Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fingeravtrycksläsaren spökar


dosman
 Share

Rekommendera Poster

Övertecknad borde vara förnöjsam att ha lyckats återställa de flesta av HP:s drivrutiner till laptop 'Hp-ProBook 4520s', (https://eforum.idg.se/topic/358823-drivrutiner-till-laptop-hp-probook-4520c/) jag borde faktiskt det. Men "pricken över 'i'" saknas! Det gäller den 'biometriska enheten', i folkmun kallad fingeravtrycksläsare. Hp:s egen fungerar inte! Den heter 'Validity Sensor' (sp47594.exe). I BIOS finns den registrerad liksom i 'Enhetshanteraren'. Och den ståtar med sin närvaro i Kontrollpanelen.

Har även försökt installera olika tredjeparts fingeravtrycksläsare, men i slutskedet stött på patrull: "Felaktigt OS", "Felaktigt processor", "Gjord för 64-bitars...", eller något annat felmeddelande. Jag har Windows7, 32-bitars, Intel Pentium 4. Alltså, när inte ens originaltillverkarens drivrutiner fungerar, specifikt framtagna för en viss datormodell - vad gör man då? Man är 'rökt'. Ridå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för Maskinvaru-ID för enheten i Enhetshanteraren?

Se en av dina andra trådar som du har skrivit rätt nyligen.

 

Samt vad står det för Status för den (Egenskaper - Allmänt)?

 

Vad finns det för inställningar för den i Kontrollpanelen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadnudå? Plötsligt får jag svar.

Angående fingeravtrycksläsaren 'Validity Fingerprint Driver'

"Vad är det för Maskinvaru-ID för enheten i Enhetshanteraren?
Se en av dina andra trådar som du har skrivit rätt nyligen."

Svar: Hittar inget 'Maskinvaru-ID'.

"Samt vad står det för Status för den (Egenskaper - Allmänt)?"

Svar -> Plats: Port_#0003.Hub_#0003. Fältet Enhetsstatus:
Den här enheten fungerar korrekt.

Information om drivrutinsfil:
C:\windows\system32\Drivers\winusb.sys
C:\windows\system32\WdfCoInstaller01007.dll
C:\windows\system32\WinUsbCoinstaller.dll
"Vad finns det för inställningar för den i Kontrollpanelen?"

Svar: Avinstallera/Reparera

Sökt uppdatera drivrutinen med svar:
"Enheten använder den senaste versionen av drivrutinen 'Validity Sensor (VFS451)'".

Installationsfilen för sensorn heter 'HPPTVFSSetup.exe' (26.4 MB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade vad det stod om drivrutinen på sidan https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-probook-4520s-notebook-pc/4145198 och då ser jag att det finns en Associerad fil vilket visar sig vara en Readme-fil: https://support.hp.com/soar-attachment/468/col30900-ob-84050-2-ob-84050-2_sp47594.html

och i den står det så här:

Citat

This package contains the driver for the Validity Fingerprint Sensor in the
supported notebook models and operating systems.

NOTE: To use the fingerprint sensor, HP ProtectTools Security Manager must be
installed.

Är det något som du har installerat?

Den finns i avsnittet Programvara-Säkerhet.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Är det något som du har installerat? Den finns i avsnittet Programvara-Säkerhet."

 

Nej, det hade jag inte! Har nu installerat denna drivrutin. Då dyker ett annat problem upp: Den ber mig scanna samma finger hela tiden. Det slutar aldrig... Se bifogat!

Scan-Never-Ends.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fingret måste skannas tills programmet har lärt sig hur det ser ut även om det tar t ex 20 gånger. Mellan varje gång bör du ta bort fingret och sätta tillbaks det igen för du kommer ju inte att sätta dit fingret exakt likadant varje gång i framtiden.

 

HP ProtectTools Security Manager är inte en drivrutin utan ett program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Kunde då inte programmet kläcka ur sig det! T ex "You must scan same finger several times, until I finally have learnt your finger pattern." Nu höll jag på att kasta datorn i väggen igen! 45 försök senare... Har nu avinstallerat skiten!

 

Redigerad av dosman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Cecilia: "Fingret måste skannas tills programmet har lärt sig hur det ser ut".

Fel! Programmet kräver 4 st godkända skanningar, av två fingrar, i följd för att godkänt registrera ett finger. Om skanningen av andra fingret misslyckas, max ca 60 försök per finger, ogiltigförklaras även den första godkända skanningen, och man får börja om från början!

Men - Den fjärde skanningen blir nästan ALLTID underkänd, hur noga man än skannar! De tre första skanningarna går hur enkelt som helst, men den avgörande fjärde skanningen är oerhört svår att genomföra! En chans på hundra att den lyckas!

Programmet är således felkonstruerat och programmeraren borde få bakläxa och en kännbar örfil!

Kan någon på forumet rekommendera en tredjeparts 'fingeravtrycks-manager'? En 'allround'-läsare som fungerar för olika datormärken och modeller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att kretsen, drivrutinerna och tillverkarnas program är tätt sammanknutna vad gäller fingeravtrycksläsare. Torde knappast finns konkurrenter om detta.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
På 2019-07-03 på 14:28, skrev dosman:

..//..
Kan någon på forumet rekommendera en tredjeparts 'fingeravtrycks-manager'? En 'allround'-läsare som fungerar för olika datormärken och modeller?

Problemet är att dessa är gjorda efter specifika krav från tillverkarna av mobiler/datorer och kräver således dess unika program för att kunna användas.

Det är en säkerhetsaspekt i det hela.

 

Men visst det finns andra sk. "manager" men då pratar vi om innan en sådan fingeravtrycksläsare är knuten till en viss modell och fabrikat av hårdvara.

Vill du däremot köpa en separat sådan att installera externt så går det bra.

Men se gärna Microsoft instruktion för att sätta upp en "fingeravtrycksläsare":

MS:  How to Set Up Windows Hello Fingerprint Login

 

Däremot HP:s egen sajt: och att hämta senaste drivrutins-version  för just din modell: dvs. sp47594.exe version 4.0.15.0 Rev. A mars 2010 finns också för Windows 7 32-bit.https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-probook-4520s-notebook-pc/4145198

I menyn väljer du operativsystem och står det endast Windows 7 64-bit med drivrutiner så klicka Ändra på sidan där uppe efteråt till Windows 7 - 32 bit.

Förvisso kräver denna att senaste Bios uppdatering är gjord och kontrollera att du har denna:  annars hämta och installera Bios firmware för just din modell.

 

Gör så här enligt punkterna nedan i tur och ordning:

 

Hämta och installera följande: https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-probook-4520s-notebook-pc/4145198

1: HP Notebook System BIOS Update (ROM Family 68AZZ)
ver.

F.0F 5.1 MB 23 feb 2011

Om du redan har  BIOS version F.OF kan du hoppa över detta steg. Det står i Bios Setup meny om du direkt vid uppstart går in i denna via antingen [Del], [Esc.] [F1], [F2], [F3] eller [F10]. Brukar vara en instruktion direkt på bildskärmen vid uppstart vilken tangent eller tangent-kombination man skall trycka - annars se manualen.

Omstart av datorn.

 

Sedan:

2: Intel Chipset Installation Utility

Omstart av datorn.

 

3: Drivrutin för Intel Management Engine Components

Omstart av datorn.

 

4: Drivrutin för Validity fingeravtrycksläsare

Omstart av datorn.

 

5: Kör Windows update och se till att bocka i ev. 3:e parts drivrutins-uppdateringar:

Start > Kontrollpanelen > Windows update

Omstart av datorn.

 

Hur fungerar det nu?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Flyfisherman
Kollade länken till Microsoft. Har ej 'Windows Hello' eftersom jag har Windows7. Läs mina tidigare inlägg! Jag har ju redan alla senaste drivrutiner, ca 12 stycken! Det är ju PROGRAMMET som strular! Vägrar godkänna den 4:e, och slutgiltiga, fingerskanningen (se tidigare inlägg). De tre första går som smort - MEN DEN FJÄRDE MISSLYCKAS! Inte f-n har det med drivrutiner att göra!?

Kan tala om att 'Ansiktsigenkänningen' (sp50036.exe) däremot fungerar utmärkt! Det är samma 'manager' (sp54600.exe) som sköter fingeravtrycksskanningen! 'Validity Sensor' (sp47594.exe).

Om den inbyggda skannerns yta hade varit tillräckligt stor så att man slapp 'dra' fingret, hade det säkert inte varit något problem!

Nej tack, ingen extern avläsare. Så viktigt är det inte! Jag vill bara att funktioner som datorn är utrustad med SKALL FUNGERA! och att originaldrivrutiner också SKA FUNGERA! Är det för mycket begärt!?

Ni därute som har fått era fingrar godkände, berätta hur ni gjorde! Forumet sägs ju ha över 160 000 medlemmar, några måste väl ha erfarenhet av inbyggda fingeravläsare. Så tala ur skägget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej dosman,

 

Jag svarade på ditt första inlägg där du bl.a. skrev :

Citat

..//..
Det gäller den 'biometriska enheten', i folkmun kallad fingeravtrycksläsare. Hp:s egen fungerar inte! Den heter 'Validity Sensor' (sp47594.exe). I BIOS finns den registrerad liksom i 'Enhetshanteraren'. Och den ståtar med sin närvaro i Kontrollpanelen.
..//..
Har även försökt installera olika tredjeparts fingeravtrycksläsare, men i slutskedet stött på patrull: "Felaktigt OS", "Felaktigt processor", "Gjord för 64-bitars...", eller något annat felmeddelande. Jag har Windows7, 32-bitars, Intel Pentium 4. Alltså, när inte ens originaltillverkarens drivrutiner fungerar, specifikt framtagna för en viss datormodell - vad gör man då? Man är 'rökt'. Ridå!

Och jag svarade på detta och gav en del tips om hur detta kanske kunde lösas.

Jag tycker det är tråkigt att det inte kunde lösas enligt mina förslag, som jag naturligtvis utgår från att du följt till punkt och pricka och helst utan att man får en utskällning för att man försöker hjälpa till och dessutom lagt ned en hel del tid på.

Grejen är att fungerar inte det ena så går man vidare till nästa och det är ett steg i något som brukar kallas för felsökning enligt uteslutningsmetoden; men i detta fallet så lägger jag ned.

Lycka till.

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För allmän kännedom: Nyttjar numera laptopen som stationär dator, dvs anslutit externt tangentbord och ställt en kabelförsedd bildskärm på den! Applåder mottages. Försöker nu bara komma på ett sätt att starta datorn utan att lyfta dess lock!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...