Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Utläsa från plc om maskinen är igång?


Wippika
 Share

Rekommendera Poster

Hej

vet inte detta forum var rätt men här jag hittade inlägg om plc:)

något som vet om man enkelt via i/o kan utläsa när en maskin är igån eller står still?

skulle alltså vilja använda arduino eller liknande för att se status på maskinen.

plc’n kan vara mitshubitshi eller Siemens, lite äldre modell?

alla inspel uppskattade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Wippika:

vilja använda arduino eller liknande

 

5 timmar sedan, skrev Wippika:

plc’n kan vara mitshubitshi eller Siemens, lite äldre modell?

 

Menar du att du har en PLC men vill använda Arduino för att läsa status från den?

 

Tillägg:

Om Ja så torde även svaret på din fråga bli Ja!

PLC,n får programmeras så att en av dess utgångar får vara till när svar från maskinen kommer in på dess ingångar. (PLC,n utvärderar om maskinen går eller ej).

Utgången ansluts till en ingång på Arduinon.

 

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

yes det är helt korrekt, så det handlar om befintliga maskiner med plc där vi skulle vilja se hur mycket dom är igång, alltså maskinutnyttjande.

kanske inte blir hundra men om man hade någon indikering på huruvida maskinerna är igång.

tänkte använda wemos eller adafruit för att posta till en mqtt brooker. Att ändra plc koden blir för invasivt och bryter säkert en del garantier (eller inte, gamla maskiner).

 

finns det andra vägar?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, man kan utesluta access till PLC,erna.

Och då troligen även utesluta att nyttja ev. HMI/Scada för detta?

 

Maskinen drivs ju inte av PLC,n enbart. Några startapparater torde finnas (kontaktorer osv.) och då skulle man kunna ansluta sig till en ledig kontakt på en sådan.

Alternativt finns kanske indikeringslampor eller annat som indikerar att maskinen är igång och då kan man "haka på" där.

 

En lite längre väg att gå skulle vara att ha någon form av optisk igenkänning på en sådan signallampa eller kanske t.o.m. på in- och utgångskortets lysdioder. Typ att man "filmar" hur kortets lysdioder uppträder och utvärderar detta.

Dock kan det bli väldiga problem rent praktiskt, monteringsmässigt.

 

Kan du ge exempel på en sådan maskin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Tjenare Mikael,

 

Tack för svaret, hade fel epost angivit till mit konto så fick alla någon notifiering om svar i tråden:)

Det dröjde lite innan jag kom iväg till dom som hade maskinerna. Har varit där nu och det har visat sig att de aktuella maskinerna har Simens S7 system med tcp.

Hittae en nodejs kod som kan läsa simens protokollet så tänkte gå på det spåret och se vad man kan få ut. Väntar du opå svar från leverantören om parametrar för att kunna börja testa..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som en krånglig (tidsödande) väg att gå. S7'an bör ju få någon form av driftsvar (kontaktorsvar?) på en ingång som berättar att maskinen går efter att ha fått startorder. Att "tanka av" den ingången till ett annat system torde inte vara något problem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gå över ån?

 

Kolla på en sådan här, finns ju i ett otal varianter och sitter ofta i fordon/elverk.

Bara att kolla vad den kräver för inspänning/signal för att triggas.

 

Bara ett exempel nedan.

 

https://www.conrad.se/p/drifttidsraeknare-bauser-2522-109439

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan kräver också att man "tappar av" ett befintligt svar.

Jag tror att Ts avser att kunna ha möjlighet att även trenda driftsvaret. (?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för snabba svar.

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Låter som en krånglig (tidsödande) väg att gå. S7'an bör ju få någon form av driftsvar (kontaktorsvar?) på en ingång som berättar att maskinen går efter att ha fått startorder. Att "tanka av" den ingången till ett annat system torde inte vara något problem.

 

Nu har jag inte lösningen klar för S7'an men min tanke var ju att om den redan är nätverkskopplad och jag har tillgång till en server där, då kändes det som att allt som behövs är ett NodeJs script som hämtar och stoppar det i en databas? Som sagt, det kanske inte är så enkelt, behövs något mer för att interagera med S7an?

 

 

1 timme sedan, skrev Vedex:

Varför gå över ån?

 

Kolla på en sådan här, finns ju i ett otal varianter och sitter ofta i fordon/elverk.

Bara att kolla vad den kräver för inspänning/signal för att triggas.

 

Bara ett exempel nedan.

 

https://www.conrad.se/p/drifttidsraeknare-bauser-2522-109439

Det hade ju varit en smidig lösning men det ska också in i en databas, först där det börja ge mening när mann kan arbeta med det och visualisera på lämpliga sätt :)

 

41 minuter sedan, skrev Mikael63:

En sådan kräver också att man "tappar av" ett befintligt svar.

Jag tror att Ts avser att kunna ha möjlighet att även trenda driftsvaret. (?)

Korrekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, skrev Wippika:

Nu har jag inte lösningen klar för S7'an men min tanke var ju att om den redan är nätverkskopplad och jag har tillgång till en server där

Ah! Ja då är det ju andra förutsättningar. Jag tänkte att det var en "stand-alone" men som hade port för nätverk.

Fast finns det då inte redan en databas för detta? Alltså att driftsvar finns men inte bearbetas fram till någon rapport?

 

Nyfiken, eftersom jag s.a.s. är i branschen, vilken typ av maskiner det gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev " vi skulle vilja se hur mycket dom är igång, alltså maskinutnyttjande"

Det var det jag tänkte på med mitt förslag om enkelhet.

 

Ok då blir det dyrare om man ska ha tidslogger över data/nätet med givare/mottagare.

 

En med liknande fråga, kanske kan användas eller ge nya ide'er?

 

http://forum.arduino.cc/index.php?topic=416216.0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Mikael63:

Ah! Ja då är det ju andra förutsättningar. Jag tänkte att det var en "stand-alone" men som hade port för nätverk.

Fast finns det då inte redan en databas för detta? Alltså att driftsvar finns men inte bearbetas fram till någon rapport?

 

Nyfiken, eftersom jag s.a.s. är i branschen, vilken typ av maskiner det gäller?

 

Jag var nog inte helt klar från början och har inte heller allt klart för mig. Jag har hackat ihop lite lösningar till detta ftg tidigare, nu fick jag frågan om vi kunde läsa ut hur mycket maskiner går. Så målet är nu att kunna läsa ut åtminstående om maskinen går eller inte.

Ip, nä och server finns.

Hur menar du med att det redan finns i databas? Det är mitt mål att läsa av information och få det till en databas :)

Vad är s.a.s ? typ av maskiner är lite blandat men mest för materialhantering.

 

Ser ni båda att med ovan förutsättningar att det enklaste är att bara försöka läsa någon del av PLC för status på/av? Är jag på rätt spår, går det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Wippika:

Vad är s.a.s

Så att säga

11 minuter sedan, skrev Wippika:

Hur menar du med att det redan finns i databas?

Nja, att data skickas till en server. Vad gör servern? Scada?

 

11 minuter sedan, skrev Wippika:

det enklaste är att bara försöka läsa någon del av PLC för status på/av

Nja, det enklaste är att ta samma signal som PLC,n från från annat håll och ta in den i ett eget system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Så att säga

 

kan bara skratta åt mig själv, har enligt min profil varit medlem sedan 2000, lite för dålig närvara på forum de senaste åren, måste uppdatera mig på lingo't :)

 

Vd jag vet gör dom inget av det idag, inget scada system. Enda är att när dom uppdaterade systemen kopplades om upp för att det skulle vara förberett.

 

Just med att läsa av PLCet, jag tänkte det skulle bli krångligare och lite mer invasivt, då måste man kanske ha maskinleverantör eller ellektriker som drar lite tåtar, sen någon modul/arduino för avläsning som sedan ska vara uppkopplad och skicka till en databas.. tänker jag fel?

Läsa av med IP trodde jag var något jag egentligen kunde få att fungera helt på distans utan att behöva ta hjälp av någon, Ipnummer har jag så bara någonn enklare kod som pratar med PLC oh där men kan välja ut lämplig data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...