Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Använda gammal hårddisk på nytt bygge


Schleem

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt  ett uppgraderingspaket i form av:

i7-8700
Nytt moderkort
DDR4-minnen
250GBs SSD
 

Så till min fråga. Jag har en befintlig dator med moderkort som stödjer DDR3-minne.

Vad jag vet kan jag inte bara koppla i min gamla hårddisk och starta upp på ett nytt moderkort som kör DDR4.

Det jag däremot undrar är om jag kan köra en ny OS-installation på den nya hårddisken(ovan på 250gb) och boota upp den nya datorn via denna. Och sen använda i min befintliga(gamla ssd på 500gb) hårddisk som :/D och komma åt filerna? Vet ni om det är möjligt?

Det jag är rädd för är att det, av någon anledning som jag inte känner till, fortfarande inte kommer gå att komma åt filerna i min gamla hårddisk på den nya datorn.

Hoppas jag gör mig själv förstådd.

Uppskattar svar! ❤️

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

Du kan visst ansluta din hårddisk till ditt nya bygge, det har ingenting med minnena att göra.

 

Men eftersom den har väl Windows operativsystem och drivrutiner installerat för din gamla dator, så kanske inte det är helt optimalt att starta upp den nya datorn med den gamla disken, men visst det kommer att fungera och då måste man se till att installera alla nya drivrutiner som följer med det nya moderkortet och starta om datorn.

 

Det enda jag kan komma på just nu som kan ställa till det: är om du har en sk. Windows OEM version som då är knuten till ditt gamla moderkort, i så fall kan du inte aktivera Windows licensnyckel, har du däremot en sk. Retail utgåva av Windows är det inga problem.

 

Med din nya SSD (vilket fabrikat och modellbetckning förresten?) så brukar det följa med en sk. kloningsprogramvara som man använder för att föra över datat från den gamla disken till den nya.

I så fall efter att du gjort detta, koppla ur den gamla disken och starta upp datorn med SSD för att se att allt fungerar, installera drivrutiner, starta om, kör Windows update och starta om.

Ssedan stäng av datorn och koppla in hårddisken igen, se till att i Bios Setup > Boot meny > att rätt disk står som första boot alternativ > och när Windows startar upp får du gå in i diskhanteraren och ta bort hårddiskens startpartition eller hellre bara inaktivera denna för nu står den som Aktiv. Och då skall fortfarande alla dina filer finnas kvar på denna.

Kommer inte ihåg exakt hur jag gjorde med detta när jag höll på senast, andra kanske kliver in och berättar också.

 

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack så mycket för mycket utförligt svar, med flera lösningar dessutom ❤️ 

Avbeställde och beställde en ny uppsättning pga brist i lager.

Så förutsättningarna för den här frågan har väl ändrats lite.

Bilden nedan är komponenter som jag beställt minus ett nätagg.

Så nu ska jag väl egentligen, om det går, bara koppla i gamla SSD'n, alternativt blåsa disken och installera windows på nytt på nya burken.

image.png.750b3f7088d86a935fafd33c57b422cb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...