Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bakvägar


JohanSnes
 Share

Rekommendera Poster

Jag har följande utrustning till hemmanätverket: Router ditt familjens mobiler är anslutna liksom Chromecast, Google home mini och en Google Chromecast Audio. Köpte en ny router nyligen och kopplade upp alla enheter till den. Då fick jag ett meddelande (som jag tyvärr inte funderade på just då utan tog bort) att en enhet inte var säkerhetskrypterad. I och med att detta meddelande dök upp antar jag att mitt hemmanätverk är oskyddat och att man kan komma åt det genom en bakväg.

 

Hur tar jag rätt på vilken enhet som är oskyddad och hur avhjälper jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom meddelandet i routerns inställningar?

Har du kollat vad det numera står i routerns inställningar?

 

För mig låter det konstigt att enheter, alltså datorer mm, skulle vara säkerhetskrypterade eftersom de normalt inte är krypterade alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Cecilia:

Kom meddelandet i routerns inställningar?

Har du kollat vad det numera står i routerns inställningar?

 

För mig låter det konstigt att enheter, alltså datorer mm, skulle vara säkerhetskrypterade eftersom de normalt inte är krypterade alls.

Meddelandet kom i min androidmobil när jag synkade alla enheter till den nya routern, genom appen Google Home. Jag har inte hittat meddelandet när jag kollat i appen så här i efterhand.

 

Som jag tolkade meddelandet så skulle någon utomstående kunna gå in i mitt nätverk genom t ex Chromecast eller Google home mini. Men jag är inte så kunnig om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du ta bort och lägga tillbaks enheterna i appen Google Home igen?

När jag försöker söka på ditt felmeddelande (på engelska) hittar jag inget så jag funderar på om du minns fel om hur det löd, särskilt som enheter aldrig brukar vara krypterade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...