Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckad uppstart av två datorer (beg hårdvara) Fixat (Rapport i sista inlägget)


DePhaz

Rekommendera Poster

Jo, god natt då. 

 

Hade hoppats få igång min surf maskin men det fungerar inte. Hade som sagt en del på hyllan, ett moderkort 

Typ: K8N Neo4 samt Internminne: 4X DDR400 1024MiB PC3200. Köpte på mig en ny CPU då den gamla var för klen. En miss gjorde att jag fick fel CPU men till slut blev det rätt och då var det en Amd Athlon 64 X2 5000+ (minns inte GHz talet). Men det fungerade ju inte. Datorn startade inte alls, det enda som hände var att alla fläktar gick på högvarv men inget mer. Testade med två olika hårddiskar både med SATA och ATA 133. 

 

OK, plan B då tack. Shoppar ibland billiga datorer på nätet och plockade fram en dator vilken jag nyligen införskaffat. I den sitter det en Pentium 4 på 3.2GHz på ett PTGD-LA kort men det fanns bara 2GiB minne så en kollega (som också har delar) letade fram 2 GiB till. Testade att starta men nejdå, det fungerade inte heller. Boot skärmen (från HP) kommer fram men sedan stannar processen. Och tack vare att datorn kapar kommunikationen med tangentbordet (både via USB och PS2) så kan jag inte trycka vare sig ESC eller F1. Testade med hårddiskarna enligt ovan samt DVD men det fungerade inte. Testade att byta BIOS batteriet också (har hjälpt mig någon gång) men det gjorde ingen skillnad. En av hårddiskarna (SATA) fungerar i vart fall, den används just nu. Men denna datorn är inte så bra som surfdator så jag vill ha igång någon av de andra. Men vad kan vara fel...?

 

Edit: Kan nämna att ATA disken innehåller ett Linux Ubuntu , troligtvis 16. SATA disken innehåller ett Linux Mint 18. Det är alltså inte låst till moderkort som Windows. 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet har ej stöd för den processor du införskaffat, om möjligt kan du byta tillbaka den?

 

Och om i vissa fall så får man uppgradera bios innan man byter processor så man inte fastnar och inte kan göra detta när inte datorn startar alls, är ju lite onödigt arbete att upptäcka detta efteråt.

 

http://www.cpu-upgrade.com/mb-MSI/K8N_Neo4-F_PCB_1.0_(MS-7125).html

 

Andra problemet kan vara att minnena inte passar HP:n, vissa HP är kinkiga med detta, och då går fläktarna upp på max eller datorn piper hela tiden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mellin (1): Nej, ingen "error code". 

 

Mellin (2): Jo, det ska jag testa med. HP datorn är redan ganska rensad då moderkortet varit urplockat och inte alla kablar kopplats in igen. Men ska testa.

 

Jari: Det verkar som det finns en gräns på 4GiB, i vart fall tolkar jag texten på denna sida så: https://support.hp.com/us-en/document/c00361570 

 

Vedex: Att CPU:n inte har stöd är naturligtvis möjligt. Tyvärr har jag ingen möjlighet (läs vilja) att byta tillbaka då originalet är så svag att den kan låsa hela maskinen. Datorn drar cirka 20% av denna CPU "på tomgång" och 50% vid lätt belastning. 

 

Att uppgradera BIOS har jag aldrig försökt mig på, kanske säkrast så. Att minnena inte passar är möjligt. Ska  dubbelkolla så att alla är av samma typ. Kollegan garanterade inte att minnena var friska så det är också en möjlig felkälla. Kan testa att montera bort något minne innan startförsök för att se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och om i vissa fall så får man uppgradera bios innan man byter processor så man inte fastnar och inte kan göra detta när inte datorn startar alls, är ju lite onödigt arbete att upptäcka detta efteråt."

 

Vad jag menar är att man kollar att grejerna är kompatibla med moderkortet, och om de passar så måste man uppgradera bios innan man byter ut saker om det är en äldre firmvare som inte har stöd för nyare processor/annat.

 

Har själv gjort detta misstag många ggr.

 

Men i ditt fall spelar ingen uppgradering av bios någon roll eftersom det inte finns för den processor du köpt, moderkortet kan bara hantera amd 64 x2 4800+ max enligt specen.

 

Så det var ju tråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstod vad du menade. Nå, då har vi i vart fall löst den knuten. Återkommer efter lite meck med min HP. Ska bara kopiera en massa filer och så men det blir under kvällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här var...intressant. -_-

 

Plockade bort ett minne så det blev 3GiB kvar i HP burken och visst kom jag över boot screen. Sedan kan jag välja OS och det gör jag men sedan stannar processen igen. Kör memtest nu och det räknas upp en mängd "errors". Återkommer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter cirka två timmar så avslutade jag testet. Det var inte klart men jag ville koppla in den andra datorn och trodde inte testet skulle ge några positiva resultat. Här en ögonblicksbild:

 

 

IMG_20180428_204538.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort ett minnestest visar flera fel så avslutar man det för det är meningslöst att fortsätta eftersom man inte får reda på mer information än att det är fel på minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, OK. Har ingen aning. :blush: 

 

Nå, efter lite strulande fick jag så igång maskinen (tydligen var den inte helt nöjd med backup disken på "sata2" utan den måste flyttas till "sata3" för att lyckas. Sysinfo påstår nu att jag bara har 999MiB totalt minne och det kan stämma då det bara är 2x 512 MiB minnen i den. (monterade bort fel minnen :wacko: ) men CPU verkar dra ner prestandan mer än minnena gör. Och DET begriper jag inte då det är en P4 3.20 GHz. Kan man uppgradera det? Och hur går det ihop, med en P4 2.80 var CPU prestandan OK? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God kväll.

 

Jag redigerade rubriken och lovar att återkomma med fullödig rapport för jag har nöjet att meddela att båda datorerna fungerar. Skulle dock behöva lite tips när det kommer till "surfdatorn" (den jag ämnade att uppgradera från början). Jag har två optiska enheter (ATA) varav en inkopplad (hade bara en strömkabel för ATA :(  ). Nå, dessa enheter sitter på ATA 1, det finns inte fler. Systemdisken är SATA och sitter på SATA 1. Backupdisken SATA sitter på SATA 3. Nu lyser "HDD LED" konstant trots att SWAP är 0% (datorn jobbar alltså inte mot hårddisken för att minnet är slut). Något är felkopplat men vad? :wacko: (Lägger pannan i veck). Det är ju det här med "Slave" och "Master" och prio...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utlovade ju en ”Fullödig” rapport om mina projekt och här kommer den. Önskar först utfärda en varning för mycket text och då det rör sig om ett par maskiner så försöker jag sära på det hela så mycket jag kan. Kommentera om det ändå blir obegripligt.

 

Nåväl. Det fanns ju en dator som jag använt under många år. En Compaq Presario ur gamla 8000 serien med Linux Mint 18.1 (tidigare Ubuntu 12.04 LTS). Det var en bra maskin även om den inte var den vassaste (det är inga av mina maskiner). Men den fungerade bra, en Pentium 4 2.80GHz och jag hade lagt in maximalt, det vill säga 4GiB, ram. Så en dag beslöt sig min dator för att den inte längre ville låta mig titta på Youtube film. Ja, inga andra filmklipp heller förresten. Det störde och höll på (se separat tråd vilken kommer att uppdateras inom kort). Och jag började byta olika komponenter såsom nätverkskort och grafikkort utan någon större framgång. Så, vad gör man? Kapitulerar och börjar på något nytt. Under rivningen av sagda dator blev jag varse att en kondensator, alldeles i närheten av CPU hade gett upp och släppt ut lite innehåll. Exakt vad denna kondensator gör eller hur detta påverkat mitt system vet jag inte men om ni vill forska så är det ett ASUS P4SD-LE moderkort.

 

Efter som jag målat lådan och vissa komponenter (läs: fronten till de optiska enheterna och diskettstationen) så snyggt så fick jag förändra stommen lite för att kunna montera ett eftermarknads nätaggregat. Men det var inga större bekymmer. Från ”lagret” tog ett moderkort ASUS K8N Neo4 och till detta hade jag en CPU modell AMD Athlon 64 3200+ samt 4GiB minne. Dessa komponenter har jag tidigare använt och jag vet att de fungerar. I vart fall har de gjort det. Problemet med det hela vara bara att CPU, som befarat, var alldeles för svag vilket inte löste mitt problem utan snarare gjorde det värre då datorn låste sig vid minsta ansträngning. Något som bekräftades av ”aktivitetshanteraren” som visade på 80% CPU vid vanlig surf. Från en firma inhandlades en ny CPU, en AMD Athlon 64 X2 men då den levererades visade det sig vara till fel socket. Nå, ingen skugga över säljaren i huvudstaden och efter en kontakt skickades en ny CPU typ AMD Athlon 64 X2 4600+. Startade upp datorn men det som hände var att fläktarna gick på fullvarv. Gjorde försök med olika hårddiskar, också den systemdisk med Linux Mint 18 som jag använder dagligen. Men nähä då. Hade jag då kastat pengarna i sjön? Erkände jag mig slagen och redo att kasta i handduken? Läs vidare…

 

Jag inhandlar ibland gamla datorer för att få tillgång till reservdelar och just en sådan dator stod just nu och samlade damm i min garderob. En HP Pavilion med en Pentium 4 CPU på 3.20GHz. Den hade bara drygt 2 GiB i internminne men jag tänkte att jag kunde ju bygga ihop något och testa. Jo, det fungerade ju skapligt men det fanns utrymme för justeringar. Inte minst som den hade en tendens att hänga sig i starten. Då ”finlir” inte direkt är min sak så byggdes moderkortet, ett ASUS PTGD-LA samt PCI ”påbyggnadskort” in i min Presario och fraktades, via min arbetsplats, över till min datorkunnige vän, i mina trådar känd som ”kollegan”. Observera att denna operation inte är gort på ett ögonblick då det krävs både tålamod, god planering och, skulle det visa sig, starka nypor. (Backplaten satt som gjutet). Mannen hade inte mycket tid men han såg dock till att ordna lite drygt 3GiB internminne.

 

Under tiden som denna dator stod hos kollegan så använde jag en annan, svagare dator. Men jag upptäckte att mitt Neo4 nästan låg och tittade lite snett på mig. Jag tyckte det varit synd att det gått som det gjort och bestämde mig en söndags förmiddag för att testa lite saker. Sagt och gjort, jag satte in mitt moderkort med den nya CPU:n i det nu tomma (nåja, ”kabelsallad”) chassit med minne och allt. Fram med systemdisken och startade upp. Och se, det gick så tyst och fint. Jag var i chocktillstånd. Hur kunde detta komma sig då det tidigare inte hade fungerat? Nå, framgången styrkte självförtroendet och efter en djupdykning på ”lagret” så hade jag också ett Radeon X1650 på plats. Med ny kylpasta under alu blocket. Överkurs kanske, men strunt samma. Och se, nu kunde jag se på Youtube, i FULLSCREEN! Med bra siffror i aktivitetshanteraren! Dra mig på en liten vagn…

 

Så här sitter jag nu. Med mitt modifierade Presario chassi med ”inredning” från en HP och ett gammalt Radeon X1650 samt 3GiB ram. Slutet gott, allting gott. Eller? Nja, man kan ju alltid diskutera och det finns lite att ta itu med. HDD Led lyser konstant och bara en optisk enhet är inkopplad på grund av att jag inte har fler ”gamla” kontaktstycke. Dessutom varvar en 90mm fläkt upp till fullvarv var 5-10 minut. Det styrs någonstans ifrån men hur jag ska få den att gå jämnt och tyst har jag ingen aning om. Men det kan vi fixa senare.

 

Här en bild på den felande komponenten som antagligen drog igång det hela. 

IMG_20180510_100329.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man lite händig så går det ju att fixa. Fick moderkortet i min Windows Vista dator reparerat då jag inte hade möjlighet att installera om operativsystemet (jag hade hört att det krävs efter ett moderkortsbyte). Långt senare visade det sig att operativet utan problem startade upp med annat moderkort. Tydligen hade man inte börjat med tramset att knyta OS till hårdvaran när min Packard Bell var ny. 2008 eller så... (Men det är bra, då kan jag uppgradera den nu utan några bekymmer :D ). 

 

Edit: Vid närmare eftertanke var det väl snarare så att jag hade tur. Har haft någon Win XP disk som inte velat starta med fel moderkort. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...