Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Minska fontstorleken på flikarna i excel


Smilingeyes
 Share

Rekommendera Poster

Hej!
 

Fontstorleken på flikarna i Excell (Windows 10) är gigantisk vilket gör det svåröverskådligt när man har många flikar (ca 15 st). Dom hamnar liksom 'bakom' vilket gör att flera användare av kalkylarken inte hittar alla flikar och frågar vart informationen tagit vägen. 

 

Hur gör jag fontstorleken (och gärna även kantmarginalerna) mindre? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr fungerar det inte för win 10 :( det verkar inte finns någon global inställning över huvud taget. 

Jag skulle inte ha något emot att ändra den globala inställningen eftersom alla windowstexter är så fruktansvärt STORA nuförtiden att allt är en enda gröt på skärmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Smilingeyes:

Jag skulle inte ha något emot att ändra den globala inställningen eftersom alla windowstexter är så fruktansvärt STORA nuförtiden att allt är en enda gröt på skärmen.

Prövat med att högerklicka på skrivbordet och välja Bildskärmsinställningar för att sen ändra under Skala och layout?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen fontstorlek där heller... Det enda jag kan välja mellan är "ändra storleken för text appar och andra objekt" och där kan jag bara sätta 100% eller större. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Okej, då beror det inte på att skalningen är felinställd i alla fall (jag antar att 100 % var valt).

Är det rätt upplösning som är inställd (samma sida)?

 

2. Inställningar - Hjälpmedel

Inställning "Gör text större", står längst till vänster i min dator.

 

3. Högerklicka på skrivbordet och välj Anpassa.

Välj Teckensnitt och leta reda på Segoe UI som är det typsnitt som används som standard.

Typsnittet ska se ut så här:

Skärmklipp.PNG

Klicka på det blåa namnet.

12 varianter (Black, Fet etc) ska det finnas.

Ändra teckenstorlek och kolla vilken storlek som verkar användas till "alla windowstexter är så fruktansvärt STORA".

 

4. https://www.tenforums.com/customization/81882-text-size-since-creators-update-post991755.html#post991755

 

5. https://www.tenforums.com/software-apps/110266-win-10-upgrade-has-changed-all-menu-font-sizes.html

 

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...