Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Post - var kommer ordet ifrån och vad betyder det?


Flyfisherman
 Share

Go to solution Solved by mbgtmari,

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Tex. vaktpost i det militära.

Häromdagen hörde jag en förklaring på en direkt fråga från mig i fikarummet på jobbet ang. dörrpost:

Då var det en kollega som påstod att ordet dörrpost ursprungligen betyder att vakta dörren, alltså att en post är en som posterats att vakta något i det här fallet en dörr. Rätt eller fel?

Detta känner jag förvisso själv igen från lumpen att man använder dessa uttryck (inom det militära).

Tex. postering (mindre enhet som vaktar området där man befinner sig), poster utsatta för eldöverfall... etc.

 

Men samtidigt har vi ju tex. post mortem = efter döden.

Post-mortem examination på engelska: då används uttrycket när man gör en obduktion av en avliden.

 

Så vad betyder post egentligen eller har det flera betydelser och var kommer ordet ursprungligen ifrån?

Finns det flera varianter där ordet post ingår: tex. den post som hamnar i brevlådan och varför heter detta post?

Eller som på Eforum: Posta redigerat ämne?

 

Låter som latin dock?

Inget viktigt, bara fundersam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kort genomgång av ordet post finns i Svensk ordbok: https://svenska.se/so/?id=40577&pz=3

 

I Svenska Akademiens ordbok finns en lång genomgång av ordet post: https://svenska.se/saob/?id=P_1433-0342.6KH2&pz=5

Du behöver även välja de andra sidorna för post i högerspalten. Missa inte att klicka fram Etymologi om du är intresserad av ordets användning i andra språk.

 

Artiklarna är från 1954 så användningen av ordet posta inlägg när det gäller forum är inte nämnd men det har nog egentligen samma betydelse som posta brev.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oj, ja det var betydligt fler betydelser än jag kunde komma på, men där alla naturligtvis känns igen, givetvis efter att ha klickat på högerspalten.

Dock enbart om ordets förklaring i olika böjningsformer samt exempel på hur det används, men inte något om var ordet kommer i från.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)
12 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Låter som latin dock?

Ja, post som preposition är latin och betyder efter och motsatsen är ante (före). Det latinska uttrycket "post festum" (efter festen) kan vi använda i betydelsen "för sent".

 

post som substantiv i svenskan har de betydelser som står i SAOB (Cecilias länk). Vi har mestadels fått substantivet post via franskan, ibland via (låg)tyskan som i sin tur har fått det från latinet. Så här står det (med mina avdrag och tillägg) i Elias Wessens etymologiska ordbok Våra ord:

 

1. post (brevpost o. dyl.): av fra. poste, ital. posta plats där något är avställt, utsatt; hästombyte, skjutshåll, brevpost; av lat. posita, substantiverat particip av ponere placera (sätta, ställa, lägga); jfr ponera, postiljon

 

2. post (i räkenskaper): av fra. poste, ital. posta i bet. ’avsatt penningsumma’, egentligen samma ord som 1 post

 

3. post postering; vakt: över ty. el. fra. av ital. posto utställd (vakt) (se posto); av folklatinets (vulgärlatinets) positum (placerad) se 1 post, postera

 

4. post dörrpost o. dyl.: fsv. poster; av lågty. post (ty. Pfosten); av latinets postis (pelare, isht dörrpost) med samma betydelse

Se http://runeberg.org/varaord/0349.html

 

P.S. Att posta sitt inlägg är för mig samma sak som att elektroniskt skicka sitt meddelande. Man säger ju samma sak på andra språk, t ex poster son message, posta sitt meddelande på franska.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack båda två. :)

Man stöter ofta på ord som man använder i dagligt tal men inte tänker på så mycket, men ibland kan något av dessa fastna hos mig som jag kan gå och grunna på betydelsen av, inte ofta men det händer.

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...