Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia support har lång väntetid


Lars Olert
 Share

Rekommendera Poster

Jag ville ha hjälp med mobilt bredband hos Telia,  Vi första försöket var det 72 personer i kön. Vid andra försöket var det 34 personer i kö och väntetiden 60 minuter, två minuter per person. Oacceptabelt.??

Skärmklipp 2019-06-12 18.33.09.png

Redigerad av Lars Olert
Glömde bilden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre frågor

Vilken leverantör har kortare supporttid ?

Vilken leverantör har dessutom täckning där man vill använda det mobila bredbandet ?

Vilken leverantör har utom täckning till och med  kapacitet när man vill använda det mobila bredbandet ?

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två minuter per person får väl anses acceptabelt. Man kan bara undra hur många support tekniker som var i tjänst vid tillfället.  Du får försöka på en annan tid. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två minuter per avbetad person och 32 i kö. Det blir över EN timme i väntetid tills man kommer fram och får hjälp. Inte roligt.
Igår var det 16 personer i kö och jag fick vänta FYRA OCH EN HALV TIMME (4 1/2). 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-06-14 på 11:55, skrev Lars Olert:

Två minuter per avbetad person och 32 i kö. Det blir över EN timme i väntetid tills man kommer fram och får hjälp. Inte roligt.
Igår var det 16 personer i kö och jag fick vänta FYRA OCH EN HALV TIMME (4 1/2). 

 

Mycket beror ju på vilken typ av problem en person har, är det ett enkelt problem som går snabbt att åtgärda, eller är det ett svårare problem som kanske innebär att personen i supporten måste konsultera en kollega, eller rent ut en annan avdelning?

 

Två minuter tycker inte jag är en speciellt lång tid, om man ska försöka förklara sitt problem, så att supporten förstår vad man menar.

Två minuter går ändå ganska fort, när man pratar med en support, man brukar inte hinna säga så mycket, ska sedan man få ett svar också, och allt får ta max två minuter!

 

Utan att vara elakt, hur många minuter tog det för dig att få svar på din fråga när du väl fick kontakt med supporten?

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om det nu tar två minuter per person innebär det att Telia endast har en (1) person som svarar på supporten.

Jag antar att det är det som Ts är missnöjd med, att Telia inte har råd att ha mer än en (1) person anställd på support.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Telia har flera olika support-grupper, bla privat och företag. Privatsupporten är tyvärr inte prioriterad inom Telia, av någon anledning som jag inte vet. Jag har endast haft kontakt med deras företagssupport och den är riktigt bra, oftast kötid på några få minuter.

 

Mitt tidigare inlägg "byt leverantör" var menat att om man inte är nöjd med tjänsten eller leverantören, så ska man byta. Sen kanske det inte alltid är praktiskt möjligt, men det finns ingen anledning att vara lojal när flera leverantörer erbjuder samma tjänst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara lätt att förstå vad jag menar med att  beta av kön med en person under i genomsnitt två minuter. När kön innehåller 32 personer så ta det 64 minuter att komma fram med sitt ärende. Mitt ärende tog 20 minuter så givetvis är det flera personer i supporten som jobbar parallellt med var sitt ärende. 
Dagen efter tog det 4 1/2 timme att komma fram i en kö med 16 väntande personer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev Lars Olert:

givetvis är det flera personer i supporten som jobbar parallellt med var sitt ärende

Naturligtvis är det så. Jag använde min "beräkning" med en utgångspunkt där (OM) varje ärende skulle ta två minuter i snitt, som exempel, eftersom den tiden figurerade i tidigare inlägg.

Problemet är detsamma, att Telia inte anser sig ha råd att ha fler personer som jobbar samtidigt med supportärenden.

Jag antar att andelen som byter leverantör på grund av dålig support är förhållandevis liten jämfört med de som stannar kvar ändå.

Byter man leverantör riskerar man att hamna ur askan i elden.

Jag tycker Telias chatt har fungerat bra, om man nu kan använda sig av den när det felar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till Lars Olert:

Är jag inte nöjd med en leverantör skaffar jag en leverantör till.

När Comviqs internet upphörde fungera skrev jag brev till Comviq och skaffade Telia internet.

Fick en månad senare brev från Comviq med ungefär: Har du problem med internet kontakta vår support.

Men då körde jag redan med Telia.

På samma sätt med banker. Har idag tre banker, Nordea, LFB och ICAbanken.

Jag haft SHB men när SHBs tjänster inte passade mig så blev det ut med SHB.

När ICA banken hade problem 2019-05-22 09:00 kunde jag hyra en bil med VISA kortet från Nordea.

Är du inte nöjd med Telia så skaffa en annan leverantör av mobilt bredband.

Du kommer inte få bättre mobilt bredband genom att klaga på Telias dåliga support hos Eforum.

Är jag inte nöjd med något kollar jag andra leverantörer.

Jag sitter inte still i båten.

Vad gör du ?

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Är jag inte nöjd med en leverantör skaffar jag en leverantör till.

När Comviqs internet upphörde fungera skrev jag brev till Comviq och skaffade Telia internet.

Fick en månad senare brev från Comviq med ungefär: Har du problem med internet kontakta vår support.

Men då körde jag redan med Telia.

 

Fungerar säkert om du bor i storstaden eller i tätorten, fungerar inte om du bor ute på landet. Så det är inte bara att...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Laso:

 

Fungerar säkert om du bor i storstaden eller i tätorten, fungerar inte om du bor ute på landet. Så det är inte bara att...

Men om Lars Olert är ett namn så bor ägaren i Linköping. Vilket inte hindrar att Lars kanske vill ha internet i fritidshuset på landet och då är det som det är i Sverige.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ar-utan-telefoni-kalvefalls-gard-lagger-ned-verksamhet

Det är bara att flytta. Ju längre dessto bättre.

 

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Det är bara att flytta. Ju längre dessto bättre.

 

OT

??? Förstår inte ditt sätt att tänka?! Men tänker inte ödsla mer tid på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Laso:

 

OT

??? Förstår inte ditt sätt att tänka?! Men tänker inte ödsla mer tid på det.

Vad jag förstått räcker det med att flytta till Norge för att komma till ett land där det är förbjudet lägga ner koppartråden om leverantören inte kan erbjuda alternativ.

I Sverige ska konsumenten bevisa att det saknas alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nu är vi OT, men man ska väl inte behöva flytta för att bredbandet inte funkar! Skaffa ett som funkar i stället!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, skrev Mr Andersson:

Nu är vi OT, men man ska väl inte behöva flytta för att bredbandet inte funkar! Skaffa ett som funkar i stället!

Bor man i Sverige och vill man ha bredband på "landet" och det saknas mobiltäckning / mobilkapacitet # när kopparnätet lagts ner så är det enklast att flytta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ar-utan-telefoni-kalvefalls-gard-lagger-ned-verksamhet

 

# Det räcker inte att det finns täckning. Leverantören måste ju ha kapacitet också när man vill använda mobilnätet. Blev uppringd av Comviq på den tiden jag hade fast telefon. Det gällde ett erbjudande om mobilt internet, skulle vara mycket billigare än mitt dåvarande ADSL. På min fråga om det fanns täckning där jag bodde (2 km från Göteborg centrum) var svaret ja. Men varför har jag då "Endast nödsamtal" dagtid på min Comviq mobil. Det blev tyst i luren så jag lade på. Orsaken var att Comviq hade så låg kapacitet där jag bodde så använda mobilen till att ringa gick bara tidigt på morgonen och sent på kvällen, natten. Det fanns inte kapacitet dagtid.

Redigerad av jannejanne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...