Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering som ger blåskärm


cybertears

Rekommendera Poster

Igårkväll så fick jag en uppdatering och startade om datorn, jag valde då att uppdatera,stäng av.

Nu när jag startade datorn på morgonen så kunde jag inte starta windows utan möts av att datorn diagnostiseras och försöker reparera systemet.

Den klarade inte av automatisk reparation och jag fick info om att det fanns en loggfil under  e:\Windows\System32\LogFiles\Srt. (varför den nu ger mig den enhetsbokstaven när det i själva verket ligger på C disken)

 

Där står följande i den loggen: 

Funnen rotorsak:
---------------------------
Den nödvändiga startfilen e:\efi\microsoft\boot\resources\custom\bootres.dll är skadad.

Reparationsåtgärd: Filreparation
Resultat: Misslyckades. Felkod =  0x57
Tidsåtgång = 1250 ms

 

Startar datorn i felsäkert läge och där börjar den ångra ändringar (meddelande: Vi kunde inte slutföra uppdateringarna, ändringar ångras, stäng inte av datorn)

Datorn startar om och allt verkar funka (förutom att jag då inte fått in denna uppdateringen då såklart)

image.png.5c42cf9807addc7e9f7c66e47edcc188.png

 

Testar de inte sina uppdateringar innan de skickas ut? 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev jessar94:

Testar de inte sina uppdateringar innan de skickas ut?

Jovisst testar de sina uppdateringar, men felet i din och vissa andras datorer beror antagligen på att ni har ett visst antivirusprogram, visst annat program eller viss hårdvara. Sen har det ju under åren förekommit andra felkällor också, t ex de flesta med ett visst språk i Windows drabbas.

 

Varje månad brukar det vara krångel för en del datorer om man ska se på vad som skrivs i Microsofts forum.

 

Just för felkoden 0x800f0923 hittar jag information om att det skulle  bero på något kompatibilitetsproblem med en drivrutin eller ibland ett program.

 

På sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-update/kb4464218-error-0x800f0900/dafb2728-ddda-4317-a37a-f926e5e3a7e2 tipsas det om vanliga åtgärder när det är krångel med någon uppdatering men jag vet inte om de är till någon nytta med din felkod och då bootres.dll har blivit utpekad. Annars är det bara att vänta ett par dagar tills fler har fått samma felkod och det går att dra nytta av de andras erfarenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen jag testade att köra dessa kommandon i cmd:

net stop wuauserv 
net stop cryptSvc 
net stop bits 
net stop msiserver 
Ren C:\Windows\SoftwareDistribution SoftwareDistribution.old 
Ren C:\Windows\System32\catroot2 Catroot2.old 
net start wuauserv 
net start cryptSvc 
net start bits 
net start msiserver 

Så har det funkat att få in uppdateringen och inga blåskärmar sen dess heller. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...