Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta bort nytt konto Annan användare


Brandklipparen

Rekommendera Poster

Brandklipparen

Hej! På min bärbara med W10 Home ver 1803 har det dykt upp ett nytt inloggningskonto "Annan användare", som jag inte skapat. Det har kommit efter att följande uppdateringar har installerats KB4462933, KB4023057 och KB4467702.

Det dyker upp på startskärmen med en ruta OK. Trycker jag på den krävs Användarnamn och Lösenord (som jag inte har) men samtidigt nere till vänster på skärmen visas även en inloggningsruta till mitt vanliga konto. Klickar jag på den startar Windows som vanligt. Alltså inga problem att starta - men vill helst slippa ett konto som jag inte använder.

Efter lite googlande hittade jag några tips som ledde fram till detta i PowerShell

 

79182691_Skrmklipp.GIF.3bc71b796579cb1cc78786fed7a43503.GIF

 

Nedersta raden är kontot jag vill radera och det har tydligen med Defender att göra. När jag sedan använder Remove för att bli av med det blir svaret att kontot är Fördefinierat (ett Gästkonto???) och inte kan tas bort (HÄPP)!

Verkligen en riktig utmaning för detta forum - hur gör man för att ta bort kontot? Registerhack?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu använder jag inte Windows 10 men är det inte så att "Annan användare" inte är ett skapat konto utan bara en "knapp" för att kunna logga in som just en annan användare?

Om det inte är ett skapat konto går det ju inte heller att ta bort det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet ska man inte mixtra med Defender kontot. Kontot finns hos mig också när jag tittar i Kommandotolken eller Powershell. Det är inte aktiverat hos mig. Det är underligt att det syns på startskärmen eftersom det står på din bild att det inte är aktiverat hos dig också. Däremot är Gäst kontot aktiverat. Det är inte det som finns på startskärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Mycket troligt att det handlar om någon slags mall för ett gästkonto, som jag inte har skapat, men eftersom det inte är aktuellt med ett sådant, vill jag slippa att få upp det inloggningsalternativet  vid start. Hur gör jag? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna Powershell med Administratör. Skriv in Net User Gäst /active:no inaktiverar gästkontot. Yes aktiverar ett konto. Net User Gäst /Ta bort för att ta bort ett konto men inte Defender kontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Cecilia: Där finns enbart mitt ordinarie inloggningskonto.

 

Vertpre: Att avaktivera gästkontot fungerar, men inte ta bort. "Ett fördefinierat konto kan inte tas bort" konstaterar Powershell. 

 

Eftersom gästkontot tydligen inte kan tas bort blir följdfrågan går det att fixa så att inloggningen inte syns vid start.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, jag har inte mycket mer att komma med. De konton som finns på din bild är lika med vad jag har på mina datorer. Om det nya kontot heter "Annan Användare" borde det ju finnas med där med det namnet.

 

Du har inte en återställningspunkt innan du fick upp det nya kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Annan användare” finns på domänanslutna datorer. 

Det gör bl a att alla med konto i samma domän kan logga in på valfri dator tillhörande samma domän utan att kontot innan finns lokalt i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Annan användare" är ju då inte ett konto, utan bara ett onödigt steg vid inloggningen.

 

På 2018-11-21 på 19:52, skrev Brandklipparen:

Det har kommit efter att följande uppdateringar har installerats KB4462933, KB4023057 och KB4467702.

Den första är den allmänna oktober-uppdateringen, den andra en uppdatering av Windows Update och den sista den allmänna november-uppdateringen. I Microsofts listor av vad som ingår i dem finns inget med som verkar ha med hanteringen av konton eller inloggning att göra.

 

Oktober-uppdateringen kom ut för över en månad sen. Hur länge har du behövt använda det extra steget vid inloggningen?

 

Microsoft gillar inte att man inte har lösenord till sina konton. Kan du pröva med att sätta ett lösenord (t ex en bokstav långt) för att se om systemet då kan visa ditt konto direkt?

 

Hur man ställer in att man loggar in automatiskt, dvs hoppar över inloggningsskärmen: https://www.tenforums.com/tutorials/3539-sign-user-account-automatically-windows-10-startup.html

Dock mindre bra om någon stjäl datorn (liksom konton utan lösenord).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej och tack för alla svar! Efter att ha prövat många av föreslagna varianter är läget följande:

- på inloggningsskärmen har "Annan användare" försvunnit och ersatts med "Gäst",

- något lösenord till detta har jag inte. Försöker jag med min inloggningskod får jag "Den inloggningsmetod som du försöker använda är inte tillåten. Kontakta nätverksadministratören för mera information." 

- har skapat ett nytt konto för Annan användare med baktanken att det skulle ersätta ett Gäst-konto, Vilket det inte gör om jag kollar NetUser i PowerShell.

- väntar jag 20-30 sek vid inloggning försvinner "Gäst", som inloggningsalternativ och kvar finns då mitt ordinarie och det nyskapade Annan användare.

 

Ett försök till sammanfattning

- det är inga problem att logga in på datorn, varken med mitt ordinarie eller nyskapade konto,

- "Gäst"-inloggningen försvinner från skärmen efter en stund,

- skapa ett "Gäst-konto" går inte. Lutar åt att #polken ovan är inne på rätt spår, att det alltså handlar om en domänanslutning, som jag inte kan något om. Underligt dock att beteckningen "Annan användare" tycks ändrats till "Gäst".

 

Vet inte om det är intressant att gå vidare med detta. Möjligen att få det vidimerat från Microsoft att det inte går att skapa ett Gäst-konto. Någon som har den kontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att Windows Home kan ha domänanslutning eftersom det är något som används av företag, men det kan ju vara en liknande funktion.

 

Du har tidigare i tråden fått tips om hur gästkontot kan inaktiveras och är det inaktiverat ska det inte dyka upp på inloggningsskärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vari består problemet, egentligen?

Är det en text som visas någonstans går det kanske att leva med det, om allt annat fungerar precis som vanligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

- på inloggningsskärmen har "Annan användare" försvunnit och ersatts med "Gäst",

Det är inte normalt. Ett konto ändrar inte namn utan inverkan av någon. Har du kontrollerat att du inte har fått in några skadliga filer?

 

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Lutar åt att #polken ovan är inne på rätt spår, att det alltså handlar om en domänanslutning, som jag inte kan något om.

Det tvivlar jag på. Jag har uppdateringarna liksom flera andra gissar jag. Skulle du då vara den enda som helt plötsligt skulle vara ansluten till en domän? Plus att jag tror att det är som Cecilia nämner.

 

1 timme sedan, skrev Brandklipparen:

Vet inte om det är intressant att gå vidare med detta. Möjligen att få det vidimerat från Microsoft att det inte går att skapa ett Gäst-konto. Någon som har den kontakten?

Ett Gäst konto går inte att skapa längre. Det går att skapa ett nytt Användar konto och lägga det i gruppen Gäster men det går inte att ge det namnet Gäst. Varför det finns med i Registret eller varför det dyker upp om man använder Powershell verkar ingen kunna svara på.

 

Se om du avinstallerar uppdateringarna för att se om det blir någon skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot "Get - LocalUser" fungerar endast i Windows PowerShell i Windows 10

 

Så här ser det ut hos mig och inget att bekymra sig om:

image.png.92d49c479e3a6415024fde681d97c098.png

 

 

Enligt din bild har du ett konto som du vill ta bort eller är brydd över.
Det kan du inte göra. Kontot tillhör antivirusprogrammet Windows Defender, liksom mitt exempel på helt annat ---VMWare_etc.---om du tittar noga på min bild ovan.

Oroa dig inte, det är helt normalt skulle jag vilja säga om du har Microsoft Windows Defender installerat (vilket numera är ett bra antivirussystem).

Dessa är inte alltid i reell mening konton heller, utan bara en benämning för operativsystemet att känna igen vissa speciella konto-processer som har särskilda privilegier.

 

I ditt fall om du har ett annat Antivirussystem installerat - eller Windows Defender vissa egenskaper aktiverade: inga problem alls skulle jag vilja säga.
Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen
14 timmar sedan, skrev Flyfisherman:

Dessa är inte alltid i reell mening konton heller, utan bara en benämning för operativsystemet att känna igen vissa speciella konto-processer som har särskilda privilegier.

 

Precis så uppfattar jag också fenomenet efter inläggen i denna tråd. MEN frågan gällde varför "kontot" dök upp på inloggningsskärmen, först under beteckningen Annan användare och senare Gäst.

Datorn fungerar bra och inloggningen på mitt ordinarie konto också. Men gör just nu en återställning till den 3 okt enligt Cecilias förslag. Återkommer om resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Det blev något strul med återställningen till 3 okt men till 20 nov funkade det OK med resultat att den ordinarie inloggningssidan med enbart mitt konto var tillbaka. Ursprungliga problemet alltså borta!

 

Nu håller jag på att ladda ner uppdateringarna mellan 20 okt och dagsdato. Spännande att se om problemet återkommer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Gårdagens installation av uppdateringar efter återställningen till 20 nov funkade med undantag av KB4467702 som misslyckades med felkod 0x80246010. Vid ett nytt försök idag gick det dock bra och uppdateringen installerades. Underligt detta med Windows uppdateringar, saker tycks hända utan att det går att förstå varför.

Ursprungliga problemet i denna tråd måste alltså ha uppkommit efter den 20 nov, eller?, och de enda förändringarna som gjorts på datorn sedan dess är uppdateringar. Att sedan installationen av en uppdatering inte funkar en dag men går alldeles utmärkt nästa efter en natts vila för datorn, är väl bara att notera utan att fundera över, hur det kunde bli så...

Tack till alla för råd och synpunkter! Allt funkar nu perfekt som jag vill ha det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att det löste sig. Men det är underligt om ditt problem skulle komma från Windows uppdateringar då det inte har kommit några uppdateringar efter den 20 nov. De uppdateringar du har nämnt kom alla före den 20 nov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen
16 timmar sedan, skrev vertpre:

Bra att det löste sig. Men det är underligt om ditt problem skulle komma från Windows uppdateringar då det inte har kommit några uppdateringar efter den 20 nov. De uppdateringar du har nämnt kom alla före den 20 nov.

 

OK. Men jag hämtar uppdateringar manuellt och det skedde efter den 20e. Respekterar dina alltid välgrundade inlägg och vill absolut inte kasta skit på W10 som jag tycker funkar bra. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...