Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansluta vinylspelare till digital ingång


ChristerE
 Share

Rekommendera Poster

Separata RIAA-försteg finns det många modeller av, och en hel del med USB-port för anslutning till dator och digitalisering av vinylskivorna. Men jag hittar väldigt få med digital optisk utgång, eller för coax. (Finns både usb och optisk/coax så är det vanligtvis bara usb-anslutningen för dator som kommenteras i beskrivningarna, av det jag hittat.)

 

Ett RIAA-försteg jag hittat avsett för anslutning till en digital ingång är Optical Box E Phono.
"Anyone who wants to use his record player together with devices with digital inputs only, ..."
https://www.project-audio.com/en/product/optical-box-e-phono/    (ca 1500 kr)

 

Ett par burkar med utgångar både för digitala ingångar och usb för anslutning till datorer.
https://www.project-audio.com/en/product/phono-box-ds2-usb/     (ca 5000 kr)
https://www.psaudio.com/products/nuwave-phono-converter/   (inga butiker på prisjakt.se)

 

Fono Mini A2D från Rega är ett exempel med usb-anslutning, för att spara skivorna digitalt i t ex datorn.
http://www.rega.co.uk/fono-mini-a2d.html

 

Jag har sökt för att se om RIAA-försteg med usb kan anslutas till enheter med usb-ingång, men har inte hittat någon information om att det kan fungera. Någon som vet något om det?

Ett exempel är till t ex usb-porten på framsidan på Marantz ND8006 (en i mina ögon mycket intressant "digital musikspelare").

En variant skulle kunna vara en adapter för konvertering från usb till optisk/coax-anslutning. Om det finns sådana och om det fungerar i det här sammanhanget.

 

Är också intresserad av tips på fler RIAA-försteg med digitala utgångar avsedda för anslutning till förstärkare med endast digitala ingångar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-07-12 på 03:21, skrev ChristerE:

Jag har sökt för att se om RIAA-försteg med usb kan anslutas till enheter med usb-ingång, men har inte hittat någon information om att det kan fungera. Någon som vet något om det?

 

Som jag ser det så ansluts RIAA-steget till en förstärkare för att vara på den säkra sidan, eller som här också till en laptop https://www.youtube.com/watch?v=rHF3Yy5cbjE

 

Du bör i annat fall ta reda på hur usb-porten på cd-spelaren fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Thirteen:

 

Som jag ser det så ansluts RIAA-steget till en förstärkare för att vara på den säkra sidan, eller som här också till en laptop https://www.youtube.com/watch?v=rHF3Yy5cbjE

 

Du bör i annat fall ta reda på hur usb-porten på cd-spelaren fungerar.

 

Den här spelaren fungerar som en förförstärkare. Den har en utgång med volymreglering för anslutning till separat effektförstärkare eller till t ex aktiva högtalare. Eller så ansluter man den via den "fasta" linjeutgången till en förstärkare/receiver. Men använder man förstärkare utan analoga ingångar behöver man ju ett RIAA-steg med en digital utgång som passar digitala ingångar. Och det verkar inte finnas mycket att välja på, förutom sådana med usb avsedda för rippning.

 

Usb-ingången på framsidan av ND8006 är till för att spela från usb-minnen och hårddiskar, vilket nog finns på rätt många musikanläggningar. Men av de kommentarer jag hittat om anslutning av digitala källor drar jag slutsatsen att usb-ingången på den här spelaren, och andra med motsvarande usb-port, inte passar för t ex anslutning av ett RIAA-steg med usb-utgång avsedd för digitalisering av vinyl.

 

Får kolla med någon butik som säljer den här eller liknande spelare, eller skicka en fråga till tillverkaren.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag digitaliserade mina gamla vinyler på 90-talet för att kunna spela musiken på kassettspelare i bilen och hemma så gjorde det via mikrofoningången på datorn via 3,5 mm kabel plus adapter för RCA kontakt till 3,5 mm kabel, från en Dual 1219 skivspelare, och jag har fortfarande kvar en del av dom gamla kopieringarna och tycker fortfarande att ljudet är OK, jag vet också att så som du beskriver hur du vill göra så ville jag också göra men skulle bli så dyrt på den tiden och svårt att fixa till därför testade jag detta istället och blev nöjd

 

HANS

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev Hanse:

När jag digitaliserade mina gamla vinyler på 90-talet för att kunna spela musiken på kassettspelare i bilen och hemma så gjorde det via mikrofoningången på datorn via 3,5 mm kabel plus adapter för RCA kontakt till 3,5 mm kabel, från en Dual 1219 skivspelare, och jag har fortfarande kvar en del av dom gamla kopieringarna och tycker fortfarande att ljudet är OK, jag vet också att så som du beskriver hur du vill göra så ville jag också göra men skulle bli så dyrt på den tiden och svårt att fixa till därför testade jag detta istället och blev nöjd

 

Klickar ett "Gilla" för det nostalgiska inslaget. Men "digitaliserade"? Så var det förstås ifall du sparade filer i datorn. Men överförde du sen till kassetter så blev det väl en onödig omväg, förmodligen med förlorad kvalitet (om AD/DA-omvandlingen i datorn, och kanske mp3 på den tiden), såvida du inte sparade i datorn för att lättare organisera den musik du ville ha på kassetter. Så hade du väl ett RIAA-steg efter skivspelaren, såvida du inte kopplade till datorn från någon utgång på en förstärkare. Utan ett RIAA-steg i kedjan blir det väldigt mycket diskant och väldigt tunn bas, och låg nivå på signalen.


Vill du, Hanse, får du gärna ge någon mer kommentar om vad det var du ville göra. Förstår inte riktigt vad det är du syftar på, mycket av följande fanns väl inte på 90-talet ...


... det jag funderar på att göra är att byta min förstärkare och några fler enheter. Och då till något som innehåller flera funktioner för att minska antalet apparater i anläggningen, och dessutom få några till möjligheter att hantera ljud. Marantz ND8006, som jag gav som exempel, är en sammanslagning av CD-spelaren SA8005 och nätverksspelaren NA8005 och innehåller det mesta man kan önska sig. Förutom ingång för skivspelare, liksom många andra förstärkare och musikspelare, därav frågorna i tidigare inlägg. I min befintliga förstärkare har jag kopplat förbi slutsteget och använder ett separat sådant, som jag tänker behålla. Så därför fungerar det bra att byta till någon spelare med lämplig linjeutgång.


Skulle jag endast vara ute efter att digitalisera vinylsamlingen kunde Rega Fono Mini A2D vara ett lämpligt alternativ som RIAA-steg. Men blir det en ny anläggning så kan t ex Pro-Ject Phono Box DS2 USB komplettera musikspelaren. Den kan användas både för att ansluta skivspelare digitalt till en musikanläggning och till en dator för digitalisering av skivorna. Och den har en analog linjeingång för att inte missa möjligheten att ansluta "gammal utrustning".


Som jag skrev tidigare så tror jag inte usb-portar på RIAA-steg kan användas för digitala ingångar på musikspelare och förstärkare. Så blir det en uppgradering av musikanläggningen så får det bli ett mer "avancerat" RIAA-steg. Men har någon tips om hur det kan fungera, eller fler modeller med optisk utgång och analog linjeingång, så tas de tacksamt emot.


Skickar med några länkar till recensioner, och tips om digitalisering som jag hittat nyligen.
https://blog.son-video.com/en/2018/04/review-marantz-nd8006/

https://hometheaterreview.com/marantz-nd8006-network-cd-playerdac/

http://www.teknikaliteter.se/2018/12/06/du-och-dina-lp-skivor-i-den-digitala-tidsaldern/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som skulle behövas är, om jag fattat rätt:

Befintlig skivspelare->RIAA förförstärkare->Förstärkare/opto->ND8006

Varje pryl tycks kosta en massa pengar.

Får mig att fundera, utan att ha den blekaste aning, om det inte finns en, om än (förmodligen)dyr, skivspelare som redan från början har opto-ut?

Fast om man läser i diverse forum så tycks sådana idéer förkastas då "hela tanken" är att det SKA vara analogt hela vägen, det SKA knastra lite osv.

Att man kanske vill kunna spela en knastrig, kanske repig, LP men ändå nyttja en digital förstärkare tycks vara främmande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

 

Klickar ett "Gilla" för det nostalgiska inslaget. Men "digitaliserade"? Så var det förstås ifall du sparade filer i datorn. Men överförde du sen till kassetter så blev det väl en onödig omväg, förmodligen med förlorad kvalitet (om AD/DA-omvandlingen i datorn, och kanske mp3 på den tiden), såvida du inte sparade i datorn för att lättare organisera den musik du ville ha på kassetter. Så hade du väl ett RIAA-steg efter skivspelaren, såvida du inte kopplade till datorn från någon utgång på en förstärkare. Utan ett RIAA-steg i kedjan blir det väldigt mycket diskant och väldigt tunn bas, och låg nivå på signalen.


Vill du, Hanse, får du gärna ge någon mer kommentar om vad det var du ville göra. Förstår inte riktigt vad det är du syftar på, mycket av följande fanns väl inte på 90-talet ...

Som du förstår så var det före CD-skivornas tid, det fanns program för att kunna kopiera en LP-sida åt gången men funktionen med paus mellan låtarna fungerade väldigt dåligt, så man fick sitta och lyfta pickupen , och stoppa inspelningen mellan varje låt för att det skulle bli en paus mellan  låtarna. Det var lika jobbigt som det låter, och dessutom manuellt skriva till artist & titel, det var som det är idag med CD-skivorna med rätt program idag så sköts ju allting automatiskt.

Jag använde inte något RIAA-slutsteg det fanns men var dyrt, mikrofoningången hade en inställning som kunde ändra ingången med 20 decibel. Vid överföringen till kassett (Tandberg TCD 330 en av den tidens bästa däck)(bytte senare till ett SONY TC K790es som jag fortfarande har kvar tyvärr har drivremmen pajat, har inte orkat att montera en ny rem trots att jag har servicemanualen) så tappar man lite av ljudkvaliteten men med  mina spelare blev inte så illa

 

HANS

KASSETTDÄCK.docx

Redigerad av Hanse
rättelse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det som skulle behövas är, om jag fattat rätt:

Befintlig skivspelare->RIAA förförstärkare->Förstärkare/opto->ND8006

Varje pryl tycks kosta en massa pengar.

Får mig att fundera, utan att ha den blekaste aning, om det inte finns en, om än (förmodligen)dyr, skivspelare som redan från början har opto-ut?

Fast om man läser i diverse forum så tycks sådana idéer förkastas då "hela tanken" är att det SKA vara analogt hela vägen, det SKA knastra lite osv.

Att man kanske vill kunna spela en knastrig, kanske repig, LP men ändå nyttja en digital förstärkare tycks vara främmande...

 

Har man redan en separat RIAA-förstärkare som man är nöjd med och vill ansluta till en digital ingång kan det nog finnas lämpliga AD-omvandlare (Analog/Digital) att använda (inget jag är insatt i), men det behövs ingen extra förstärkare ("Förstärkare/opto"). Har man endast tillgång till digitala ingångar på förstärkare och musikspelare är nog annars ett RIAA-steg med inbyggd AD-omvandlare och digital utgång (optisk eller coax) att föredra.


Skivspelare med inbyggd RIAA-förstärkare, och också med usb-utgång, finns det en hel del av. För anslutning till förstärkare med analoga ingångar men utan RIAA-steget och direkt till aktiva högtalare, och för anslutning till dator för digitalisering (rippning) av skivorna. I det senare fallet tror jag det handlar mer om enkelhet än om kvalitet.


Lite dyrare skivspelare brukar levereras med en (billig) pickup som inte matchar skivspelarens kvalitet. Användarna vill då ofta välja pickup efter egen smak, så det är onödigt med en pickup med kvalitet i nivå med skivspelaren. Gissar att något liknande gäller för optisk anslutning, finns ingen anledning att bygga in i dyrare skivspelare (för dyrt i billiga dito).


Vet inte om "det SKA knastra lite", men det kanske ses av en del som "bevis" för att det är analogt och genuint. Artikeln skriven av Jörgen Städje som jag länkade till sist i mitt förra inlägg innehåller information om myter, kvalitet (t ex dynamik, brus och brum, och om utrustning) och en ingående instruktion om digitalisering/rippning med hjälp av programmet Audacity. Hela Artikeln rekommenderas varmt för intresserade. Bifogar några underhållande stycken om vinyl och audiofiler, och Jörgen skräder inte orden.


Vinylskivorna, som tidigare diagnosticerats med rigor et livorem har återupplivats från de döda och fått en hysterisk nytändning. Men med hjälp av rent logiskt-tekniskt resonemang kan man konstatera att LP-skivan i vinyl varken är bättre eller ”sannare” än en digital utgåva av samma material. Knaster, knäppar, vinyl-brus, distorsion och svaj är inte eftersträvansvärt. Det gör inte musiken ”bättre” eller mera ”autentisk”.


Den ökande marknaden för vinylskivor grundar sig inte på ett kvalitetstänkande, utan någon sorts nostalgi parat med en trend som ingen vågar betvivla. Är det det som kallas hipster? Det är som med elektronrörsförstärkarna. De är fina att se på men låter knappast bättre än en halvledarbestyckad dito, och är definitivt dyrare. Pris/prestandaförhållandet för elektronrör är och förblir uselt. Det bekymrar givetvis inte de som har gott om pengar och tror på skrönor, sk audiofiler.

...

Audiofiler har en hel massa konstiga idéer om hur man ska bygga upp sin ljudanläggning för att få djupare, bredare, svartare, livligare, organiskare, mikrodynamiskare, mera avgrundsdjupt ljud (m fl meningslösa adjektiv). De kan lägga ut tusentals kronor på en enda högtalarsladd med fnylogonkoppar, ett par tusen på en avstörd fördelardosa med mirakulös ”strömrening” eller sätta ett par pyttesmå metallpluppar på väggarna för att ”stabilisera energin i rummet” för de tror på magi. Mäter man bruset på elnätet med en märklig mätare, kan man visa att det har 40 % av ”något”.


Beklagar. Vanlig sketen standardkoppar duger bra i vanliga ledare. LP-skivorna har mycket uslare ljudkvalitet än D/A-omvandlaren och dess nätaggregat är gjort för att tåla eventuella problem med elnätet. Eventuellt brus i elnätet påverkar ändå inte din pick-up, som inte är ansluten dit.


http://www.teknikaliteter.se/2018/12/06/du-och-dina-lp-skivor-i-den-digitala-tidsaldern/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hanse:

Jag använde inte något RIAA-slutsteg det fanns men var dyrt, mikrofoningången hade en inställning som kunde ändra ingången med 20 decibel.

 

Tack för återkopplingen. Men jag förstår inte att det kunde bli något vettigt ljud utan ett RIAA-steg i kedjan, om du kopplade skivspelaren direkt till datorns mikrofoningång inte via en vanlig förstärkare. Men vi gräver inte vidare i den frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...