Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny dator och den första konfigurationen


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

När en dator startas för första gången brukar man få gå igenom en inledande konfiguration. Välja språk, tangentbordslayout och skapa ett konto, m m. Tog nyligen en ny dator i bruk och reagerade på några saker.


När det var dags att skapa ett konto för inloggning gick det inte att direkt skapa ett lokalt konto (som jag föredrar). Man måste använda ett Microsoft-konto under den här första konfigurationen (använda ett befintligt eller skapa ett nytt). Tror inte jag missade någon möjlighet att direkt välja ett lokalt konto i stället. Vid klick på en knapp "Läs mer" förklarades först alla fördelar med ett Microsoft-konto. I slutet stod det "Om du föredrar att inte ha ett Microsoft-konto associerat till din enhet så kan du ta bort det. Slutför Windows-installationen och välj sedan Start ..."


När sen konfigurationen var klar såg jag att mappnamnet för den nyss skapade användaren är baserat på den e-postadress som hör ihop med Microsoft-kontot jag använde. Inte så konstigt, men det ändrades inte när jag växlade till ett lokalt konto. Hade det gått att skapa ett lokalt konto direkt hade ju mappnamnet blivit "rätt" direkt. Nu får jag skapa ett nytt lokalt konto och sen radera det befintliga, om jag inte missat någon bättre möjlighet. Att bara ändra mappnamnet, så att det stämmer med det lokala kontot, tror jag inte är någon bra idé (om det ens går), eller ...?


När konfigurationen (installationen) var klar och jag skulle växla till ett lokalt konto kom ett annat "problem". Det kom ett meddelande om att innehållet på datorn var krypterat, kan ju vara bra men det var inget jag hade fått välja under konfigurationen. Nåväl, ville jag växla till ett lokalt konto kunde jag backa och först säkerhetskopiera återställningsnyckeln (som annars automatiskt hade sparats med Microsoft-kontot). Problemet var bara att det informationen angav skulle göras kunde jag inte hitta. Men det gick att dekryptera disken, så det fick bli så tills vidare.


En i stort normal konfiguration/installation, men med några irritationsmoment. Några fler som också råkat ut för detta, eller har kommentarer ändå? Datorn är en Asus Zenbook.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft vill så himla gärna att man använder ett Microsoft-konto så de gör texten där man väljer lokalt konto väldigt svår att se, men den finns där. Så jag tror att du missade den, precis som Microsoft vill att man ska göra.

Redigerad av Pentti H
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Pentti H:

Microsoft vill så himla gärna att man använder ett Microsoft-konto så de gör texten där man väljer lokalt konto väldigt svår att se, men den finns där. Så jag tror att du missade den, precis som Microsoft vill att man ska göra.

Jo, det fungerar som t ex i livsmedelsbutiken, mjölken längst in och godiset vid kassan. Man leds till att göra som butiken vill, eller Microsoft i det här fallet.

 

Menar du att jag missade vid den första konfigurationen så tror jag faktiskt inte det. Se mitt citat av Microsofts egen förklaring, att konfigurationen först ska slutföras sen kan man ändra till ett lokalt konto (vilket jag alltså inte känner igen från tidigare konfigurationer av nya datorer). Efter att konfigurationen är klar är det inte svårt att göra en ändring till ett lokalt konto, vilket jag alltså då gjorde.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt att undgå att skapa ett Microsoftkonto och istället skapa ett lokalt konto är att se till att datorn inte har en internetanslutning när datorn konfigureras första gången.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev X-Men:

Ett enkelt sätt att undgå att skapa ett Microsoftkonto och istället skapa ett lokalt konto är att se till att datorn inte har en internetanslutning när datorn konfigureras första gången.

Tack för det tipset, det hade jag ingen tanke på. Var lite undrande till hur konfigurationen då skulle fungera. Men jag hade inte hunnit göra mer än någon enstaka anpassning efter den första konfigurationen, så jag återställde datorn och började om från början. Hoppade över anslutningen till internet (till det lokala nätverket) och då blev konfigurationen något annorlunda, t ex för användarkontot. Under den här konfigurationen kom givetvis kommentarer om anslutning till internet, och den gjorde jag efter att den grundläggande konfigurationen var klar, för att få diverse uppdateringar, m m. Mappen för den skapade lokala användaren fick också motsvarande namn, förstås. Nu återstår att gå igenom alla inställningar och bl a se till att minimera allt "spioneri" som Microsoft ägnar sig åt.


Jag vill alltså minnas att vid konfigurationer jag tidigare gjort av nya datorer så kunde man redan där välja att göra ett lokalt konto (även om man var ansluten till internet). Det verkade inte gå att göra i den aktuella datorn.
 

 

3 timmar sedan, skrev Thirteen:

Jo, det kan vara ett alternativ. Men då får man rimligtvis inte med anpassningar för den aktuella datorn, man får själv jaga diverse drivrutiner, antar jag.


Den här datorn, och en del andra modeller från ASUS kallas PURE, det finns inga förinstallerade tredjepartsprogram. Så är den utrustad med ScreenPad, vilket innebär att pekplattan är kombinerad med en bildskärm. Installerar man en ren Windowsversion får man väl inte med drivrutiner för den automatiskt.


https://www.asus.com/event/ASUS_PURE/se/index.html

https://www.asus.com/se/ScreenPad-APPs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev ChristerE:

Tack för det tipset, det hade jag ingen tanke på. Var lite undrande till hur konfigurationen då skulle fungera.


Jag vill alltså minnas att vid konfigurationer jag tidigare gjort av nya datorer så kunde man redan där välja att göra ett lokalt konto (även om man var ansluten till internet). Det verkade inte gå att göra i den aktuella datorn.
 

 

Jo, det kan vara ett alternativ. Men då får man rimligtvis inte med anpassningar för den aktuella datorn, man får själv jaga diverse drivrutiner, antar jag.


Den här datorn, och en del andra modeller från ASUS kallas PURE, det finns inga förinstallerade tredjepartsprogram. Så är den utrustad med ScreenPad, vilket innebär att pekplattan är kombinerad med en bildskärm. Installerar man en ren Windowsversion får man väl inte med drivrutiner för den automatiskt.


 

 

Jag konfigurerade en ny Windows 10-dator i höstas och hade inga problem med att skapa lokalt konto trots att datorn innan var uppkopplad till internet.

 

Det finns ingen anledning för dig i nuläget att ”jaga” drivrutiner till datorn. De finns redan i den återställningspartition som du använder när du fabriksåterställer datorn. Skulle du föredra en ”ren” installation ändå kan du gå in på Asus supportsidor och hämta drivrutiner och program till din dator. 
Jag vet inte vilken modell du har så jag ger dig ett exempel:

 

https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-14-UX431FA/HelpDesk_Download/

 

Det finns små program som kan hjälpa dig att stänga av det mesta i ”spionväg” i Windows 10, om det skulle vara av intresse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev X-Men:

Jag konfigurerade en ny Windows 10-dator i höstas och hade inga problem med att skapa lokalt konto trots att datorn innan var uppkopplad till internet.

Stämmer med vad jag minns av tidigare konfigurationer. En fråga är då om jag missade den möjligheten nu, men det verkar inte så, se mina tidigare kommentarer.


Ibland dokumenterar jag med mobilkameran och det gjorde jag den här gången (inte lätt att minnas  diverse val, ifall det finns anledning till det). Första bilden visar när konfigurationen (den första, före återställningen) kom till att ange ett konto (i fältet för att ange ett konto står det, inledningsvis, "E-post telefon eller Skype"). "Skapa konto" avser rimligtvis ett nytt Microsoft-konto, om man inte redan har ett sådant. Knappen "Läs mer" leder till texten i den andra bilden. Näst sista stycket innehåller det jag delvis citerade i första inlägget. Jag hittade alltså inget sätt att direkt välja ett lokalt konto, och jag tycker informationen under "Läs mer" styrker det.

 

1095643752_2020-01-2707.08Nydatorochdenfrstakonfigurationen(Konto).jpg.bd16b0734ae7d94480d614af4176f01b.jpg

 

366990150_2020-01-2707.08Nydatorochdenfrstakonfigurationen(KontoLsmer).jpg.5c85aa14d4ff6ce8e9a0357afe3cc0f9.jpg

 

 

"Det finns ingen anledning för dig i nuläget att ”jaga” drivrutiner till datorn. De finns redan i den återställningspartition som du använder när du fabriksåterställer datorn."

Just så, det var inget jag hade några frågor kring. Och datorn var redan återställd när jag postade mitt förra inlägg, som jag skrev där. Min kommentar handlade om Thirteens tips, efter frågorna om att skapa ett lokalt konto. Med en ren installation följer så mycket mer än bara detta med Microsoft-konto eller ett lokalt konto. En ren Windowsinstallation är inte aktuell för den här nya datorn.

"Jag vet inte vilken modell du har så jag ger dig ett exempel:"

Tack för tipset, men det här hade jag också redan koll på (ursäkta om jag låter negativ/kaxig). T ex hämtat en manual, som numera sällan följer med i tryckt form.


Ingen hemlighet vilken modell det handlar om:
https://www.asus.com/se/Laptops/ASUS-ZenBook-15-UX534FTC/HelpDesk_Download/

https://www.asus.com/Laptops/ASUS-ZenBook-15-UX534FTC/


"Det finns små program som kan hjälpa dig att stänga av det mesta i ”spionväg” i Windows 10, om det skulle vara av intresse."

Jag vill ha koll på saker så jag kommer sannolikt att titta igenom inställningarna manuellt. Men skicka gärna tips om dessa små program. Dels för att jag själv är nyfiken (intresserad) men även andra kan ha intresse av dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev ChristerE:


Min kommentar handlade om Thirteens tips, efter frågorna om att skapa ett lokalt konto. Med en ren installation följer så mycket mer än bara detta med Microsoft-konto eller ett lokalt konto. En ren Windowsinstallation är inte aktuell för den här nya datorn.
 

 

Mitt första inlägg i den här tråden handlar inte om att du ska göra en ren installation av Windows 10 i din dator. Videoklippet visar från 7:30 hur du kommer vidare i din konfiguration utan att behöva registrera Microsoft-konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Thirteen:

 

Mitt första inlägg i den här tråden handlar inte om att du ska göra en ren installation av Windows 10 i din dator. Videoklippet visar från 7:30 hur du kommer vidare i din konfiguration utan att behöva registrera Microsoft-konto.

Okej, men klippet visar inte hur jag kommer vidare i konfigurationen i just min dator.


En liten utläggning, ifall den intresserar någon ...
Videon handlar uppenbarligen om en ren installation, och det står i texten att videon handlar om installation från ett USB-minne och att det avser en ren installation. Så jag undrade hur detta skulle hjälpa mig, med ett förinstallerat Windows i datorn. Fastnade i detta om en ren installation, och tänkte att att 7:30 är något företag - min tolkning "Kolla den här videon från företaget 7:30". Det finns t ex ett tryckeri i Sverige som heter 8.45 (fast stavas Åtta.45), så att jag inte såg 7:30 som en tidsangivelse är kanske inte så konstigt. Kollade rätt långt in i videon redan i går kväll men förstod inte vad den hade med lokala konton att göra, för Windows som är förinstallerade i datorer.


Nu har jag kollat hela videon och förstod vid tiden 7:30 vad du avsåg (det gick upp ett Liljeholmens, som man säger). Videon visar att det går att skapa ett lokalt konto om man inte ansluter till internet, men den stämmer alltså inte med konfigurationen i min dator.


Jag följde X-Mens tips, efter att först ha återställt datorn. Ett tips enkelt att förstå (gissar att du inte hann se det innan du postade ditt inlägg, 2 minuter mellan dem). Efter att ha hoppat över anslutningen till internet kom inte ens något förslag om att logga in med ett Microsoft-konto och därmed heller inget alternativ för ett lokalt konto. Efter att ha accepterat licensvillkoret kom direkt en fråga om vem som ska använda datorn, vilket då avser ett lokalt konto, se bilden. Resten är historia, eller i alla fall beskrivet i tidigare inlägg.

 

701706762_2020-01-2720.25Nydatorochdenfrstakonfigurationen.jpg.62c4920ef61a3604b581baa452937222.jpg


Ska försöka komma ihåg, till en annan gång, att siffror ihop med Youtube-klipp kan vara tidsangivelser. ?


Tillåter mig att ta med denna beskrivning, kanske är det bra för någon att se att saker kan gå till på lite olika sätt.
 

Redigerad av ChristerE
Glömde ta med bilden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...