Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Sian1asp
 Share

Go to solution Solved by Cecilia,

Rekommendera Poster

hej

Har två datorer i nätverket här hemma. HP stationär, W7, kabel och Acer bärbar(huvuddator), W10, trådlös. 
W7-dator ser inte W10-dator under nätverk i utforskaren. Har fungerat tidigare och har inte gjort några medvetna ändringar i datorerna
 Har sökt i det här forumet på "nätverksproblem" utan att hitta något som hjälper mig. Fel sökkriterier? Någon som vet en tråd som löser detta?
Annars får jag återkomma med ytterligare uppgifter.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ett tag sedan jag höll på med nätverk Windows<>Windows men jag skulle börja med att stänga av brandväggen i båda bara för att börja någonstans. (Därmed inte sagt att den ska vara avstängd fortsättningsvis)

 

Jag har sedan tiden för Windows 95 insett att det är pålitligare att "mappa upp" en annan dator, med kommandot net use, än att försöka hitta dem via bläddring med utforskaren. (Använder detta än idag på jobbet.) Detta så länge som datorerna erhåller samma IP-adress från routern och man kan i routern reservera detta.

Ex. i dator A

net use L: \\192.168.1.33\temp_b

 

Där L är en ledig enhetsbokstav i dator A

192.168.1.33 är ip-adress för dator B. Kan oftast fungera med datornamnet i stället

temp_b den utdelade resursens namn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Fler tips:

Samma användarnamn och lösenord för inloggningen i båda datorerna (och lösenordet ska inte vara tomt).

Datorerna ska ha olika namn men samma arbetsgrupp.
Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael63 och Cecilia.
Mikael63.
Jag har testat med att stänga av brandväggarna, men ingen förändring. Ditt förslag med net use ska jag prova om inget annat fungerar.
Cecilia.
Det är samma användarnamn och lösen på båda datorerna som jag loggar in med. Det finns flera användare på båda datorerna men det är inte samma namn på någon av dessa. Samma arbetsgrupp på båda datorerna. Det går att skapa en hemgrupp på W7-datorn men det gör ingen skillnad, med eller utan. 
Skrivaren är kopplad till W10-datorn. Det går att från W7-datorn skriva ut ett PDF-dokument. Borde innebära att skrivaren är utdelad.
Nätverksidentifiering, fil- och skrivardelning är aktiverad under Nätverks- och delningscenter.
En sak som är lite mystisk är att när jag i utforskaren på W10-datorn markerar den egna datorn visas "Den här mappen är tom.". Där syntes förut en sorts mappstruktur.
Installerade om W10-datorn för ett tag sedan. Kan det vara det som spökar, någon liten programsnutt som saknas?
Dagarna före gjorde jag en backup av filerna i W10-datorn med ett program i W7-datorn. försöker jag göra samma sak idag får jag "nätverksfel" som svar från programmet.
Lång text det här, hoppas ni orkade läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter som att det är något fel i inställningarna sen ominstallationen av Windows 10.

 

Pröva med att installera stöd för Samba som föreslås en bit ner här: https://superuser.com/questions/954142/windows-10-computer-cant-connect-to-any-other-computer-on-the-network

Kolla här: https://support.microsoft.com/sv-se/help/10741/windows-fix-network-connection-issues

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen
Nu fungerar det igen, som jag vill att det ska. W7-datorn ser alla användare och deras filer i W10-datorn.
Jag delade en mapp med "alla", bara för att se om den mappen skulle synas. Och vips syntes alla användare och deras mappar. För att testa tog jag bort delningen till "alla" och det fungerar trots det. Magi.
Det här nämnde Cecilia från början, "Någon mapp eller skrivare ska vara utdelad", men jag tog ingen notis om det då. Kom att tänka på detta tips sedan jag avverkat nästan alla punkter i länkarna från Cecilia. Jobbat åt nån som inte ska nämnas vid namn.
Tack för hjälpen.
 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...