Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

VPN och att chromecasta utländska TV-program


Lars G N
 Share

Rekommendera Poster

Jag har skaffat VPN för att kunna titta på danska TV-program i datorn och det fungerar bra. Men när jag försöker casta till TV:n där jag har en Chromecast v2 så fungerar det bara då det gäller program som är fria att visas utanför Danmark. För övriga program, vilket är det flesta, kommer det ett meddelande på TV-skärmen: "Det uppstod dessvärre en fejl. Kontrollera din router/AccessPoint og din internetforbindelse". Det finns tydligen en spärr utöver IP-adress i "rätt land". Vad kan det vara för spärr, och kan man komma runt problemet på något enkelt sätt?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte hundra procent på hur chromecast fungerar, men om vi tänker oss att castingen fungerar så att din dator skickar en signal till din chromecast och säger "hämta den här videoströmmen och visa" och så skickar den med adressen till videoströmmen och chromecast spelar upp den.

 

Då har nog följande situation uppstått och jag förutsätter att du har en router. Din dator har anslutit till din vpn och fått en dansk ip-adress så ditt danska tv-program tror att den befinner sig i Danmark. Men den är samtidigt ansluten till din router, så den tror sig befinna sig på samma nätverk som din chromecast. När du sen säger åt chromecast att visa ditt tv-program så befinner sig inte chromecast i Danmark och du får det där felmeddelandet.

 

Lösningen i det fallet blir att du får på något vis ansluta din router till vpn och då kommer samtliga enheter i ditt hushåll verka som de befinner sig i Danmark och då kommer du kunna se ditt program.

 

En annan möjlig lösning är om det går att spegla det som syns på datorns skärm på chromecast, då borde du kunna se ditt program på din tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev .M:

Jag är inte hundra procent på hur chromecast fungerar, men om vi tänker oss att castingen fungerar så att din dator skickar en signal till din chromecast och säger "hämta den här videoströmmen och visa" och så skickar den med adressen till videoströmmen och chromecast spelar upp den.

Det är på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter Cecilias bekräftelse så får ni nog bestämma oss för att du måste få in din Chromecast bakom vpn. Så kolla med din vpn-leverantör om dom har förslag i sin dokumentation kring hur man gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för tipsen. Mina tankar gick redan tidigare åt det här hållet och jag har börjat kolla på vad ExpressVPN kan erbjuda. Anvisningarna på engelska till engelsk version av Windows 10, kanske för en tidigare uppdateringsversion, gör att man får pröva sig fram i den aktuella svenska versionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en enkel lösning på problemet. Om man vid "Casta" väljer "Källor" och där under väljer "Casta skrivbordet" istället för det första valet som är "Casta fliken" så speglas bildskärmens innehåll på TV-skärmen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Lars G N:

Det finns en enkel lösning på problemet. Om man vid "Casta" väljer "Källor" och där under väljer "Casta skrivbordet" istället för det första valet som är "Casta fliken" så speglas bildskärmens innehåll på TV-skärmen.

 

När du får det här att fungera, är datorn då samtidigt uppkopplad med vpn? I så fall förstår inte jag hur det kan fungera. Ser inte att det skulle skilja mellan att casta fliken eller hela Skrivbordet.


Förstår jag rätt så kan Chromecast antingen skicka en signal att Chromecast-mottagaren själv ska streama ett visst innehåll, eller att man speglar skärmen från någon enhet. T ex en flik i webbläsaren Chrome, eller hela Skrivbordet. Men oavsett hur man gör så måste mobilen, datorn eller andra enheter och Chromecast-mottagaren använda samma WiFi-nätverk. Rätta mig om något inte stämmer, oavsett om det har med Lars problem att göra eller inte.


När det gäller vpn, är det möjligt att ställa in så att datorn kan vara uppkopplad via vpn (för att se ut att finnas i annat land) och samtidigt nå det lokala nätverket? I så fall kanske det är det du lyckats göra. Något som inte borde fungera om man t ex har en vpn-klient avsedd för att nå t ex jobbets nätverk (det blir i så fall en säkerhetsrisk för företaget). Eller är det WiFi Direct som nu använts mellan datorn och tv'n, i så fall har inte "casta Skrivbordet" med saken att göra.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först försökte jag ordna en virtuell router med hjälp av två olika beskrivningar, ExpressVPN och en annan som jag fann på nätet. Den från ExpressVPN stämde inte alls överens med utseendet på menyerna i min aktuella svenska version av Windows 10 Pro. Den andra beskrivningen stämde bättre in men den visade sig var delvis ofullständig och de menyer som avbildades stämde dåligt med de valmöjligheter jag fick fram.

Datorn som är direktansluten till router saknar trådlöst nätverkskort så jag fick stoppa in en Wireless USB-adapter för att försöka åstadkomma en virtuell router. Kanske lyckades mina försök i alla fall?

 

Om så är fallet, varför lyckas jag bara casta skyddat material från skrivbordet men inte via "standardvalet" fliken? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...