Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lösning till uttökad wifi till gästhus


Martyyyyy

Rekommendera Poster

Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig rekommendera någon bra lösning för att utöka mitt Wi-fi till gästhuset där jag har en smart tv som jag ska använda med Netflix,Viaplay osv. Gästhuset står ca 10-15m ifrån villan.

I dagsläget har jag från min router kopplat en Asus RP-AC56 som jag kör som en accespunkt (även om den i första hand är tänkt som repeater) Det ger i princip full täckning och hastighet till min dator i gästhuset, men då har datorn ett väldigt bra nätverkskort med antenner. Tv:ns wifi är inte lika bra, inte heller mobilerna får särskilt bra täckning i gästhuset.

Frågan är då vad bästa lösningen är.

1. Köpa en "riktig" accesspunkt, typ Ubiquiti Unifi AP AC LR https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

2. Gräva ner en nätverkskabel till huset (mycket jobb)

3. Satsa på radiolänk?

4. Powerline repeaters? Gästhuset har samma elmatning som villan

Vad tror ni experter? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det tydligen under vissa förutsättningar går att få bra anslutning i gästhuset så finns det ytterligare ett alternativ och det är att köpa en till repeater, som du använder som repeater, helst ståendes i gästhusets fönster med fri sikt till din accesspunkt för bästa anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Repeaters måste väl sitta i en väggkontakt? Blir svårt o ställa den i fönstret då :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig access-punkt kan alltid ställas om till en repeater. Dvs om du har en gammal trådlös router  kan du alltid ställa om den till att agera som en repeater.

Och alla dessa små kan du alltid sätta en skarvsladd i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha OK. Ja det klart man kan köra med skarvsladd.

 

Ska prova cecilias förslag. Om det inte fungerar prövar jag nog powerline repeaters. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kjell & Company och Elgiganten (m.fl.) är bra på detta med att få återlämna prylar som inte fungerar som man själv tänkt sig det. Alltså utan annan förklaring, typ, än att "det gick inte..."

 

Köp "bra" powerline, spara kvittot, testa. Ingen konfigurering mm behövs. Funkar det så funkar det och om det inte fungerar bra så kan man använda "tillgodot" till att köpa något annat kul!

 

Tänk på att inte sätta dessa i skarvsladdar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. Ska pröva powerlines först. Kikat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

 

Om det inte skulle fungera och jag drar en kabel till gäststugan. Vad sätter man upp för uttag då i stugan om man vill kunna ansluta både tvn och datorn med kabel? Sätter man en switch då? Eller finns det något uttag som "omvandlar" kabeln till två portar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

Tack för tipsen. Ska pröva powerlines först. Kikat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

 

Om det inte skulle fungera och jag drar en kabel till gäststugan. Vad sätter man upp för uttag då i stugan om man vill kunna ansluta både tvn och datorn med kabel? Sätter man en switch då? Eller finns det något uttag som "omvandlar" kabeln till två portar?

Det är möjligt att ha en kabel till två portar om du nöjer dig med 100Mb/s duplex. En switch är ett bättre alternativ och då får du 1000Mb/s duplex. Ett tredje alternativ är att dra två kablar i samma rör.

Hastigheterna som anges för Powerline och Wifi är simplex. d.v.s. det går inte att sända och mottaga data samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev fagerja:

Ett tredje alternativ är att dra två kablar i samma rör.

Precis!

Det är inte mycket mer jobb att förlägga två kablar jämfört med att förlägga en (1) kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

Tack för tipsen. Ska pröva powerlines först. Kikat på dessa:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

 

Om det inte skulle fungera och jag drar en kabel till gäststugan. Vad sätter man upp för uttag då i stugan om man vill kunna ansluta både tvn och datorn med kabel? Sätter man en switch då? Eller finns det något uttag som "omvandlar" kabeln till två portar?

 

Den ena enheten i paketet du föreslår har en switch inbyggd, liksom en accesspunkt för trådlöst nätverk. Behövs fler portar kompletterar man med en separat switch (som vanligt alltså).

 

För att kunna använda en kabel till två apparater behövs en kabeldelare i båda ändarna.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln#tva-natverkskablar-i-en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om jag sätter ett sånt, då blir uppkopplingen delad? Eller måste man dra två kablar för använda det uttaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Martyyyyy:

Om jag sätter ett sånt, då blir uppkopplingen delad? Eller måste man dra två kablar för använda det uttaget?

 

Nej, det är bara en dosa med två nätverksuttag. Var tipset tänkt som ett alternativ till kabeldelaren så blev det lite fel.

 

Antingen får man gömma kabeldelaren i väggen, bakom dosan. Eller så får man ansluta nätverkskabelns åtta ledare, med fyra i varje uttag, precis som det görs i kabeldelaren. Så måste en motsvarande kabeldelare finnas i andra änden, för inkoppling i någon switch (den inbyggda i en router eller i en separat). Alternativt dra två kablar, förstås.
 

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/kabelinstallation/natverkskabeln#tva-natverkskablar-i-en

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

59 minuter sedan, skrev ChristerE:

Eller så får man ansluta nätverkskabelns åtta ledare, med fyra i varje uttag, precis som det görs i kabeldelaren.

Så var tanken. Eller då det bättre alternativet med en kabel, fullbestyckad, till varje uttag.

 

Tillägg:

Det jag ville poängtera var att för den fasta installationen, med installationskabel i mark (eller i luften), så använder man uttag för fast installation och sedan använder man patchkablar, ev. kabeldelare osv. i det "icke-fasta" nätverket.

 

Jobbet är ju att gräva. Gräver man ner två kablar, eller lägger två kablar i samma rör, säkrar man ju upp lite mer.

 

Ett dubbeluttag i huset, två kablar i mark, ett dubbeluttag i gäststugan.

En patchkabel mellan routerns LAN och ena uttaget i huset, en patchkabel mellan routerns tv-uttag och det andra uttaget i huset.

En patchkabel från ena uttaget i gäststugan till en enkel trådlös router som konfigureras så att den fungerar som accesspunkt, enbart, stäng av DHCP, byt IP-adress osv.  (och som switch fungerar den ju också). En patchkabel från det andra uttaget till tv,n.

 

Med reservation för att jag inte har koll på tv-tittande via nätet, på fler än en enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  Lite beroende på hur/var du drar in kabeln i gästhuset, så kan du använda kabelkanal för att snygga till, om du tänkt klamra/fästa kabeln på väggen, och det är lite pul att koppla in kabel i sådana nätuttag.

Du behöver ett slitsverktyg för att fästa alla "småkablar" i uttaget...

 

Och du behöver veta exakt i vilken ordning kablarna ska sitta

 

sshot-97.png.03c8f40e58ba8329a84db2ccfbe20ef4.png

 

Länken och bilden finns i länken/hemsidan som Mikael63 bifogat från Kjell.com

 

Detta är ju under förutsättning att du drar fast kabel till gästhuset, satsar du på repeater eller liknande, blir det en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS skriver

Citat

2. Gräva ner en nätverkskabel till huset (mycket jobb)

Tydligt att TS inte har robotgräsklippare på tomten. Har ingen gräsmatta ? Tomten består av klipphäll ?

Ja då kan du glömma nedan.

Tomtägaren och jag "grävde ner" ner ca 100m "gränskabel" till hans nya robot gräsklippare på ca 6 timmar.

Knepet var en maskin som skar ett snitt 5cm djupt i jorden som gräset växte på.

Men runt träd funkade inte detta utan det blev en spade som vi tryckte ner i gräset och vickade lite fram och tillbaka och så gick det trycka ner kabeln i springan.

 

Så har du gräsmatta mellan huset och gäststugan

behöver du en vass spade och det lär inte ta mer än några timmar att slå ner spaden, vicka lite fram och tillbaka för att göra springan i gräsmattan och trycka ner nätverkskabeln. Och vill du skydda nätverkskabeln, mot framtida spadar, tryck ner en plastöverdragen wire över nätverkskabeln. Finns på Swedol.

Eller gör som till sjöss.

På land i vardera änden en skylt : Kabel Ankring förbjuden

Skylten bör kanske omformuleras, det gör du själv ! ;-)

 

Luftburen har redan föreslagits. Ett enkelt sätt lösa att man inte får kabeln i ansiktet är en stolpe vardera änden så kabeln kommer upp i luften.

Jag hade med gräsmatta valt nedspadning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har robotgräsklippare ;)

 

Om jag ska dra en kabel mellan husen så behöver jag först dra upp den på vinden, ned för husfasaden, ta upp plattor 5m, gräva i gräs 7m sedan 3m plattor igen, borra hål i gästhus osv. Det ser jag som "mycket" jobb jämfört med att köpa två powerlines man pluggar in direkt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka Powerlines köpte du ?

Gärna länk ?

Vilken hastighert har du inne i huset med tex Bredbandskollen ?

Vilken hastighet har du i gäststugan med tex Bredbandskollen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev jannejanne:

Vilka Powerlines köpte du ?

Gärna länk ?

Vilken hastighert har du inne i huset med tex Bredbandskollen ?

Vilken hastighet har du i gäststugan med tex Bredbandskollen ?

Köpt dessa, dock inte fått dem än.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

 

Får ut maximala 25mbit/s både i villan och i gästhuset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Martyyyyy:

Köpt dessa, dock inte fått dem än.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/powerline/tp-link-tl-wpa4220kit/191332.8934/

 

Får ut maximala 25mbit/s både i villan och i gästhuset.

Spännande ! Befintlig WiFi och datorn i Gästhuset klarar 25Mbit/s.

Med Powerlines blir då förhoppningen att även TVn ska fungera !

Med nätverkskabel från Powerline till TVn ?

Eller ska du ha någon dosa emellan ?

Och gästerna får väl surfa på sin vanliga surfpott från telefonbolaget ! ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...