Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Guide: Rädda din Windows 7-dator med Snowdens favoritprogram


Nyhetsroboten
 Share

Rekommendera Poster

Nja, där råder delade meningar och framförallt när det kommer till säkerhet.

Bara för att Snowden gett namn åt ett högst obskyrt O/S så betyder det inte att det är säkert.

Tvärtom, det är nog så att man måste vara på sin extra vakt för att ens fundera på att installera ett sådant.

 

Du kan ju redan idag ha en dator på USB-sticka via

Linux ArchBang, eller Tiny Core Linux

Och jag tror (utan att ha belägg) att båda dessa minimalistiska Linux-distributionerna är säkrare t.o.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snowden har inte gett det namnet utan Tails är från 2009 och har har delvis betalats av Tor-projektet och på senare tid även av Debian och Mozilla så obskyrt tycker jag inte att det är utan det är framtaget just för att användas av dem som lever med en hög risk för aggressiv övervakning, t ex är det uppsatt så att all internetanvändning går genom Tor. Det är även många andra säkerhetshöjande funktioner, t ex kryptering av mejl, inlagda som inte finns i några standard Linux-distributioner.

 

Går att läsa om Tails på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/Tails_(operating_system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Men om man kör via Tor och krypterat nätverk vad är egentligen vitsen i slutänden - enär det finns absolut ingen krypterad trafik som är säker?

Tor- javisst krypterad, men säker - nej.

Det har ju svenska försvaret via Foa bevisat.

 

Om man som privatperson måste köra krypterat, ja då har man sannolikt något att dölja också!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Flyfisherman:

Det har ju svenska försvaret via Foa bevisat.

Källa tack.

Det borde ju finnas en anledning till att NSA anser att Tails är ett hot mot deras uppdrag.

https://www.spiegel.de/international/germany/inside-the-nsa-s-war-on-internet-security-a-1010361.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Tails_(operating_system)#In_mainstream_media

 

Men oavsett så måste risken för avlyssning vara betydligt mindre om man har en krypterad anslutning via Tor-nätet än om man kör okrypterat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor -nätet är inte en säker anslutning, om än har en väldigt hög säkerhetsnivå.

Överhuvudtaget existerar idag absolut inga säkra överföringskanaler eller anslutningar.

En kryptering handlar bara om förmågan att kunna bryta koden.

 

Vi har idag inte kunskapen att använda oss utav kvant-teknik.

https://techworld.idg.se/2.2524/1.458775/sa-stark-ar-tor/sida/3/ger-krypterad-vpn

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var väl inte frågan om Tor-nätverket är absolut helt säkert utan om det var säkrare än en vanlig webbläsare och vanlig internetanslutning som används på vanligt sätt.

 

Det dröjer många år innan det är lätt att bryta dagens krypteringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Cecilia:

Nu var väl inte frågan om Tor-nätverket är absolut helt säkert utan om det var säkrare än en vanlig webbläsare och vanlig internetanslutning som används på vanligt sätt.

 

Det dröjer många år innan det är lätt att bryta dagens krypteringar.

Eftersom din IP-adress rör sig slumpmässigt och krypterat mellan ett okänt antal servrar, så blir det i praktiken att det blir svårare att spåra dig, eftersom sajtägaren inte kan se din personliga ip-adress. Så svaret blir ja på den frågan.

 

Både NSA och FBI har ju lyckats att "knäcka" Tor, hitta eftersökt info, men dom har inte berättat hur dom gjort, misstanken som skrivs om ute på nätet är att dom lyckats att hitta dolda kryphål, så det kanske inte kan räknas som att webbläsaren är knäckt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Laso:

Både NSA och FBI har ju lyckats att "knäcka" Tor, hitta eftersökt info, men dom har inte berättat hur dom gjort

Korkat (av NSA/FBI) att ens berätta att man lyckats hitta eftersökt info..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Men om man kör via Tor och krypterat nätverk vad är egentligen vitsen i slutänden - enär det finns absolut ingen krypterad trafik som är säker?

Poliser, m fl, använder de skyddsvästar för att bli odödliga?
Bilbälten i bilar, använder man dem för att helt slippa skador vid olyckor?

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Om man som privatperson måste köra krypterat, ja då har man sannolikt något att dölja också!

Bor man på t ex bottenvåningar drar många gärna för gardinerna när det mörknar, har de nödvändigvis något att dölja?
Av vilken anledning går vi människor vanligtvis med kläderna på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, ja du har en poäng där, men jämförelsen haltar.

Jag kan tycka att dra paralleller mellan krypterad nättrafrik och att ha gardinerna nere är liksom två vitt skilda saker.

Men visst kan jag se en del som om....

 

Med gardinerna är det något som gemene man har möjlighet att göra för att ha ett privatliv och därmed respekterar övriga detta också, medan krypterad trafik i avancerade webbläsare är något som uppsåtligen sker av personer med något att dölja och inte utav något av oss vanliga dödliga.

 

Eftersom att använda sig utav tex Tor med avancerad kryptering, så blir därmed också trafiken hämmad - det går helt enkelt långsammare. Då har man ett uppsåt med detta och kan ta att trafiken blir långsam.

Om man nu har så känslig information så att denna inte får ses inom tidsramen, ja då har man sannolikt något att dölja.

Inom den tidsram som sker från anti-kryptering via superdatorer etc. brukar man räkna med olika nivåer av kryptering:

tex. hur länge ett krypterat meddelande är giltigt innan informationen kan anses ogiltig.etc.

Inom försvaret har man benämningar på detta i olika nivåer där ibland viss kryptering av information endast är giltig i några timmar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum, liksom alla webbplatser som har en adress som börjar med https, skickar webbsidan som krypterad text, det är skillnaden mellan http och https. Man behöver inte ha något att dölja för att man tycker att ens inloggningsdata inte ska vara lättläst för nästan vem som helst.

 

Man kanske tycker att det är oskyldigt och ingen anledning att dölja vad man läser och skriver på Eforum men kunskapen om helheten av vad man gör på internet är större än summan av de enskilda delarna. Även om man själv inte gör något som väcker uppmärksamhet så kan någon man känner göra det och så blir man undersökt bara därför och saker kan misstolkas och oskyldiga sätts i fängelse.

 

Sen har väl inte Tor blivit så spritt pga oss i västvärlden utan för att många människor lever i diktaturer där kartläggning av internetvanor är något som drabbar många utan att de egentligen gör något som borde vara straffbart men i de länderna finns det ingen åsiktsfrihet och det är viktigt för styret att hitta dem som tycker annorlunda än vad de gör.

 

Men alla kan råka ut en stalker som försöker kartlägga ens liv och då kanske man inte vill att det ska vara lätt att ta reda på var man bor och jobbar, vart man tänker gå för att träffa sina vänner osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst det är trist att det ibland är på det sättet, men att behöva använda Tor är långtifrån nödvändigt här i Sverige påstår jag.

Finns absolut ingen anledning och ej heller något som stöds i detta som inte tex. Firefox redan klarar av.

Gör man sig påmind på sociala medier liksom facebook så är man redan från början "rökt" och inte något som en krypterad webbläsare kan åtgärda. Och vem i privata miljöer har kunskapen och verktygen att spåra en person här i Sverige när det räcker långt att skaffa en VPN-tunnel som dessutom är helt gratis hos dom flesta nätopratörer tex. Bahnhof? Fförvisso slöar även detta ned trafiken en aning, men detta har jag testat hos Bahnhof och hastigheten blev inte så markant att det märktes och gjorde någon egentlig skillnad på min fiber uppkoppling av 100/100 mb/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tails ligger på plats 30 hos Distrowatch.

Testade virtuellt och den verkar rätt så trevlig.

Litet annat stuk på fönsterhantering än vad jag är van vid men det kanske är "default" för Debian och inte specifikt för Tails?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

när det räcker långt att skaffa en VPN-tunnel som dessutom är helt gratis hos dom flesta nätopratörer tex. Bahnhof?

Inte hos de flesta utan Bahnhof är rätt unika i det och enligt https://www.bahnhof.se/integrity är det bara gratis hos Bahnhof i 6 månader.

 

1 timme sedan, skrev Flyfisherman:

Finns absolut ingen anledning och ej heller något som stöds i detta som inte tex. Firefox redan klarar av.

Tor Browser utgår från Firefox och lägger sen på fler säkerhetshöjande delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

Men hos Bahnhof ingår detta, jag betalar inget extra för vpn.

179:/månad och allt ingår. Fiber med 100/100

 

Alltså det du beskriver känner jag alls icke i gen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har väl din fastighetsägare något specialavtal med Bahnhof. Enligt Bahnhofs webbplats är VPN bara gratis i 6 månader som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om målet är att fortsätta använda en äldre dator med Windows 7 efter MS support upphört

så tror jag att de flesta blir mer nöjda med att installera någon av de populärare distributionerna på Distrowatch. MX Linux, Manjaro, Mint

Än med de blir med Tails.

Tex kan inte jag söka på Google om jag använder Tor (i Linux Mint 17.3)

Det kommer felmedelande.

men google.se funkar kanske bra med Tor i Tails ?

 

11:38

Jag var ju tvungen installera Tails på ett USB minne (i W7 med Etcher) och testa.... Startade om datorn och Tails gick så småningom igång. Skrev in google i Tor och Duckduckgo .com gav www.google.com som jag startade. Hamnade i att jag skulle verifiera att jag inte var en robot och kom till slut in. Och en sökning på CBR1000RR gav en massa länkar till MCn !

Så Google fungerar med Tor i Tails....jag hade fel.

 

Och fel hade jag också om att MX-Linux, Manjaro, Mint skulle vara enklare. MX-Linux lyckades inte ansluta till internet (nätverksfel) och sedan fick jag dessutom problem med anslutning i Windows och måste felsöka nätverket. Manjaro fodrade "bittorrentklient" för hemladdning och det hade jag inte. Och kanske inte alla W7 användare heller.

Och Linux Mint 19.2 Cinnamon klarade inte heller av mitt nätverk (klarade inte automatisk anslutning, vilket Tails klarade) så den distron var nog inte heller någon höjdare för nybörjare, Fel igen av mig.

Min sammanfattning Tails klarar min hårdvara bättre än två Populära testade distar MX Linux och Linux Mint 19.2.

Men i varje fall kul testa Etcher och start av Linuxdistar från USB !

Så det blir att installera Tails igen på USB-minnet !

Och lägga i plånboken. Kanske kan Tails vara till nytta nångång.

 

rättat 19:29. Lyckades utan problem ansluta med Linux Mint 19 xfce till internet. Misstänker hårdvarufel (glappande nätverksladd) gjorde det strulade halv 12. Men väl uppkopplad så har jag inte svenskt tangentbord. Något som gick att välja i Tails. 1-0 Tails-Mint.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...