Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopering av USB 3.0-hårddisk som är ansluten till digibox


qpre1974

Rekommendera Poster

Kan man kopiera en usb 3.0-hårddisk som har varit ansluten till en Canal Digital-digibox till en annan USB 3.0 hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inget lova men en lågnivå kloning kanske går...

Om kloningsprogrammet kan detektera vad för typ av filsystem kanske även krympa/öka partitionen som den gamla disken utgör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att man ska klona hårddisken via USB 2.0-anslutning? Jag har Acronis True Image från 2017.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Via USB två kommer det nog ta ett tag...

Anslut till datorn och se om Acronis kan skapa en klon, det är nog steg ett. Vara bara aktsam så att inget skrivs till originaldisken och jag kan inte lova att det kommer att fungera.

Snabbast blir det givetvis om du kan ansluta diskarna interna i datorn eller köra USB3 via datorn.

 

Jag antar att det du vill är antingen skapa backup av disken från digitalboxen eller ersätta den med en ny. Du kommer aldrig kunna läsa det på disken i annan enhet än din digitalbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kopiera den USB 3.0 harddisk med nätdel som har varit ansluten till Canal Digitals digibox till en annan USB 3.0-hårddisk utan nätdel för att kunna använda den första skivan tillsammans med dator (efter omformatering). Jag behöver inte läsa den någon annanstans än i digitalboxen. Jag har erfarenhet från tidigare att datorn inte kan läsa  diskar som är formaterade i Canal Digitals digitalbox. Samma gällde även Acronis. Men det har gått några år sedan dess och det kan ha hänt saker på denna marknad. Jag ska först prova med USB 3.0-anslutningen och om den inte funkar, med Acronis, jag har onda aningar men ibland blir man överraskad av teknikens framfart.

Tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte Acronis True Image fungerar på grund av filsystemet så kan du pröva med något gammalt enkelt klonprogram som HD Clone: https://www.miray-software.com/products/applications/hdclone.html

Jag har för mig att det var det gratisprogram jag använde för mer än 10 år sen när jag hade en dålig hårddisk som jag ville kopiera över till en ny och det kopierade bit för bit (lågnivå) utan att bry sig om filsystem och sånt. Gratisversionen innehåller just enhetskopiering (Drive Copy) men den arbetar långsamt med 30 MB/s.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dd i Linux, vilket CloneZilla nyttjar i vissa lägen, bryr sig inte om filsystem.

 

Citat

For unsupported file system, sector-to-sector copy is done by dd in Clonezilla.

 

Tillägg: Går kanske snabbare att testa detta:

  • Koppla ur disken från boxen.
  • Anslut ett USB-minne och låt boxen formatera/initiera det.
  • Spela in något ett par minuter.
  • Ta ur USB-minnet och anslut till dator.
  • Pröva något av föreslagna program, antingen USB till USB eller via en temporär "image"-fil (vilket medger att du kan återanvända samma USB-minne)
  • Testa minnet i boxen.

 

(eh.. jag skulle ju kunna testa detta själv ju..)

 

Nä, detta var ingen bra idé.. med ett minne på 32 GB kan man bara pausa, inte spela in...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi, Cecilia och Mikael63 för tipsen. Jag ska prova era förslag under helgen. Jag återkommer inom en vecka om resultaten. Jag har gott om tid att vänta på kopiering så  den låga hastigheten är inget problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Acronis True Image verkar identifiera bara ett extern USB-minne i taget, alltid den sista. Först kopplade jag in den första USB-hårddisken och Acronis identifierar den. När jag ansluter den andra, identifierar Acronis bara den och den första försvinner. Då går den inte att klona.  HD Clone verkar bara kunna klona en boot disk, eller sedan kan jag inte använda den på rätt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, skrev qpre1974:

HD Clone verkar bara kunna klona en boot disk, eller sedan kan jag inte använda den på rätt sätt.

Det tror jag inte. Hur gjorde du, vad fick du för fel etc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får fram bara fönstret där kloning av bootdisken är möjlig. Jag kan dock ha missat något. Problemet verkar vara att om jag ansluter två Canal Didital-hårddiskar till datorn, identifierar datorn bara den sist pluggade hårddisken i vilken ordning som helst jag gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att bara en av diskarna syns i programmet Diskhantering?

 

Har du läst manualen för HDClone som finns i högerkolumnen på sidan jag länkade till?

Har du gjort en bootbart media (CD/DVD/USB-minne) med HDClone som du startar datorn från enligt kapitel 5.2 i manualen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Jag har inte gjort det. Jag löste detta genom att titta igenom alla de program som fanns på den hårddisk som skulle kopieras och bytte därefter till en annan hårddisk som jag anslöt till digitalboxen så jag behövde inte kopiera den ursprungliga hårddisken. Det verkar inte finnas något enkelt sätt att göra detta eftersom min dator vägrar att identifiera samtidigt två USB-hårddiskar med Canal Digital-format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...