Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formeln får inte referera till sig själv..


selander
 Share

Rekommendera Poster

Jag har suttit nu i några timmar och försökt kring gå felet men lyckas inte.. har ni någon ide på hur man kan lösa problemet?

Jag vill inte själv behöva fylla i när nästa "jobb" månad börjar. Alltså när lönen har kommit in den 25. 

Jag bifogar en fil så ni kan kolla själva på hur jag menar hur jag vill ha.

Problem excel fil.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, får testa när jag kommer till en dator. Men jag vill ju alltså att efter den 25 när lönen har kommit så ska den ändra till nästa månad. Alltså att en månad är mellan 25-25 och inte 30-30 som en månad är. 
så efter den 25 så ska d7 och d10 ändras till nästa månad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev MH_resurrected:

=INDEX(B4:M4;PASSA(D6;B4:M4;1)+1)

Obs att alla formeln blir fel efter sista decemberlönen eftersom det inte finns något större steg.

 

 

Så här kan du gör om du vill kunna börja skriva in nästa års januarilön.

=MÄNGD(15;6;B4:M4/(B4:M4>=D6);1)   (obs >= eller > beroende på om du vill att den skall slå om på lönedagen eller dagen efter.

 

Det kanske ser ut som en konstig formel.  Vad man gör är att ta det minsta värdet av de lönedatum som är > än idag. 

 

Mängd är ett slags hållare för olika slags beräkningar. 

15= betyder "minsta" och den sista 1:an betyder det 1:a minsta värdet

6= är koden för "ignorera felvärden"

 

(B4:M4>=D6) blir 1 om villkoret är uppfyllt och 0 om det inte är det.

så 

B4:M4/(B4:M4>=D6)

ger ett felvärde när du försöker dela med 0, annars returneras lönedatumen (dvs alla datum som är > idag)

slå ihop formeln och du får det minsta lönedatumet bland de som är större än idag.

=MÄNGD(15;6;B4:M4/(B4:M4>=D6);1)

Den funkar skitbra! tack så mycket för din hjälp! Nu ett problem till haha =mängd funkar inte i "numbers" excel för apple som jag använder... någon aning om hur ja kan formulera om den för att passa där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev MH_resurrected:

Om jag hade varit en snäll människa skulle jag ha petat in rätt formel här. Men eftersom jag har fått googla runt i apple-sidor så får du också lida dig igenom återvändsgränderna ?

 

Jag har inte tillgång till "numbers". Men om du vet hur man matar in en formel som matrisformel kan du testa det här:

=MIN(OM(B4:M4>D6;B4:M4))

I excel måste du trycka Ctrl+shift+enter för att formeln skall funka. Men om man googlar så verkar inte matrisformler stödjas i Numbers, Återvändsgränd ?

 

Ibland kan man köra en fuskvariant med hjälp av produktsumma/SUMPRODUCT (som Numbers skall stödja):

 

Problemet är att man inte kan skapa motsvarigheten till Och- villkoret ovanför (i alla fall inte i excel).  Man får en massa 0-or, när villkoret inte är uppfyll och en 0:a är ju alltid minst Återvändsgränd  ?

 

Så du får vända på tänket helt och hållet. Ta reda på hur många lönedagar som är högre än idag 

n= ANTAL.OM(B4:M4;">="&D6)

Och ta det n:te största värdet...

 =STÖRSTA(B4:M4;ANTAL.OM(B4:M4;">="&D6))

 

Hmmm, eller, vänd på villkoret och räkna antal som är mindre och ta det n+1 minsta

=MINSTA(B4:M4;1+ANTAL.OM(B4:M4;"<"&D6))

Ähh, du fattar principen

 

Kör numbers svenska formler? annars borde det vara de här::

 

COUNTIF
LARGE
SMALL

https://www.apple.com/mac/numbers/compatibility/functions.html#numeric

Du är guld värd!

Nu verkar allt funka som det ska böt ut =mängd till =minsta.

Tack för din Stora hjälp. Höll på att bli galen haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...