Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan det bli datorproblem pga mycket e-post när jag är borta


DAL30
 Share

Rekommendera Poster

Jag blir borta några dagar. Då samlas det en mängd E-post - inte minst skräppost - i "Inkorgen".

Vad kan jag göra för att det inte skall samlas så mycket brev, att det blir datorproblem?

Kan jag samla inkommande E-brev i ett moln, som jag senare kan läsa?

Och hur gör jag då?

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev DAL30:

Jag blir borta några dagar. Då samlas det en mängd E-post - inte minst skräppost - i "Inkorgen".

Vad kan jag göra för att det inte skall samlas så mycket brev, att det blir datorproblem?

Kan jag samla inkommande E-brev i ett moln, som jag senare kan läsa?

Och hur gör jag då?

Vänligen

DAL30

Låt datorn vara avstängd under din bortavaro så kommer inga mail till den. De sparas istället hos din e-postleverantörs "moln" och är kvar där tills du startar datorn igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack polken för ditt svar! ?

Jag kan alltså känna mig trygg tills jag åter är hemma.

Vänligen

DAL30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast... OM det skulle komma så mycket e-post att det skulle uppstå datorproblem så kommer ju samma mängd in när datorn och e-postklienten startas...;)

Redigerad av Mikael63
förtydligat...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Mikael63:

Fast... OM det skulle komma så mycket e-post att det skulle uppstå datorproblem så kommer ju samma mängd in när datorn och e-postklienten startas...;)

Befarar men det så kan man använda webmail istället. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev DAL30:

Jag blir borta några dagar. Då samlas det en mängd E-post - inte minst skräppost - i "Inkorgen".

Vad kan jag göra för att det inte skall samlas så mycket brev, att det blir datorproblem?

Något "datorproblem" blir det sannolikt inte alls för att du blir borta några dagar.


Något som kan bli ett problem, eller redan är ett, är ifall utrymmet i e-postlådan på servern hos leverantören för e-posttjänsten inte är tillräckligt stort. Har man väldigt lite utrymme ledigt på hårddisken i datorn har man rimligtvis redan problem med att spara filer, för att inte tala om uppdateringar av operativsystemet.


Hanteras e-posten med protokellet IMAP finns originalet hela tiden kvar på servern. Då spelar det ingen roll om datorn står på, och e-postprogrammet synkroniserar med e-posten på servern, eller om den är avstängd.


Hanteras e-posten med protokollet POP skulle det kunna vara bättre att ha datorn igång. Förutsatt att e-postprogrammet är inställt att regelbundet hämta från e-postleverantörens server, och att det inte är inställt för att "spara på servern". Det senare tycks vara standardinställningen efter installation av en del e-postprogram.


Har du e-posten hos t ex Gmail behöver du rimligtvis inte oroa dig alls, där är e-postlådan stor. Har du e-posten hos t ex Telia, med 200 MB på deras server, beror eventuellt problem på hur mycket e-post du brukar få, och hur mycket och hur stora bifogade filer de innehåller.


Mikael63's fundering ser jag inte som något problem, har du så lite plats ledigt i datorn har du rimligtvis redan problem. polken's svar stämmer förutsatt att det finns tillräckligt med utrymme på servern hos e-postleverantören.
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson

Förutsatt att du gjort någon form av grundinställningar i ditt mailprogram så hamnar bara de "riktiga" mailen i Inboxen och alla spam (oönskad reklam) i Spamboxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, skrev Lasse "newbie" Johansson:

Förutsatt att du gjort någon form av grundinställningar i ditt mailprogram så hamnar bara de "riktiga" mailen i Inboxen och alla spam (oönskad reklam) i Spamboxen.

”alla spam” är nog en utopi. 

Inställningar mot spam kan även göras hos många e-postleverantörer och i en del antivirusprogram. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lasse "newbie" Johansson
53 minuter sedan, skrev polken:

”alla spam” är nog en utopi.

 

Näväl, de allra flesta.  ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia changed the title to Kan det bli datorproblem pga mycket e-post när jag är borta
 Share

×
×
  • Skapa nytt...