar pengar. En del är inte uppdaterade på länge, medan andra är uppdaterade nyligen.

 

Här har du en lista på 16 olika program för detta ändamål, så det är bara att testa för den som vill

https://www.videohelp.com/software/sections/dvd-to-mp4-avc-h264

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det självklara Freemake Video Converter saknas i den listan.

Redigerad av Mållgan
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...