Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oculus Go - någon ? !


Kalle Dator1

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Har skarvat på en tidigare tråd med nya frågor om dessa videoglasögon, snart ute på marknaden. Osäker på om någon här har reagerat, och kanske sitter inne med några nya fakta om dessa...

 

Är supertaggad att skaffa dem när de finns på marknaden, men vill gärna veta mer innan om någon har synpunkter och / eller egna erfarenheter av dylika...

 

https://m3.idg.se/2.1022/1.701693/oculus-go-vr-test

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte fått chans att prova, men det jag reagerar på är 

Citat

Två knappar (volym samt på/av) och två portar (usb-laddning och 3,5-millimetersjack) är det enda som går att ställa in.

Jag tycker att en jättebra detalj med HTC-Vive är möjligheten att ställa in linserna för att få en så skarp bild som möjligt. Om den möjligheten saknas på detta headset så tänker jag vara skeptisk tills jag får chans att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Tack .M för ditt inlägg !

 

"HTC-Vive" ?

 

Det som jag har kommit åt att studera om Oculus Go innefattar ingenting om separat-justering av linserna, vilket jag håller med om skulle vara perfekt !

(Jämför närmast med möjligheten ställa in en vanlig kikare separat till varje öga...)

 

Min största fundering, och som jag inte har funnit någon vidare hint om, är om videofiler ska laddas i själva enheten, eller om - som det antyds i någon beskrivning - man kopplar upp sig med "blåtand" mot sin mobil och har videomaterialet inlagt där, vilket gör en viss skillnad - inte minst för val av minneskapacitet...

 

Det finns säkert flera undringar, som tyvärr inte dyker upp förrän man har enheten i sin hand för utforskning....

 

Sedan har jag inbillat mig att man  hamnar mitt i handlingen av en visad film, gentemot läget vid videovisning på en ordinär TV, där man ju har sitt vardagsrum omkring sig och en fyrkantig TV-ruta - oavsett storlek - som begränsande faktorer på upplevelsen.

 

Men jag har kanske fel i mina fromma förhoppningar.

Någonstans har jag läst att man i stället befinner sig i en jättestor biografsalong med en likaledes jättestor filmduk framför sig, där videon spelas upp.

Så man kanske ska skruva ned sina fantasier om hur fantastiska upplevelserna ska komma bli med en Oculus Go...

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hej !

I och med att jag har laddat hem några naturfilmer, har intresset för Oculus Go återigen vaknat då jag fantiserar om hur dessa skulle te sig uppspelade i denna enhet.

 

En öppen fråga för mig, som jag ännu inte har klart för mig svaret på, är den om hur minnet i Oculus Go används.
Det finns ju en för 32 GB och en annan - lite dyrare - med 64 GB.


I någon beskrivning har jag uppsnappat att man spelar upp (streamar) video från sin mobiltelefon, vilket får mig att undrande göra ovanstående frågeställning.

Men senare har jag sett något om att man ju lagrar såväl filmer som spel i enhetens minne, och då förstår jag att med ambitionen att ha några filmer på lager följer att kosta på sig ordentligt med minne i Oculus Go, helst då kanske 64 GB....

 

Sedan kvarstår naturligtvis undringen om vilken upplevelse som väntar vid uppspelningen av en "vanlig" film, alltså inget VR till en början.
Jag hoppas ju på att få en direktupplevelse av filmen utan de begränsningar som en TV-ruta ger, men det kanske är att hoppas för mycket....

Vore kul få lite info från någon med egen erfarenhet av underverket Oculus Go

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...