Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bra eller dålig service?


kiwi01

Rekommendera Poster

Behövde skaffa ett nytt pass. Tidsbokning gäller i den här stan. Fick leta en stund men två veckors väntan var helt acceptabelt. Mer förvånad var jag över att jag redan dagen efter meddelades att passet är klart för avhämtning (i stället för fem veckor som det tog förra gången.) Så jag är bara nöjd för min egen del.

Lite sämre går det för min vän som behöver ett nytt ID-kort/legitimation. Letade tider för honom långt fram i tiden, några enstaka tider fanns men sista tiden visade sig vara kl 16.10 oavsett dag. Såg sedan att det finns ett lokalkontor närmare mig som också utfärdar pass och legitimationer, bokningsbara tider fanns det hur många som helst men även där är 16.10 den sista.
Skatteverket utfärdar legitimation, tidsbokning gäller även där – och de stänger kl 16.00

Banken som man är kund i utfärdar id-kort, tidsbokning gäller även där och kontoren stänger kl 16.00. Kommunen norr om stan där han arbetar har inget kontor med kundservice. Bankkontoret närmast hans bostad har slutat med förlängd öppettid en gång i veckan.

Har man nyss fått jobb med 6 månaders provtjänstgöring är det inte ledighet man begär i första taget. Han får hanka sig fram med passet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte att två veckors väntetid och möjlighet att hämta dagen efter är något att ondgöra sig över. Behövde själv förnya passet i våras och började leta tider i staden där jag arbetar (Halmstad). Om jag inte minns fel var den första tillgängliga tiden hos Polisen den 29:e mars, det vill säga två Månader fram i tiden men i gengäld fick jag passet på en vecka. 

 

Skulle tro att det är normal kontorstid som gäller i liknande ärenden även om det ibland kan vara extra öppettider. Fick själv gå ifrån jobbet för att ta passet (fotoapparaten strulade så det tog tid) och hämta. Om din vän har en bra arbetsgivare så ger han säkerligen ledigt om  ett ID kort är viktigt.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om 8 månaders väntetid för en fotoperation i Malmö ?

I landet med EUs lägsta sjukhuskapacitet i förhållande till antalet invånare, helt normalt.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_hospital_beds

Man skyller ofta på arbetskraftbrist

https://www.sydsvenskan.se/2018-09-19/akut-sjukskoterskebrist-pa-ortopedin-i-lund

Arbetskraftbrist är ett kodord för två andra ord

Dålig arbetsmiljö

Dåliga löner

De två sjuksköterskor jag känner har slutat i landstinget pga dålig arbetsmiljö

I Helsingborg pga av hot från kriminella som vill om möjligt få skottskadorna ordnade utan lämna bilen: Vi vet var du och dina barn bor !

I Göteborg pga att man aldrig visste när jobbet var slut: Du måste stanna, vi saknar personal på nästa skift.

Aktuellt

https://www.expressen.se/gt/victoria-sager-upp-sig-efter-kaoset-pa-sjukhuset-/

 

Att du saknar pass tycker jag inte ska vara något större problem. Eller hur ?

Hundratusentals människor reser långt utan pass !

Bara fråga hur man gör när du möter någon !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sjukvårdsköerna är orimligt långa är ju förstås bedrövligt. 

Men det sistnämnda håller jag inte med om. Det beror ju på vilket land är resmålet, i vissa fall kan resan ta slut redan på Arlanda. Som sagt, jag har redan fått mitt pass så för mig är det inget problem.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall men resa behöver man i regel pass, bara i dom länder inom EU som är medlem i Schengen-avtalet behövs inget pass - men då krävs istället ett nationellt ID-kort.

  • Om ett land inte är medlem i Schengen-avtalet så krävs det pass, då räcker det inte med Nationellt id-kort.
     
  • Ett svenskt vanligt id-kort tex. körkort eller id-kort utfärdade från Skatteverket eller bank gäller enbart i Sverige, Norge, Danmark, Finland(?) men ej i något annat land som id-handling.
    Men säkrast är att ha ett nationellt id-kort som gäller även i Sverige naturligtvis.
     

Då krävs antingen ett nationellt id-kort eller pass vid resor inom EU och utanför EU alltid pass. Det som i huvudsak skiljer på en vanlig id-handling och nationellt id-kort är att det står vilket medborgarskap man har samt längd.

 

Visst det kan gå bra att fara till ett land inom EU utan pass och nationellt id-kort, men vid utresa från det landet tex. om det är förhöjda krav (hotbild etc.) så blir det stopp med ett vanligt id-kort tex. bara att ha ett svenskt körkort eller skatteverkets id-handling. Likaså vid en vanlig poliskontroll i det landet så kan det bli mycket bekymmer. Jag har förvisso många gånger rest till Tyskland på enbart Nationellt id-kort, men aldrig behövt visa id-handling, men det är ingen garanti att man nästa gång klarar sig med bara vanligt körkort. För övrigt Tyskland är med i Schengen, liksom Norge trots att dom inte är med i EU.


Jag har t.o.m för några år sedan sett en person som var svensk medborgare sedan födsel fått problem på Arlanda att komma tillbaks till sitt eget land pga. denne hade bara ett körkort och det godtogs inte av svensk gränspolis utan vidare, så där blev det en del stök.

 

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/schweiz/hjälp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/nationellt-id-kort/

Citat

Det nationella ID-kortet kan man resa till följande länder utan att medföra pass: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

 

 

Ps. Ett pass kostar 350:- (förnyelse) och ett nationellt ID-kort kostar 450:- hos Polisen.
Varför det senare är dyrare är ju konstigt, eftersom det inte krävs fingeravtryck och dylikt på Nationella ID-kortet. Båda har en giltighetstid idag på bara 5-år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...